جلوی ورود آلاینده‌ها را با پنجره دوجداره بگیرید

افزایش آلاینده‌های هوا و سر وصدا در کلان‌شهرها و برخی شهرهای ایران، سلامتی شهروندان را به خطر انداخته است. استفاده از در و پنجره‌های دوجداره یو.پی.وی.سی استاندارد یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مانع از ورود آلاینده‌های خطرناک به درون ساختمان‌ها شود.
  • دوشنبه 26 آبان 1393 ساعت 20:3

به گزارش پنجره ایرانیان، با افزایش میزان آلاینده‌های صوتی و هوا در شهرهای ایران، مردم به ویژه افراد در معرض خطر تلاش دارند تا آرامش و آسایش محیط زندگی و کسب و کار خود را در برابر این آلاینده‌ها افزایش دهند. گرد و غبار شدید و ذرات معلق در هوا باعث شده تا سلامت شهروندان در معرض تهدید جدی قرار گیرد. این خطر در حالی رو به افزایش است که هنوز راهکارهای موثر و کارآمدی برای کاهش سطح آلاینده‌ها به اجرا گذاشته نشده است. افزون بر اینها مصرف بالای انرژی در بخش ساختمان ایران به یک پاشنه آشیل تبدیل شده که گذشته از افزایش هزینه خانوارها، هزینه حاکمیت را در تامین انرژی مورد نیاز بالا می‌برد. این در حالی است که استفاده از در و پنجره‌های دوجداره استاندارد ساخته شده از پروفیل‌های یو.پی.وی.سی و شیشه‌های دوجداره استاندارد یکی از راهکارهای کاهنده مصرف انرژی و مانع جدی بر سر راه ورود آلاینده‌ها به درون ساختمان‌ها محسوب می‌شود.

مشکل جدی اما این است که بالای 88 درصد از در و پنجره‌های به کار رفته در ساختمان‌های ایران همچنان قدیمی و ساخته شده از جنس آهن و حتی آلومینیوم است که برآوردها نشان از ناتوانی این در و پنجره‌ها در جلوگیری از هدررفت انرژی و ورود آلاینده‌ها دارد. افزون بر این، هزینه بالای بازسازی پنجره‌های قدیمی و جایگزینی پنجره‌های یو.پی.وی.سی به جای آنها باعث شده تا بسیاری از شهروندان از تعویض پنجره‌های قدیمی و انرژی‌خوار خودداری کنند. البته در یک سال اخیر تبلیغات وسیعی به صورت سنتی و در قالب توزیع برگه‌های تبلیغاتی در سطح شهر و خانه‌ها جهت تعویض پنجره‌ها و جایگزینی پنجره‌های یو.پی.وی.سی افزایش یافته است.

برآوردهای آماری و کارشناسی نشان می‌دهد که درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های بهداشتی و سلامتی شهروندان در یک بازده زمانی چندساله، باعث می‌شود که تعویض پنجره‌های قدیمی توجیه اقتصادی داشته باشد، اما بسیاری از شهروندان نسبت به این موضوع مهم بی‌اطلاع هستند.

به نظر شما سهم و نقش پنجره‌های دوجداره یو.پی.وی.سی در کاهش هزینه‌های مردم و حاکمیت در فرایند مصرف انرژی از یک سو و همچنین بهبود وضعیت سلامتی و بهداشت شهروندان در نتیجه جایگزینی پنجره‌های دوجداره استاندارد یو.پی.وی.سی به جای پنجره‌های فاقد مزیت جلوگیری از هدررفت انرژی و ممانعت از ورود آلاینده‌ها چگونه قابل ارزیابی است. پیشنهاد شما برای فراگیر شدن نهضت استفاده از پنجره‌های دوجداره یو.پی.وی.سی در سطح ملی چیست؟


نظرات

نورى

به نظربنده دولت بايدبراى تعويض پنجره هايارانه وياوام بدهدومردم رابه تعويض پنجره تشويق نمايددرموردلامپ كم مصرف هم اين كارتاحدى انجام شد.

ثبت نظر

ارسال