همارشتن سرآمد جشنواره ملی پلاستیک ایران

محسن صفایی، مدیرعامل گروه صنعتی همارشتن: این زیباترین جایزه عمرم است

پنجره ایرانیان:این نه یک گزارش، که روایتی است از سردبیر پنجره ایرانیان و سفرنامه‌ای است از دیدار گروه صنعتی همارشتن، 400 کیلومتر دور از پایتخت و در جایی که از هر 100 واحد صنعتی، شاید 10 واحد هم فعال نباشد و چراغ همیشه روشن تولید در منطقه صنعتی ازنا – الیگودر.
  • دوشنبه 4 اسفند 1393

ماه‌ها انتظار برای روشن شدن نتیجه نهایی قرار گرفتن زیر ذره‌بین دقیق و نگاه تیزبین هیات داوری جشنواره ملی پلاستیک ایران، برای گروه صنعتی همارشتن از ممتاز‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی ایران، شیرین و خاطره‌انگیز بود؛ چه اینکه وقتی در شب سرد 16 دی‌ماه از همارشتن به عنوان واحد منتخب صنعت پلاستیک و واحد نمونه صنعتی  و از مدیریت این شرکت به عنوان یک مدیر موفق شد و مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت، این محسن صفایی، مدیرعامل همارشتن بود که در یک جمله کوتاه، صادقانه و بی‌تکلف اعلام کرد: این لوح، زیباترین جایزه عمرم است. زیباترین جایزه برای یک صنعت‌گر و چهره ملی که در سال‌های فعالیت خود تقدیرنامه و تندیس‌های بسیاری را دریافت کرده، چگونه به همارشتن داده شد و چرا حلاوت و زیبایی این تقدیر، عنوان بهترین جایزه را از نگاه مهندس صفایی نام گرفت؟

این نه یک گزارش، که روایتی است از سردبیر پنجره ایرانیان و سفرنامه‌ای است از دیدار گروه صنعتی همارشتن، 400 کیلومتر دور از پایتخت و در جایی که از هر 100 واحد صنعتی، شاید 10 واحد هم فعال نباشد و چراغ همیشه روشن تولید در منطقه صنعتی ازنا – الیگودرز در استان محروم و دارای نرخ بیکاری بالا را شاید به جرات بتوان گفت متعلق به شرکت همارشتن است. جایی که بالای 99 درصد کارکنان و کارگران و حتی مدیران این گروه صنعتی را نیروی انسانی بومی تشکیل می‌دهد و همه با عشق و دقت تمام در حال هنرنمایی هستند تا یک نام همچنان درخشان و با اقتدار سرآمد بماند: همارشتن.

این تنها یک گزارش سفر نیست، چرا که سفر همارشتن برای رسیدن به جایی که سرآمدان صنعت پلاستیک ایران را به تحسین و تقدیر از این برند ملی واداشت، از خیلی وقت قبل شروع شده بود و افزون بر قرار گرفتن نامزدهای جایزه برترین‌های صنعت پلاستیک ایران، زیر سوالات کارشناسانه و نقادانه هیات داوری، آزمون دشوارتر و با سخت‌گیری بسیار ظهر روز پنجشنبه‌ای رقم خود که یک هیات داوری 17 نفره با حضور در محل کارخانه همارشتن، مدیریت، مدیران فنی و تولید، کارشناسان و تکنسین‌های مختلف همارشتن را با پرسش‌های خود به چالش طلبیدند و سوال‌های مطرح شده، البته با صبوری و کارشناسی شده پاسخ داده شد. گزارش پنجره ایرانیان از سفر همارشتن برای قرار گرفتن در جمع افتخارآفرینان صنعت ملی پلاستیک ایران را بخوانید.

برای مشاهده فایل پی‌دی‌اف اینجا کلیک کنید.

