احتمال اختصاص یارانه لامپ در سال 94

پنجره ایرانیان:محمدحسن زربخش در تشریح سیاست‌های جدید دولت، گفت: در بخش روشنایی، تجاری و عمومی افزو ن‌ بر توسعه لامپ های کم ‌مصرف CFL، به ‌دنبال ترویج استفاده از لامپ های LED هستیم.
  • سه شنبه 4 آذر 1393 ساعت 14:24

این مقام مسئول با اعلام اینکه یکی از پیشنهادهای ارائه شده به دولت اختصاص یارانه به منظور استفاده از لامپ های فوق کم مصرف LED است، تصریح کرد: بر این اساس برای سال آینده پیشنهادی برای تخصیص یارانه و افزایش مصرف این نسل جدید لامپ های کم مصرف در کشور است.

مدیر آموزش سازمان بهره‌ وری انرژی ایران با بیان این‌که مصرف انرژی لامپ های فوق کم مصرف LED در مقایسه با لامپ های کم ‌مصرف CFL یک ‌ششم است، اظهار داشت: لامپ های LED دارای سرعت کلید زنی بالاتری بوده و از عمر بالاتری در مقایسه با لامپ های کم‌مصرف برخوردار هستند.وی همچنین در تشریح مهمترین ویژگی های این نسل جدید لامپ های کم مصرف، بیان کرد:  طول عمر لامپ های LED بیش از ٥٠ هزار ساعت بوده درحالی که عمر لامپ های کم ‌مصرف فعلی حدود هشت ‌هزار ساعت است.

زربخش با یاد آوری اینکه فاکتورهای مدیریت مصرف در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و نظامی متفاوت است، تاکید کرد: روشنایی بین ٢٠ تا ٣٠ درصد مصرف برق بخش خانگی را به‌ خود اختصاص می‌دهد.وی ادامه داد: پیش از توسعه لامپ های کم‌مصرف، ٣٠ درصد از مصرف انرژی الکتریکی در بخش روشنایی بود که با توسعه و فرهنگ‌ سازی مصرف لامپهای کم ‌مصرف، این رقم به ٢٠ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با رونق استفاده از لامپ های LED، سهم بخش روشنایی در مصرف انرژی الکتریکی به ١٤ تا ١٥ درصد برسد، تاکید کرد: استفاده از لامپ LED درمقایسه با لامپ کم‌ مصرف، مصرف انرژی برق را ٦ برابر کاهش می‌دهد.

به گفته مدیر آموزش سازمان بهره‌ وری انرژی ایران افزون بر این، لامپ های OLED نیز در بخش روشنایی است که مصرف برقی به‌ مراتب کمتر از لامپ های LED دارد اما در شرایط فعلی رو یکرد صنعت برق ترویج استفاده از لامپ های LED در سال 94 است.

در همین حال حسین سجادی پیشتر با اشاره به ممنوعیت تولید و توزیع لامپ‌های رشته‌ای در کشور جزو مصوبه ‌های دولت است، گفته بود: متولی اجرای این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد است.

مدیرعامل سازمان بهره‌ وری انرژی ایران با بیان اینکه برای جمع ‌آوری لامپ ‌های رشته‌ ای از سطح کشور یک فرصت دو ساله تعیین شد، تصریح کرده بود: اما متاسفانه هنوز این گونه لامپ‌ها که موجب افزایش مصرف انرژی و به دنبال آن افزایش بهای قبوض برق می‌شود، در بازار وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 46 کشور جهان برنامه حذف لامپ رشته‌ای را در دستورکار خود دارند، یاد آور شد: 30 کشور جهان طبق برنامه زمان ‌بندی شده این برنامه را محقق کرده‌ اند.


ثبت نظر

ارسال