مسبب افزایش قیمت مسکن مهر کیست؟

پنجره ایرانیان:موج دوم انتقاد از طرح مسکن مهر آغاز شده و مسئولان دولت یازدهم مسبب افزایش قیمت واحدهای این طرح را دولت قبل معرفی می‌کنند، اما آیا دولت دهم عامل افزایش ۱۲ میلیون تومانی مسکن مهر است؟
  • سه شنبه 25 آذر 1393 ساعت 10:1

مانند روزهای ابتدایی آغاز به‌کار دولت یازدهم یکبار دیگر انتقاد از طرح مسکن مهر شدت گرفته و می‌توان گفت موج دوم حمله به این طرح شروع شده است. رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در برنامه‌های مختلف مسکن مهر را مورد تفقد قرار داده و از آن به‌عنوان "بلا" و "عامل از ریل خارج شدن اقتصاد" یاد کردند.

روحانی دیروز  جمع مدیران بانک‌ها و کارکنان بانک مرکزی با انتقاد از انتشار پول برای احداث مسکن مهر در سال‌های گذشته، گفت: واقعاً چاپ پول بدون پشتوانه از نظر شرعی و قانونی مسأله‌دار است. با کدام مجوز این اتفاق رخ داد که بلافاصله در جیب مردم تأثیرگذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پایین آورد. یک تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد و بانک مرکزی را زیر سوال برد.

وی با ابراز تأسف از اینکه 44 درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شد در این تصمیم‌گیری، چاپ و در اختیار بانک مسکن قرار گرفت، اظهار کرد: آیا کسی آمد تا حساب کند برای مردم که این افزایش پایه پول برای مسکن مهر از پول متعلق به همه آنها بوده است؟دولت یازدهم با وجود آگاهی، ناچار بود راه بوجود آمده در مسکن مهر را طی کند، زیرا دولت نمی‌خواهد مردم را نسبت به نهاد دولت بی‌اعتماد کند.

*پوپولیست و شعارهای مردم فریبانه

وزیر راه و شهرسازی نیز دیروز در دانشگاه تهران در سخنانی که بیشتر شبیه حمله بود تا انتقاد با بیان اینکه مسکن مهر کل اقتصاد ایران را از ریل خودش خارج کرد، گفت: باید از این تجربه درس عبرت بگیریم تا دیگر رئیس جمهوری به خودش جرات ندهد این‌گونه با سرنوشت یک ملت بازی کند.

آخوندی با بیان این‌که مسکن مهر مسکن مهر  تمرکز وحشتناک را در شهری بزرگ ایجاد کرد، افزود:‌ دانشگاه ما باید این‌گونه مسائل را تبیین کنند که یک بار دیگر در چرخه سیاست فرد دیگری نتواند در حوزه‌های پوپولیستی با سردادن شعارهای مردم فریبانه بار دیگر کشور را به‌سمت بیراهه ببرد.وی همچنین در همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با بیان این‌که نظام پس انداز در حوزه مسکن از بین رفته است، گفت: شعارهای بی‌موردب که براب مداخله در حوزه مسکن مهر داده شده این همه گرفتارب در اقتصاد کلان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تا جایی که توان داشته باشیم مشکلات متقاضیان مسکن مهر را حل می کنیم، افزود: افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر مربوط به دستورالعمل‌های قبلی و دولت گذشته بوده است.

*ارتباط افزایش قیمت مسکن مهر با دولت قبل را 100 درصد رد می‌کنم

این در حالی است که معاون سابق برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر با تاکید بر این‌که افزایش قیمت مسکن مهر پردیس ارتباطی به دولت دهم ندارد به تسنیم گفته بود:‌ هرگونه تغییر قیمت در دولت دهم همان زمان اجرا شد و مسکن مهر را با آورده 90درصدی متقاضیان تحویل دولت جدید دادیم.