اطلاع پنجره ایرانیان از سفر همارشتن به سمت موفقیت دیگر، با یک پیامک رقم خورد، پیامکی دوستانه از طرف مدیرعامل گروه صنعتی همارشتن با این مضمون که برای حضور و بازدید از خطوط تولید همارشتن دعوت شده بودیم. ساعت شش صبح روز پنج‌شنبه 11 دی‌ماه، سفر 400 کیلومتری ما به سمت استان زیبا با هوای پاک لرستان و بازدید از گروه صنعتی همارشتن آغاز شد و ساعت هنوز به یک بعد‌ از ظهر نرسیده بود که در جاده بین‌شهری ازنا – الیگودرز، تابلوی بزرگ همارشتن مقصد سفر را نشان داد. اما پیش از رسیدن ما، گویا خبری در راه بوده است؛ هیاتی 17 نفره داوری از جشنواره ملی پلاستیک ایران آمده بودند تا با بررسی وضعیت تولید، مدیریت و کیفیت در همارشتن تصمیم بگیرند که آیا این برند ملی شایسته تقدیر و تحسین است؟ در میان هیات داوران چهره آشنایی را دیدیم، مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که البته سرپرستی تیم داوری را بر عهده داشت. وقتی از پرسیدم ارزیابی‌تان چیست؟ به سبب فشردگی برنامه‌ها و مشخص نبودن نتجه داوری نهایی به یک جمله پاسخ داد: همارشتن شایسته افتخار در سطح ملی است. داوران اما در این بازدید فشرده 3 ساعته همه بخش‌های مختلف را زیر ذره‌بین قرار دادند. از کیفیت مواد اولیه مصرفی در تولید پروفیل یو.پی.وی.سی و ورق‌های پلی‌وود تا فرمولاسیون ترکیب مواد اولیه و تبدیل آن به خمیر و تولید پروفیل یو.پی.وی.سی گرفته تا سطح مقاومت و استحکام پروفیل‌های همارشتن و علت برتری آن نسبت به دیگر برندها. جنس سوالات و طرح آن در زمان بازدید البته نشان از یک تقسیم‌کار نانوشته بین هیات داوران داشت، تا قضاوت آنها تحت تاثیر احتمالی القای مطالب از قبل آماده شده نباشد، به گونه‌ای که تیم داوری در قالب گروه‌های چند نفره، هر کدام یکی از مدیران فنی و کارشناسان بخش تولید همارشتن را به پاسخگویی فرامی‌خواندند و در اکثر اوقات بازدید، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره همارشتن ناظر و تماشاگر، آزمون مجموعه تحت سرپرستی خود توسط داوران بودند و به هنگام ضرورت و در صورت صلاحدید و پرسش هیات داوران، مهندس صفایی در مقام پاسخگویی بر‌می‌آمد.

گفتنی است گروه صنعتی همارشتن با بیش از 20 سال تجربه در زمینه تولید انواع محصولات پلیمری، در سال 1384 بر اساس یک برنامه توسعه‌ای اقدام به انتقال دانش فنی و ماشین‌آلات پروفیل یو.پی.وی.سی جهت ساخت نسل جدیدی از در و پنجره کرد. یکی از سوالات مطرح شده از سوی هیات داوران این بود که ماشین‌آلات تولید پروفیل همارشتن از چه برندی است؟ مهندس صفایی و همکاران‌شان این بود که ماشین‌آلات و تجهیزات از نام‌آورترین سازندگان ماشین‌آلات دنیا به نام krauss Maffei آلمان و Greiner خریداری و نصب شده است و پاسخ به این سوال که ظرفیت اسمی و واقعی تولید در حال حاضر چگونه است این بود: در حال حاضر با بیش از 70 درصد ظرفیت در حال تولید پروفیل هستیم. این پاسخ البته تعجب و شگفتی هیات داوران را به همراه داشت که راز این موفقیت و میزان تولید بالا در شرایط رکود اقتصادی سنگین صنعت ساختمان ناشی از چیست؟ پاسخ همارشتنی‌ها روشن بود: حفظ کیفیت و وفاداری مشتریان و البته تلاش و برنامه‌ریزی دقیق متناسب با شرایط اقتصادی کشور. البته در جریان بازدید داوران هشتمین جشنواره ملی صنعت پلاستیک ایران، مهندس صفایی به برخی چالش‌های پیش روی صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی از جمله واردات زیاد به واسطه کاهش تعرفه گمرکی، رفتار غیرحرفه‌ای برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان از جمله دامپینگ و ... اشاره و تاکید کرد: واقعیت این است که بسیاری از واحدهای صنعتی تولید پروفیل یو.پی.وی.سی ایران به واسطه رکود اقتصادی با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‌کنند و این یک خطری است که باید با هدف حمایت از تولید ملی و احیای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده جدی گرفته شود.

