برنامه‌های مسکنی دولت شفاف شود

پنجره ایرانیان:نایب ربیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه همایش مقررات ملی ساختمان برای نخستین بار در قبال شایعات مطرح شده پیرامون عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن در طول ماه‌های گذشته موضع‌گیری کرد.
  • شنبه 9 اسفند 1393 ساعت 13:53

محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم هرچند اعلام کرد عملکرد دولت در ایجاد ثبات در بازارهای مختلف کشور قابل ستایش بوده و در حال حاضر می‌توان گفت در بسیاری از حوزه‌ها آرامشی نسبی حکمفرما شده اما در عمل هنوز بازار مسکن از این اقدامات سود مشخصی نبرده است.

به گفته وی دولت در ماه‌های گذشته با ارائه چند برنامه کلی صرفا طرح‌هایی را ارائه کرده که برای عملیاتی شدن نیاز به همفکری و تصویب در مجلس دارد که البته هنوز هیچ یک از آن‌ها به شکل رسمی به نمایندگان مجلس ارائه نشده است.از این رو می‌توان نتیجه‌گیری کرد در حال حاضر بیش از آنکه دلیل اختلاف نظر مجلس با وزیر راه و شهرسازی در اقدامات صورت گرفته این وزارتخانه در ماه‌های گذشته باشد، بحث بر سر لزوم ارائه برنامه‌ای شفاف در حوزه مسکن است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس رسما اعلام کرده که بازار مسکن هنوز نه تنها از رکود چندین ساله خود خارج نشده که حتی نبود یک عملکرد شفاف، برنامه‌ریزی و یا اظهار نظر درباره زمان خروج این بازار بسیار مهم از رکود خود را نیز دشوار کرده است. هرچند نماینده مردم جهرم درباره طرحی خاص و یا برنامه‌ای که باید وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مسکن انجام دهد سخن نگفته اما رسما اعلام می‌کند برنامه‌های دولت در بازار مسکن نیاز به شفاف‌سازی دارد.

این انتقاد نمایندگان مجلس در طول ماه‌های گذشته از سوی برخی از کارشناسان بازار مسکن نیز مطرح شده است. دولت یازدهم و در راس آن وزارت راه و شهرسازی هرچند از ارائه طرح‌هایی چون افزایش تسهیلات خرید خانه، افزایش تسهیلات ساخت و نوسازی بافت‌های فرسوده و یا کلید خوردن طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی سخن گفته‌اند اما هنوز هیچ یک از آن‌ها به شکل رسمی و جامع آغاز به کار نکرده و حتی برخی از آن‌ها در اجرای کار به مقدماتی نیاز دارند که آن‌ها نیز برآورده نشده است. محدودیت منابع مالی بانک‌ها یکی از اصلی‌ترین اختلالات به وجود آمده در اجرای این طرح‌هاست که دولت باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی جدی کند.

هرچند در طول روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از احتمال استیضاح وزیر راه و شهرسازی می‌داد اما سخنان نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نشان می‌دهد که نه تنها فعلا خبری از استیضاح و یا برنامه‌ریزی برای آن وجود ندارد که نمایندگان مجلس در حال حاضر تنها از وزیر شفاف‌سازی در برنامه‌ریزی برای حوزه مسکن را می‌خواهند.


ثبت نظر

ارسال