سیدعلی لطفی‌زاده با بیان "پروژه‌های مسکن مهر را با پیشرفت فیزیکی 70درصدی به دولت یازدهم تحویل دادیم" اظهار کرد: اخیراً یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی گفته  افزایش قیمت مسکن مهر (فاز 11 پردیس) بر اساس مصوبه دولت قبل بوده، این اظهارات را 100 درصد رد می‌کنم، چراکه افزایش قیمت مسکن مهر براساس دستورالعمل ابلاغی دی‌ماه سال 1392 معاون آقای آخوندی در حال انجام است.

وی با انتقاد از اینکه بعد از یک سال و اندی از فعالیت دولت یازدهم، برخی مسئولان دولتی، دولت دهم را مسبب افزایش قیمت مسکن مهر معرفی می‌کنند، تصریح کرد: بنده نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر پردیس بودم و با قاطعیت اعلام می‌کنم افزایش قیمت مسکن مهر هیچ ارتباطی با دولت گذشته ندارد.

لطفی‌زاده با بیان اینکه تمام هم و غم دولت دهم تحویل مسکن به مردم با کمترین قیمت و بهترین کیفیت بوده و دست اندر کاران مسکن مهر این خدمت را عبادتی خالصانه می‌دانسته و می‌دانند، تصریح کرد: متأسفانه دولت یازدهم با نگاه سیاسی به طرح مسکن مهر که طرحی مبتنی بر قانون و گفتمان حضرت امام(ره) است، تلاش می‌کند یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام اسلامی در خدمت به مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را با حاشیه سازی‌های مختلف مخدوش کند، اما مردمی که این واحدها را تحویل گرفته یا در انتظار تحویل آن هستند و همچنین عموم مردم کشور که از خانه‌‌دار شدن هموطنان خود صمیمانه خوشحال می‌شوند، فریب این القائات را نمی‌خورند.

وی گفت: در قانون ساماندهی و مصوبات دولت دهم، نحوه تأمین مالی برای احداث تأسیسات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر کاملاً مشخص است و اظهارات برخی مسئولان دولت کنونی در این رابطه صحت ندارد.

معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه دولت یازدهم در خصوص افزایش قیمت مسکن مهر، یادآور شد: ‌دی‌ماه سال 92 مصوبه جدیدی از سوی معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به تأیید وزیر راه و شهرسازی (آقای آخوندی) رسید که بر اساس آن تا مبلغ 110 هزار تومان به قیمت هر مترمربع مسکن مهر افزوده شد.

لطفی‌زاده با تأکید بر اینکه بر اساس این مصوبه که ربطی به دولت دهم ندارد، مجوز افزایش قیمت مسکن مهر صادر شد، گفت: متأسفانه برخی مسئولان جدید وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال عوام‌ فریبی بوده و با متهم کردن دولت دهم درصدد سرپوش گذاشتن به ناکارآمدی خود هستند. آنها به‌جای گزارش عملکرد خود و بیان دستاوردهای دولت یازدهم، مدام به‌دنبال فرافکنی هستند و این کار صحیحی نیست.

وی  با اشاره به ادعای مظلومیت دولت یازدهم از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مظلوم مردمی هستند که به‌احترام نظام اسلامی، بی‌توجهی مسئولان جدید به حق مسلم خود، یعنی خانه‌دار شدن را که در قانون اساسی هم آمده است با خویشتنداری تحمل می‌کنند و مصائب ناشی از تأخیر مسئولان جدید در تکمیل و تحویل خانه‌های خود را با بزرگ‌منشی تحمل کرده تا بی‌تدبیری عده‌ای، لطمه به نظام اسلامی وارد نسازد.

به گزارش تسنیم، هر چند برخی مسئولان دولت یازدهم از افزیش قیمت مسکن مهر شانه خالی کرده و دولت قبل را مسبب آن اعلام می‌کنند، اما خبرگزاری تسنیم در این رابطه به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد افزایش جدید قیمت مسکن مهر پردیس و افزایش‌های احتمالی آینده تصمیم دولت کنونی است و نه دولت دهم.


ثبت نظر

ارسال