سه واقعیت تلخ بازار پی وی سی

پنجره ایرانیان:مجتمع آبادان توان تولید و تحویل تناژهای فروخته شده را در سررسید مشخص شده ندارد. چوب این مسئله را خریدارانی خواهند خورد که وجه معامله را 3 روز کاری پس از انجام معامله به آبادان پرداخت کرده اند.
  • چهارشنبه 8 بهمن 1393 ساعت 11:39

به گزارش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، سید جواد موسوی کارشناس کارگزاری اطمینان سهم، برای بازار امروز(7 بهمن ماه) پیش بینی کرد که رقابت قیمتی برای کالای S65 بندر امام وجود داشته باشد. وی هچنین پیش بینی رقابت قیمتی را برای کالای 70 ، به دلیل عدم تولید تا اردیبهشت 1394 دارد.

این کارشناس در مورد کالاهای غدیر که با بسته بندی جامبو عرضه می‌شوند، رقابت را پیش بینی کرد. به باور او اما کالای با بسته بندی جامبو تقاضای زیادی نخواهد داشت و به قیمت کف معامله خواهد شد.  همچنین محصولات اروند نیز با توجه به سلف بودنشان، تقاضای خوبی در بازار نخواهند داشت. این در حالی است که گرید های OFF این مجتمع با وجود کاهش حجم، با رقابت خیلی شدید روبرو خواهند شد.

وی در مورد پتروشیمی آبادان هم به دلیل این که مجتمع مزبور مانند همیشه با سر رسید سلف عرضه می‌شود با این تفاوت که تناژ عرضه شده بسیار کم و به میزان 100 تن خواهد بود، به همین دلیل پی بینی می‌شود رقابت قیمتی آن دور از انتظار نباشد.

پی وی سی و واقعیت‌های تلخ پیش رو

اولین مورد فروش مجتمع آبادان بدون پشتوانه تولیدی خواهد بود؛ موسوی ضمن ذکر این مطلب به این نکته اشاره می‌کند که  این مجتمع توان تولید و تحویل تناژ هایی فروخته  شده را در سررسید مشخص شده  ندارد. به اعتقاد او این مسئله یک ظلم در حق خریداران محصولات محسوب می شود؛ از این روی  باید واحد بازرگانی و تولید این شرکت از این پس با هماهنگی بیشتری عمل کنند چون با وضعیت و شرایط کنونی، چوب این عدم هماهنگی ها را تنها خریدارانی می خورند که وجه معامله را 3 روز کاری پس از انجام معامله به آبادان پرداخت کرده اند؛ اما بار خود را تحویل نخواهند گرفت. 

نکته دیگری که به اعتقاد موسوی تلخ‌تر از مورد اول است؛ عرضه های بند امام می باشد. وی در ادامه یادآور می‌شود که بنا بر اعلام این مجتمع تا 10 بهمن به دلیل تعمیرات اساسی اورهال بوده و تولید نخواهد داشت. این در حالی است که این مجتمع در ابتدا برای پاسخ گویی به بخشی از نیاز بازار گرید های 70 و 60 را تولید می کرد که در نوع خود اقدام مثبتی تلقی می‌شود هر چند به دلیل آن که بیشتر از نیاز بازار تولید وجود داشته، بازار به اشباع رسیده است.

در ادامه این تحلیل عنوان شده که بندر امام نیز 70 و 60 را عرضه می‌کرد، اما در مقابل اروند هم اورهال شده و تنها مجتمعی که S65 را عرضه می‌کند، غدیر است. همین مسئله موجب التهاب در بازار شده است.  موسوی با اظهار تاسف از این که به مدت دو هفته متوالی بار پالت غدیر توسط یک نفر خریداری شده و یک انحصار را در این زمینه به وجود آورده است به این نکته اشاره می‌کند که از با وجود این که بندر امام در انبار های خود تناژ بالایی S65 را دارد اما از عرضه آن امتناع می‌ورزید. با توجه به این موارد پرسش‌هایی در ذهن خریداران به وجود آمده که مستلزم پاسخگویی از سوی مسئولان است. به این قرار؛

