کاهش باران‌های اسیدی با صرفه‌جویی در انرژی

پنجره ایرانیان: مصرف‌کنندگان می‌توانند با خرید یک وسیله برقی کم مصرف و پر بازده به حفظ گیاهان و درختان کمک کنند.
  • سه شنبه 4 آذر 1393 ساعت 12:54

به گزارش ایسنا، مصرف وسایل برقی خانگی در 50 سال گذشته از سه یا چهار وسیله به حدود 20 وسیله رسیده است؛ بنابراین باید توجه داشت که دقت در خرید وسایل با کیفیت و کم مصرف می‌تواند در هزینه‌ها و محیط زیست بسیاری یاری‌دهنده ما باشد. با خرید یک وسیله جدید خانگی، افزایش بیش ازحد دمای اتاق، روشن کردن یک لامپ اضافی و رانندگی بیهوده در سطح شهر محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهیم و غالبا به تاثیرات سو مصرف بی رویه انرژی بر آن توجه نمی کنیم.

براساس اعلام نظر دانشمندان در دهه های آینده دمای کره زمین در اثر گازهای دی اکسیدکربن به میزان یک تا 3.5 درجه افزایش پیدا می‌کند. دی اکسید کربن تنها یکی از گازهایی است که می تواند محیط زیست را آلوده کند.

گازهای دیگری چون اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ازن نیز اثرات مستقیم بسیار بیشتری بر محیط زیست دارند به گونه‌ای که تاثیر آن را می توان در هوای شهرهای بزرگ دید و تنفس کرد.هر روز شاهد اضطرار و‌ آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ و صنعتی کشور هستیم. با این شرایط باید توجه کرد که صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند از آلودگی محیط زیست جلوگیری کند.

به عنوان مثال هر کیلووات صرفه جویی در مصرف برق حدود 150 گرم از انتشار گازهای آلاینده جلوگیری می‌کند در این شرایط می توان دید که استفاده از یک یخچال بهینه با برچسب مصرف انرژی رتبه بالا مثلا رتبه A، سالانه از ورود حدود هشت کیلوگرم دی اکسید گوگرد به محیط زیست جلوگیری می کند.دی اکسیدگوگرد عامل اصلی باران ها اسیدی است بنابراین با صرفه جویی در مصرف برق می توان از باران‌های اسیدی کاست.

با صرفه جویی در مصرف انرژی در عین حال که از هزینه های خود می کاهیم، به حفظ محیط زیست که یک کار ملی و انسانی نیز هست کمک می کنیم و از سوی دیگر از ابتلای خانواده خود و سایر شهروندان به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و کاهش ضریب هوش و آلودگی‌های ناشی از سرب جلوگیری می کنیم.

ممکن است تفاوت قیمت یک وسیله خانگی بهینه نسبت به مدل مشابه غیر بهینه کم باشد اما هزینه نگهداری و هزینه انرژی مصرفی ماهیانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال جایگزینی یک لامپ کم مصرف به جای یک لامپ رشته‌ای صد وات گرچه ممکن است هزینه ابتدایی بیشتری داشته باشد اما هزینه نگهداری آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین توجه داشته باشید که تنها زیبایی، رنگ و نام کارخانه سازنده وسیله برقی نمی‌توان معیار خوبی برای تصمیم گیری در مورد خرید آن باشد.بلکه لازم است در هنگام خرید حتما به اطلاعات انرژی دستگاه و طول عمر وسیله برقی دقت شود و هرگز با توضیح فروشنده مبنی بر این که دو مدل وسیله برقی یکسان هستند قانع نشویم و به برچسب انرژی روی دستگاه توجه کنیم.


ثبت نظر

ارسال