برند صنایع سبز نهادینه شد

پنجره ایرانیان:معصومه ابتکار: سازمان محیط زیست برند صنایع سبز یا رقابت صنایع سبز را در دوره دولت‌های هفتم وهشتم نهادینه کرد و اکنون دوباره با اجرای شاخص‌ها و ضابطه‌ها، بحث صنعت سبز را در اسفندماه برگزار خواهیم کرد.
  • سه شنبه 7 بهمن 1393 ساعت 12:55

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در مراسم اختتامیه نخسین کنفرانس بین‌المللی استراتژی برند، که انجمن ملی صنایع پلاستیک از جمله حامیان این کنفرانس بود، با اشاره به برنامه دولت برای خروج از رکود گفت:  امیدواریم این برنامه با تلاش و نگاه علمی که در موضوعاتی مانند برند شکل گرفته و با اهتمام بخش خصوصی و دیگر بخش های اقتصادی به وقوع پیوندد.وی ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی کشور گویای آن هستند که باید در زمینه برند پیشرفت کنیم.

ابتکار توجه به توسعه پایدار را در راستای اهداف محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: این یک موضوع جهانی است؛ در حال حاضر به دلیل بحران‌های زیست محیطی، مسئولیت انسان آگاه توجه به چنین ملاحظاتی است.وی ادامه داد: برای کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست، باید همه مسئولیت اجتماعی و شهروندی خود را انجام دهند؛ امروزه این مباحث نیز با برند پیوند خورده است.

وی برند سبز را یکی از موضوعات مهم بین المللی توصیف کرد و در ادامه با اشاره به قطعنامه پایانی این کنفرانس گفت: در این  قطعنامه به برند سبز توجه شده است و ما نیز وعده می دهیم که سازمان محیط زیست برای ترویج برند سبز تلاش کند. سازمان محیط زیست برند صنایع سبز یا رقابت صنایع سبز را در دوره دولت‌های هفتم وهشتم نهادینه کرد و اکنون دوباره با اجرای شاخص‌ها و ضابطه‌ها، بحث صنعت سبز را در اسفندماه برگزار خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت توسعه پایدار در محیط زیست، اظهار داشت: دولت در توسعه پایدار باید برای هفت نسل برنامه ریزی کند. در حال حاضر نباید تنها دولت را در مسائل زیست محیطی مسئول بدانیم، اکنون مسئولیت اجتماعی جایگاه ویژه ای پیدا کرده و امروز در بخش برند این مسئله بسیار حائز اهمیت  است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: امروز برندهای بسیاری در دنیا روی مسئله ذخیره انرژی و حفاظت از محیط زیست دنیا و به ویژه در بحث گازهای گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند. آنها به این موضوع توجه می‌کنند که مثلا این برند چه میزان گاز گلخانه ای تولید کرده است و در نهایت مصرف کننده را به استفاده از محصولی ترغیب خواهند کرد که گاز گلخانه‌ای کمتری تولید کرده است.وی ادامه داد: هر میزان کالا هم ارزشمند باشد، یک برند حق آلوده کردن منابع زیرزمینی آب یک منطقه را ندارد؛ چون لطمه اقتصادی این مسئله بسیار زیاد و غیر قابل جبران است.

ابتکار گفت: اقتصاد سبز مورد توجه دولت یازدهم است و رییس جمهور از ابتدای روی کار آمدن روی این بحث تأکید داشته است. همه باید هزینه های مربوط به محیط زیست را در محاسبات اقتصادی خود لحاظ کنیم.وی در پایان حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی و همگانی دانست و اعلام کرد که سازمان محیط زیست آمادگی همکاری در بحث برند سبز را دارد.

معافیت 10 ساله برای برندها پس از ورود به صورت‌های مالی

در مراسم  اختتامیه، قطعنامه اولین کنفرانس بین المللی استراتژی برند خوانده شد.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: همراهی در این رویداد بر پایه دو اصل مشارکت و علمی بودن تعریف شده و این روال برای سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت. انتظار می رود شرکت های خصوصی و سازمان های مختلف حاکمیتی در خصوص ورود و تقویت دانش برند در بدنه شرکت و سازمان خود، به طور ویژه اقدام کنند.

در بخش دیگری از قطعنامه عنوان شده است: از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود نسبت به همراهی ویژه با مجموعه این رویداد علمی به منظور تسریع در تصویب قوانین مرتبط از جمله فراهم کردن امکان ورود دارایی برند به صورت‌های مالی شرکت ها اقدام کند.

از دیگر بندهای قطعنامه تشویق بنگاه‌های اقتصادی جهت ارزیابی میزان دارایی برند بود و از نهاد مربوطه درخواست شده است که تا ده سال پس از ورود به صورت های مالی از شمول مالیات بر دارایی معاف باشند.

همچنین در این قطعنامه عنوان شده است که سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص ارزش گذاری برند به عنوان متولی اصلی در دولت اقدام کند.قطعنامه از سازمان محیط زیست در خصوص تقویت برند سبز خواستار اقدام شده است و از این سازمان درخواست شده تا نسبت به معرفی سالیانه آنها بر اساس استانداردهای بین المللی اقدام کند.


ثبت نظر

ارسال