مصرف سرانه انرژی‌های نو درایران چقدر است؟

پنجره ایرانیان: رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران گفت: سهم انرژی های نو درسبد مصرف انرژی کشورکمتر از یک صدم درصد است، درحالی که میانگین مصرف این نوع انرژی درجهان به بیش از10درصد رسیده است.
  • دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 17:46

به گزارش روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، علی محمد شاعری افزود: تصویب لایحه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر درشورای شهر تهران گامی موثر در افزایش مصرف این نوع انرژی ها و حفاظت ازمحیط زیست شهری است. وی با تاکید بر اینکه لایحه الزام شهرداری تهران به توسعه انر‍ژی های نو و تجدید پذیر، لایحه جامع و کاملی است گفت: این لایحه به منظور کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تغییرات اقلیمی به شورای شهر تهران ارائه و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران با تاکید بر اینکه مصرف انرژی های فسیلی علت اصلی آْلودگی هوا و تغییر اقلیم است، افزود: استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر موجب کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و در نهایت منجر به توسعه پایدار می شود.

شاعری با بیان اینکه بهره گیری از انرژی های نو علاوه بر جلوگیری از پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا گامی اساسی در توسعه اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: درحال حاضر رویکرد اصلی توسعه پایدار در دنیا تکیه بر انرژی های نو و تجدید پذیر است.وی گفت: سهم انر‍ژی های نو در سبد مصرف انرژی در کشورهای دنیا بین 10 الی 15 درصد و در کشورهای اروپایی به 20 درصد رسیده است و طبق افق 2050 میلادی این برآورد به بیش از 50 درصد خواهد رسید.

شاعری افزود: متاسفانه فراوانی و ارزانی انرژی های فسیلی در ایران موجب شده تا کمتر به فکر استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر باشیم، حال آنکه رویکرد دنیا به سمت بهره گیری از انرژی های نو است.وی با اشاره به این که در مفاد این لایحه بر ایجاد زیرساخت های تولید و استفاده از تجهیزات انرژی های پاک تاکید شده است، تصریح کرد: علاوه بر این در این لایحه بر کاهش حداقل پنج درصد میزان مصرف انرژی در پارک ها و بوستان های عمومی شهر و تامین حداقل 20درصد انرژی مصرفی از منابع انرژی های نو تا پایان برنامه پنج ساله دوم تاکید شده است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران افزود: طبق این مصوبه صدور مجوز ساخت و پایان کار برای تمامی ابنیه و ساختمان های دولتی و شهرداری منوط به تامین حداقل 10درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژی های تجدید پذیر خواهد بود.

شاعری همچنین گفت: 20درصد از انرژی فضاهای عمومی و طرح های شهری نیز باید از طریق انرژی های نو تامین شودوی با اشاره به ممنوعیت استفاده از شومینه در بناهای ساختمانی و استفاده از منابع آب و فاضلاب و پسماند برای تامین انرژی تجدید پذیر خاطرنشان کرد: طبق این لایحه، مقرر شد حداقل 70 درصد روشنایی و 100 درصد آب گرم مصرفی پارک ها و بوستان های عمومی تازه تاسیس از طریق انرژی های نو تامین شود.شاعری تاکید کرد: پیش از مواجه با بحران انرژی در کشور باید با استفاده بهینه از انرژی های نو و تجدید شونده در مسیر توسعه پایدار گام برداشته شود.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری تهران با رویکردی علمی و با بهره گیری از منابع زیستی و تجدید پذیر به سمت توسعه پایدار در حرکت است و بی شک تصویب لایحه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر افتخاری ارزنده برای شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بشمار می رود.


ثبت نظر

ارسال