 آزمایشگاه همارشتن زیر ذره‌بین داوران

گروه 17 نفره داوران هشتمین جشنواره ملی صنعت پلاستیک ایران پس از بازدید از خطوط تولید پروفیل، از آزمایشگاه همارشتن هم دیدن کردند و سوالات فنی و کارشناسی خود را در ارتباط با آزمون‌های فنی و تخصصی که در این آزمایشگاه انجام می‌گیرد، مطرح و از سوی کارشناسان همارشتن به این سوالات پاسخ داده شد. از جمله نکات بارز در جریان این بازدید، مهر تایید کیفیت پروفیل‌های یو.پی.وی.سی همارشتن توسط آزمایشگاه یکی از شرکت‌های تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی و رقیب جدی همارشتن بود که نشان می‌دهد حتی رقبای جدی همارشتن بر کیفیت محصولات این شرکت اذعان دارند. افزون بر اینها نکته بارز دیگر، اخذ گواهینامه آزمایشگاه همکار موسسه استاندارد ایران از سوی همارشتن است، چه اینکه هیات داوران به دقت نسبت به انجام آزمایشاتی چون تست ضربه، تست جوش، مقاومت جوش، تست برگشت حرارتی، تست شکنندگی، تست نور و رنگ زیر نظر داشتند و پایش دایمی موسسه SKZ آلمان و استاندارد RAL-GZ716 هم بر واقعی بودن کیفیت محصولات همارشتن تاکید دارد. کیفیتی که باعث شده تا همارشتن پروفیل‌های تولیدی خود را به مدت 25 سال تضمین و تحت پوشش 10 ساله بیمه کیفیت محصول قرار دهد. دیدار و گفتگوی مستقیم داوران با کارشناسان بخش آزمایشگاه همارشتن هم خود گواه صادقی از اعتبار آزمایش‌ها داشت و البته انتظار داوران این بود که همارشتن همچنان باید برای ارتقای کیفیت صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی بازهم در تجهیز آزمایشگاه و انجام تست‌های دشوارتر گام‌های دیگری بردارد، چرا که کارشناسان همارشتن خود جزو، هیات تدوین کننده استانداردهای ملی این صنعت بوده‌اند و این واقعیتی است انکارناشدنی.

 گزارش یک افتخار؛ درخشش همارشتن

16 دیماه 1393 سالن همایش‌های هتل المپیک تهران، سرآمدان و پیشکسوتان صنعت پلاستیک ایران دور هم جمع شده بودند تا برترین‌ها را بشناسند. جایی که مهندس مهدی پورقاضی، رئیس انجمن ملی پلاستیک، با ارائه گزارشی دقیق و مفصل از چرایی و چگونگی برگزاری جشنواره ملی صنعت پلاستیک ایران از مراحل سخت داوری نامزدهای برترین‌های صنعت پرده برداشت و گفت: اولین جلسه هیات مدیره انجمن در شهریورماه برگزار و پس از آن پرسشنامه‌هایی که در هیات داوران تدوین شده بود، در اختیار نامزدها قرار گرفت. وی بیان این که بحث‌های سختی میان داوران در خصوص انتخاب‌ها صورت می‌گرفت، گفت: در بعضی شاخص ها داوری ساده بود، مثل صادرات، اما در برخی موارد همچون این که واحدها باید استراتژی، برنامه، آزمایشگاه، فروش خوب و برخورد مناسب با کارکنان  داشته باشند، داوری دشوار بود. پورقاضی با اشاره به این مورد که همه واحدهایی که کاندید شده بودند، در حقیقت نمونه هستند، افزود: پس از طی کردن این مراحل ما به بخش بازدید ورود کردیم و برای انجام این کار به سه دسته تقسیم شدیم و از جاهای مختلف که واحدها در آنها قرار داشتند همچون؛ عباس آباد، بهارستان و الیگودرز بازدید به عمل آمد و در نهایت واحدهای نمونه انتخاب شدند.

او با اشاره به گفتگوهای مستقیم، کارشناسی و نقادانه هیات داوران جشنواره با مدیران شرکت‌های نامزد شده در ماه‌های گذشته اظهار کرد: ما تنها به گفته‌ها و اظهارنظرها بسنده نکردیم و بر اساس برنامه تدوین شده، قرار شد تا هیات داوران نسبت به بازدید از محل کارخانه‌ها و بررسی فرایند تولید، کیفیت و آزمایشگاه اقدام کند. پورقاضی تاکید کرد: در نهایت از بین شرکت‌های متقاضی 3 برند ملی برای بازدید حضوری در نتیجه رای‌گیری سخت و دشوار در هیات داوران انتخاب شدند و  داوران بازدید خود را به صورت دسته‌جمعی و هماهنگ در یک سفر طولانی آغاز کردند. اما همارشتن در چه رشته‌ای برنده و شایسته تقدیر شناخته شد؟

