تولید همزمان آب و برق برای صیانت از محیط زیست

پنجره ایرانیان:طرح تولید همزمان آب و برق قشم با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و بالا بردن بازده نیروگاه‌های گازی به ظرفیت ٥٠ مگاوات برق و ١٨٠٠٠ مترمکعب آب شیرین افتتاح شده است.
  • شنبه 9 اسفند 1393 ساعت 11:51

مدیرایمنی، بهداشت و محیط زیست گروه مپنا، اظهار کرد: طرح تولید همزمان آب و برق قشم برای نخستین بار در کشور امسال با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوختهای فسیلی و بالا بردن بازده نیروگاه‌های گازی به ظرفیت ٥٠ مگاوات برق و ١٨٠٠٠ مترمکعب آب شیرین افتتاح شد.

شهرام محمودی افزود: طرح تولید همزمان برق و آب مپنا در جزیره قشم شامل طراحی، ساخت، تامین تجهیزات، حمل به سایت، کارهای ساختمانی، نصب، تست و راه‌اندازی دو واحد توربوژنراتور گازی هر یک به‌ظرفیت اسمی ٢٥ مگاوات در شرایط ایزو، دو واحد بویلر بازیاب حرارتی به‌ظرفیت ٤٧,٥ تن در ساعت و چهار واحد آب شیرین‌کن حرارتی هر یک به ظرفیت چهارهزار و ٥٠٠ مترمکعب در شبانه‌روز است.وی ادامه داد: در این طرح، بازده نیروگاه پس از استفاده از انرژی حرارتی اتلافی توربین در بویلرهای بازیاب به حدود ٨٠ درصد میرسد.

محمودی گفت: این طرح که در ٤٥ کیلومتری شهر قشم قرار دارد، یکی از طرحهای ملی کشور است که توسط گروه مپنا احداث شده است و می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز آب و برق جزیره‌قشم را تامین کند و افزون بر کاهش مصرف سوختهای فسیلی در صیانت از محیط زیست این جزیره نیز تاثیر گذار است.

به گزارش شانا، افزون بر طرح مورد اشاره ، عملیات اجرایی (مجتمع تولید همزمان برق و آب جزیره قشم) که طرح غدیر نام دارد نیز که شامل یک بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۴۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین است ( ششم بهمن ماه) با حضور معاون اول رییس‌جمهور در جزیره قشم آغاز شد.

طرح برق و آب غدیر، در راه تحقق سیاستهای کلان سند چشم‌انداز توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیز توسعه زیرساخت‌های جزیره قشم احداث می‌شود و با اجرایی شدن آن، بخش عمده مشکلات تامین آب و برق جزیره قشم برطرف خواهد شد.

مجتمع تولید همزمان برق و آب جزیره قشم شامل نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت نامی۵۴۰ مگاوات و تولید همزمان آب شیرین به حجم یکصد هزار متر مکعب در روز است که با مشارکت مالی ۶۰ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ۴۰ درصدی گروه مپنا و توسط گروه مپنا در سواحل منطقه لافت جزیره قشم احداث می‌شود. این نیروگاه دارای دو واحد گازی بر اساس آخرین دستاوردهای تکنولوژی مپنا و یک واحد بخار است که واحدهای گازی آن ۲۴ ماه و واحد بخار آن حدود ۸ ماه بعد از واحدهای گازی، وارد مدار خواهند شد.

بخش آب شیرین‌کن مجتمع تولید همزمان برق و آب که قرار است حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در روز تولید نماید نیز تقریبا در پایان دوره احداث بخش بخار نیروگاه آماده خواهد شد. این مجتمع با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و برای اولین بار در کشور در این مقیاس ساخته می‌شود.


ثبت نظر

ارسال