بازار مسکن از خواب بیدار می‌شود؟

پنجره ایرانیان:یک کارشناس اقتصادی در نشست تخصصی اقتصاد مسکن در همایش سیاست‌های توسعه مسکن، اعلام کرد: برآیند شرایط موجود در اقتصاد سیاسی کشور مسکن را با شرایط چشمگیری روبرو میکند.
  • سه شنبه 25 آذر 1393 ساعت 11:39

وی افزود:وضعیت کنونی در چهار بازار ارز، طلا، بورس و بانک به شکلی است که بازار مسکن را در آینده نزدیک با تحول چشمگیری از ناحیه ایجاد تقاضا روبه‌رو نمی‌کند.این پیش‌بینی که توسط تیمور رحمانی ارائه شد، نشان می‌دهد: رکود موجود در بازار مسکن به دلیل عدم شکل‌گیری تقاضا در این بازار طی ماه‌های آتی، ادامه پیدا خواهد کرد و تحول مثبت بازار مسکن در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد.

 این کارشناس اقتصادی با اشاره به رکود قیمتی در بازارهای سهام و طلا از یکسو و پتانسیل سوداگری در بازار ارز و جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها از سوی دیگر، تاکید کرد: تقاضا در دو بازار اول مدت‌ها است بیرون آمده و در دو بازار دوم نیز خروج تقاضا در ماه‌های آینده بعید است، بنابراین امکان ایجاد تقاضا در بازار مسکن و در نتیجه متحول شدن وضع موجود، قابل انتظار نیست. رحمانی در مقاله‌ای که در خصوص «مسکن‌ و اقتصاد کلان» در این همایش ارائه کرد، ضمن مقایسه وضعیت بازار مسکن سایر کشورها با ایران، 7 حقیقت درباره تحولات بازار مسکن و اثر متقابل این بازار بر فضای اقتصادی کشور‌ها و به تبع در ایران را تشریح کرد تا اثبات کند فعل و انفعالات بازار مسکن ایران به لحاظ ساختار متغیرهای اقتصاد کلان، شباهت زیادی به سایر کشورها دارد.

وی ابتدا به بزرگ‌تر بودن ارزش دارایی‌های مسکن  نسبت به تولید ناخالص داخلی کشورها اشاره کرد و گفت: در آمریکا این نسبت معادل 26/2 است. این باعث می‌شود تغییر در ارزش دارایی مسکن باعث تغییر در روند سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی شود و در نتیجه به عنوان جزئی دارای سهم در شکل‌دهی سیکل‌های تجاری، تولید ناخالص داخلی را دچار تغییر کند. این کارشناس اقتصادی، همبستگی بالا بین ارزش دارایی مسکن و هزینه‌های مصرفی را نیز حقیقت دیگر این بازار دانست و اثر آن را به صورت تغییر در تقاضای کل تحلیل کرد.

 رحمانی همچنین به ضریب همبستگی کم و ناچیز بین تغییرات قیمت مسکن و تغییرات سایر قیمت‌ها (تورم) اشاره کرد و گفت: در خیلی از کشورها از جمله ایران، نرخ انحراف معیار تورم بخش مسکن بیشتر از تورم عمومی است، لذا نوسان قیمت مسکن بیشتر از سایر قیمت‌ها است. رحمانی با تاکید براینکه، نوسانات قیمت مسکن در ایران رفتاری مشابه سایر کشورها دارد، گفت: آنچه باعث شده نوسانات قیمت مسکن در ایران عجیب به نظر برسد، تورم بالا در کشور است که این دو متاثر از عامل مشترک نقدینگی هستند که باعث تحریک آنها شده است.

رحمانی با بیان اینکه نرخ تورم مسکن همواره بالاتر از نرخ تورم عمومی است، گفت: علت این موضوع به خاصیت سفته‌بازی ملک و مصرفی‌بودن سایر کالاها و خدمات برمی‌گردد. این خاصیت، جذابیت خرید و تقاضا ایجاد کرده و افزایش قیمت مسکن را در پی دارد. این کارشناس تصریح کرد: قیمت نسبی مسکن در همه کشورها بعد از تعدیل تورم، همواره رو به افزایش است.


ثبت نظر

ارسال