بر اساس اعلام هیات داوران، مهندس محسن صفایی، مدیرعامل همارشتن به علت توسعه واحد صنعتی در منطقه محروم و قرار گرفتن در میان برجسته‌ترین تولید کنندگان صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی به عنوان مدیر موفق صنعت ایران و صنعت پلاستیک کشور معرفی شد. همچنین در این جشنواره از شرکت همارشتن به عنوان واحد واحد منتخب صنعت پلاستیک و واحد نمونه صنعتی تقدیر به عمل آمد. مهندس صفایی، مدیر عامل شرکت همارشتن پس از دریافت جوایز و تندیس‌های برتر در جشنواره ملی پلاستیک ایران از هیات داوران به سرپرستی مهندس پورقاضی تشکر کرد و گفت: از این که به عنوان یک واحد صنعتی خصوصی توانسته‌ایم اعتماد هیات داوران را کسب کنیم، بسیار موجب مباهات گروه صنعتی همارشتن است و این زیباترین لوح تقدیری است که در عمر خویش دریافت کرده‌ام. بر اساس بیانیه پایانی هیات داوران در این دوره از جشنواره هیات داوران با انجام مصاحبه و گفتگوهای تخصصی با نامزدها در پنج گروه، عملکرد کمی و کیفی نامزدهای هشتمین جشنواره صنعت پلاستیک را مورد ارزیابی قرار دادند که از میان کاندیداها، برگزیدگان در 5 سطح شامل مدیران موفق، واحد منتخب صنعت پلاستیک، واحد نمونه صادراتی، طرح پژوهشی برتر و واحد نمونه صنعتی انتخاب شدند.

گفتنی است هیئت دوارن این دوره جشنواره را مهدی پورقاضی، محمد رضا مونسان، مهرداد صادقی نکو، بیژن امینی، علیرضا میربلوک، الهام زینالی، تبسم علیزاد منیر، سیمین کیمیایی، بهناز کاموسی، علیرضا کریمی، روح الله وحید کیانی، زاهد احمدی، فرزانه خرمیان، محمد رضا شاکری، حمید پیروزفر، علیرضا ترک و سعید صادقی بر عهده داشتند.

 12 ویژگی ممتاز در و پنجره‌های همارشتن

بر اساس اطلاعات فنی که تیم مدیریتی بخش تولید و فنی همارشتن به هیات داوران هشتمین جشنواره ملی صنعت پلاستیک ارائه کردند، پنجره‌های یو.پی.وی.سی همارشتن دستکم از 12 ویژگی ممتاز برخوردار است که شامل این ویژگی‌ها می‌شود:

1- عایق مناسب در برابر گرما و سرما.

2- کاهش دهنده آلودگی‌های صوتی در ساختمان‌ها.

3- مانع نفوذ دود، گرد و غبار و آلاینده‌های زیست محیطی.

4- کاهنده سرمایه‌گذاری و استهلاک سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها.

5- تنوع اشکال بازشو و شکل‌پذیری متناسب با معماری و فضای ساختمان.

6- بهداشتی‌ بودن و قابلیت پاک‌شوندگی آسان.

7- عدم نیاز به رنگ‌آمیزی و ترمیم سالانه.

8- دیرآتش‌گیر و خود خاموش شو.

9- افزایش ضریب ایمنی ساختمان در برابر سرقت‌های احتمالی.

10- قابلیت بازیافت و عدم آلایندگی محیط‌زیست.

11- انتخاب برتر در مقایسه کارایی با قیمت نسبت به پنجره‌های فلزی و چوبی.

12- مناسب با شرایط متفاوت جوی و تغییرات آب و هوایی در طول سال.

بر اساس برنامه شرکت همارشتن، ظرفیت خطوط تولیدی در حال حاضر بالغ بر 5 هزار تن در سال برآورد می‌شود و برنامه این برند ملی ایران، این است که ظرفیت تولید با راه‌اندازی خطوط جدید در فضایی 50 هزار متر مربعی به سالانه 15 هزار تن یعنی سه برابر میزان کنونی افزایش یابد. گفتنی است همارشتن به دلیل پایبندی و تعهد نسبت به کیفیت پروفیل‌های تولیدی، نخستین شرکتی است که موفق به دریافت گواهی‌نامه فنی از مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن در زمینه تولید پروفیل‌های یو.پی.وی.سی جهت ساخت در و پنجره در شرایط آب و هوایی سخت شده و گواهی‌نامه 17025 به معنای پایش دائمی کیفیت را در ویترین افتخارات خود دارد.

پنجره ایرانیان/ سال هشتم بهمن 1393 شماره 88


ثبت نظر

ارسال