1) آیا بندر امام و غدیر با هم هماهنگ بودند؟ با فرض این که چنین هماهنگی بین این دو واحد وجود داشته است باید اذعان کرد که  یک استراتژی کاملا برد – برد برای آنها البته به زعم خودشان و یک  باخت - باخت برای خریداران بوده است.؛ زیرا با وجود عدم حضور بندر، غدیر به خوبی فروخت.  از طرف دیگر با نبود بار بندر امام در بازار، بعد از برگشت این مجتمع بازار استقبال زیادی از آن خواهد کرد و قیمت بندر امام همچنان که در هفته پیش شاهد بودیم شدیدا افزایش یافت و این افزایش نرخ بند امام و تناژهای بالای تقاضا، تا چند هفته ادامه خواهد یافت.

2) چرا بندر امام با وجود اینکه اعلام کرد تا 10 بهمن اورهال خواهد بود، پیش از 10 بهمن عرضه خود را آغاز کرد؟ این ابهام تا حدودی تردید را نسبت  به سوال اول برطرف می‌سازد که این مجتمع دارای بار زیادی در انبار های خود بود اما با توجه به وضعیت نامناسب بازار از عرضه آن امتناع ورزید تا با ایجاد التهاب در بازار و به تبع آن بازگشت دوباره، تمام  بار های خود را با قیمت‌های مناسب به فروش برساند. البته لازم به ذکر است که این غیبت یک ماهه تا حدودی به ضرر این واحد نیز تمام شده است چرا که  قیمت محصول 104 تومان کاهش یافته است؛ اما در نهایت این مجتمع با یک سیاست زیرکانه و ایجاد کمبود در بازار، در نهایت موفق به فروش بار خود شد.  از سوی دیگر به دلیل شکل گرفتن رقابت، نه تنها  آن 104 تومان جبران شد بلکه این احتمال هم وجود دارد که با نرخ بالاتری نیز در بازار معامله شود.

در صورت درست بودن تمام این فرضیه‌ها، جای تاسف وجود دارد  که یک مجتمع با هدف فروش بیشتر و با قیمت بالاتر حاضر باشد (منافع خود) چنین اقدامی را که متناقض با بحث حمایت از صنایع تکمیلی است (منافع بخش زیادی از جامعه)  انجام دهد.

موسوی در پایان تحلیل خود، قیمت این محصول را در حال حاضر بسیار خوب ارزیابی می‌کند چون به باور او  قیمت این محصول در بازار های جنوب شرق آسیا و به صورت ( CFR)تحویل در بندر کشور خریداردر چهار هفته گذشته 860 دلار، سه هفته پیش به ترتیب 795، 795 و 815 دلار بوده است و برعکس سایر کالاها در سه هفته پیش در دو هفته ثابت و در هفته منتهی به 21 ژانویه افزایش 20 دلاری را نشان می دهد. بنابراین در شرایط فعلی قیمت این محصول در بازارهای داخلی مناسب است مگر آن که در هفته منتهی به 28 ژانویه در بازارهای جهانی شاهد یک اتفاق خاص باشیم.


نظرات

محسن صفایی

سلام به مهندس موسوی عزیز و سپاس از تحلیل جامع شما. یکی ار نگرانی هایی که بنده در شش ماه قبل بعنوان( تبانی پتروشیمی ها در آینده ) طرح موضوع کرده بودم به واقعیت پیوست البته ( سوء مدیریت گرید ها) نیز قبلا اتقاق افتاده بهر حال تا نگاه حکومت به صنایع تکمیلی ارتقا نیابد و تا زمانی که صنایع بالادستی نظیر نفت و پتروشیمی و خودروسازی اینگونه ناعادلانه حمایت نشوند سوء مدیریت های فرصت طلبانه نیز برقرار خواهند بود.

ثبت نظر

ارسال