شفافیت بازار انرژی در ابهام

پنجره ایرانیان: اگر بخواهیم تعریفی از صنایع پتروشیمی (Petrochemical industry) ارائه دهیم، باید بگوییم این صنعت درواقع بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند.
  • دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 10:37

از این جمله کاملا می‌توان به قرابت بالای این صنعت با بازار نفت در وهله اول و LNG در مرحله دوم پی برد. گاز طبیعی اساسا از متان تشکیل شده‌ است و بسته به محل جغرافیایی چاه گاز،‌ مقدار متان موجود در آن بین ۸۰ تا ۹۸ درصد متغیر بوده و به همین دلیل خواص این گاز بسیار مشابه با گاز متان است. غیر از متان، مواد دیگری نیز در آن وجود دارد که به ‌ترتیب اهمیت عبارتند از: اتان (بین ۱ تا ۸ درصد؛ پروپان (تا ۲ درصد)، بوتان و پنتان (کمتر از یک درصد).

در شرایط کنونی که بازار نفت چندی است نوسانات سینوسی را در نمودارهای میان مدت خود به نمایش می‌گذارد؛ بهای گاز طبیعی نیز بسته به اهمیت بالایی که در چرخه اقتصادی کشورها دارد، با افت و خیزهایی همراه است.

به گزارش موسسه پلاتس؛ تحقیقات نشان می‌دهد بازار انرژی اروپا (IED) در صورت تحقق احتمالی شایعات مبنی بر تصمیم بریتانیا به ترک اتحادیه اروپا، با تغییرات چشمگیری همراه خواهد بود. برخی شنیده‌ها البته از تصمیم انگلستان برای مبادله محصولات انرژی با اروپا حکایت دارد. حرکت بازارها به سمت و سوی هر یک از این شایعات یقینا فعالان صنعت انرژی را در مقیاس داخلی و البته جهانی با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد کرد. پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات عمومی بریتانیا در هفتم ماه مه جاری، یکی از شبهات و عدم قطعیت‌ها در زمینه انرژی را از میان برداشت تا بسیاری از مزایای بالقوه این صنعت راهی برای بروز و رشد پیدا کنند.

آنچه مسلم است اینکه حزب کارگر مخالف دولت قادر نخواهد بود تا از طریق برنامه‌های خود برای انجماد و راکد نگه داشتن قیمت محصولات انرژی و اصلاح مقررات تعیین نرخ، بازار این صنعت را تحت فشار قرار دهد؛ اما محافظه‌کاران خود را به برگزاری یک همه‌پرسی تا پیش از پایان سال ٢٠١٧ میلادی در انگلستان برای تصمیم‌گیری درخصوص ترک اتحادیه اروپا متعهد می‌دانند که این موضوع به منزله یک تهدید جدی برای چارچوب بازار جاری محصولات انرژی به‌شمار می‌رود. براساس گفته‌های منابع آگاه، محافظه‌کاران همچنان به برقراری مجدد رابطه خوب بین انگلستان با اتحادیه اروپا، تا قبل از برگزاری همه‌پرسی مزبور امیدوارند. اگر چنانچه انگلستان در اتحادیه اروپا باقی بماند، بازار به روند کنونی خویش ادامه خواهد داد، در غیر این صورت باید منتظر رفتارهای جدیدی از بازیگران و بازار محصولات انرژی مخصوصا فعالان اروپایی بود.

بریتانیا می‌تواند برای ادامه عضویت در اتحادیه اروپا، به‌عنوان منطقه آزاد تجاری (مانند نروژ و سوئیس) یا منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا (مانند نروژ اما نه سوئیس) ادامه مسیر دهد. تحلیلگران براین باورند که در عمل؛ انگلستان به احتمال زیاد به‌عنوان بخشی از بازارهای گاز و انرژی یکپارچه اتحادیه اروپا از طریق یک مکانیسم خاص و جدید طراحی شده ادامه خواهد داد؛ درست مانند نروژ که بخش مهمی از سیستم گاز در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود یا سوئیس که به‌عنوان یک بازیگر کلیدی برای حمل‌و‌نقل گاز و محصولات انرژی به‌شمار می‌رود.

براساس گزارش‌های موجود؛ عمده شرکت‌های فعال در زمینه انرژی در انگلستان، بخشی از بازار در سطح اتحادیه اروپا و جهانی هستند که نقش‌هایی کلیدی و مهم را در روند قیمتی محصولات انرژی و نیز نوسانات حجم عرضه و میزان تقاضا، آن هم در شرایط کنونی بازارهای رقابتی ایفا می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال