در دومین همایش سراسری چهره‎های ماندگار کیفیت ایران:

از مهندس محمد حمیدیه تقدیر شد

پنجره ایرانیان: دومین همایش سراسری چهره های ماندگار کیفیت ایران در سالن همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.
  • شنبه 13 شهریور 1395

در این مراسم که روز ۲۴ تیرماه ۹۵ با حضور مسئولان، مدیران و فعالان صنایع مختلف همراه بود، از مدیران شایسته و مجموعه های برتر، از جمله مهندس محمد حمیدیه، مدیر عامل شرکت میرآب پروفیل (هافمن) با اهداء لوح و تندیس ویژه تقدیر شد.این مراسم که در سالن مولانای مرکز همایش ها برگزار شد، با پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام‎الله مجید راس ساعت 18 کار خود را آغاز کرد. پس از آن مجری برنامه ضمن اعلام خیرمقدم به حضار توضیحاتی پیرامون موضوع همایش ارائه داد. وی در ادامه از دکتر بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دهم دعوت کرد تا برای شرکت‎کنندگان سخنانی ایراد کند.دکتر بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران به عنوان اولین سخنران جلسه پشت تریبون قرار گرفت تا با صحبت از مهم‌ترین و پربحث‌ترین موضوع سال در کشور، یعنی برجام، نقطه نظرات خود را به عنوان یک عضو قوه مقننه در اختیار اهالی صنعت و مدیران موفق آن قرار دهد.

 برای مشاهده پی دی اف کلیک کنید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با اشاره به تاثیرات مثبت برجام در وضعیت تولید و صنعت کشور، گفت: لازم است که ما و صنعتگران و تولیدکنندگان همواره نگاه مثبت به آینده داشته باشیم و برای رسیدن به جایگاه واقعی که حق ماست تلاش کنیم. مطمئنا با وضعیتی که در پسابرجام خواهیم داشت فرصت‌های تازه‌ای برای صنعت و تولید ما فراهم می‌شود که باید با آینده‎نگری از آن بهره بگیریم.

وی که در مجلس نهم نماینده نهاوند و عضو کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بود با ذکر خاطراتی، یادآور شد: من در زمان دولت قبل از منتقدان دولت بودم و همواره بر سر مسائل مربوط به بی‌انضباطی مالی و عدم برنامه‎ریزی اصولی در اکثر حوزه‌ها به خصوص در بحث صنایع با دولت درگیری داشتم. عدم برنامه‎ریزی باعث شد که رقمی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور در طول دولت گذشته هیچ نمودی نداشته باشد و الان هم کسی جوابگوی این ظلم و اتلاف سرمایه کشور نیست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دهم، در ادامه با انتقاد از شرایط نامناسب خصوصی‎سازی در کشور، عنوان کرد: در بحث خصوصی‎سازی‌ها یا در واقع چیزی که ما با آن روبه‎رو هستیم، یعنی «خصولتی‌ها» ایرادات زیادی مطرح است که من بار‌ها آنها را در جاهای مختلف مطرح کرده‌ام و امیدوارم در این مسئله دولت رقیب بخش خصوصی نباشد، بلکه کمک کند تا مجموعه‌های مورد بحث به همت بخش خصوصی به فعالیت سازنده ادامه دهند. در این میان دولت باید به عنوان حامی دارای یک نقش نظارتی باشد تا روند کسب و کار و تولید به مسیر صحیح خود وارد شود.

در ادامه برنامه دکتر جمشید عدالتیان نائب رئیس اتاق بازرگانی به دعوت مجری برنامه به ایراد سخن پرداخت.

دکتر عدالتیان سخنان خود را در خصوص قوانین مربوط به حقوق مصرف‎کننده با انتقاد از نظام اقتصادی کشور آغاز کرد و افزود: متاسفانه چون در کشور ما نظام اقتصادی و قوانین جامع آن مانند بسیاری از مسائل مشابه، تعریف مشخصی ندارد، لذا قوانین مربوط به رعایت حقوق مصرف‎کنندگان هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌توان بر پایه این قوانین راهکار مدونی برای احقاق حق مصرف‎کننده ارائه داد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به موضوع گردش آزاد اطلاعات در نظام اقتصادی و نقش آن در مبحث حقوق مصرف‎کننده، گفت: در اقتصاد مبتنی بر بازار و بخش خصوصی نقش گردش آزاد اطلاعات بسیار تعیین کننده است ولی در نظام اقتصادی بازار و بخش خصوصی ما، به دلیل ضعف ساختاری که وجود دارد مسیر دریافت اطلاعات، سنتی و ضعیف است. در این نظام مصرف‎کننده یا به حقوق اولیه خود واقف نیست یا آن را به صورت سالم، کامل و شفاف دریافت نمی‌کند.

این فعال بخش صنعت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله آموزش پرداخت و افزود: در بحث حقوق مصرف‌کننده مسئله آموزش مانند سایر مسائل از درون خانواده شروع می‌شود، پس از آن مدرسه و نظام آموزشی کشور و نهایتا جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند، این فرایند را تکمیل می‌کنند. رعایت این حقوق و احترام به آن باید در طرز تفکر همه افراد جامعه نهادینه شود تا مصرف‎کننده بتواند در جهت‎دهی آن نقش اکتیو (فعال) داشته باشد. ما دو نوع مصرف کننده داریم؛ اکتیو و پسیو. وقتی مصرف کننده از آموزش مناسبی برخوردار باشد و در جریان گردش اطلاعات آزاد نیز آگاهی‌های لازم را کسب کرده باشد در فرایند تولید ـ فروش ـ مصرف، یک مصرف‎کننده اکتیو خواهد بود. مصرف‎کننده اکتیو فردی است که از حق و حقوق و حد و حدود خود واقف است و آن را مطالبه می‌کند.

عدالتیان در پایان ضمن اشاره به نقش انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در تقویت مبحث رعایت حقوق مصرف‎کننده، بیان کرد: ایجاد انجمن‌های مختلف در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا و مثمر ثمر باشد. تقویت انجمن‌ها می‌تواند باعث بهبود شرایط کلی قوانین مربوط به حقوق مصرف‎کننده شود. در همین راستا من از سال‌ها قبل پیشنهاد تشکیل چند انجمن از جمله انجمن مالیات‎دهندگان، انجمن بیمه‎شدگان، انجمن تحصیل گیرندگان از بانک‌ها و انجمن تعادل در بازار کار را داده‌ام و امیدوارم با توجه ویژه به این مقوله، کمکی هر چند کوچک به رشد و توسعه فرهنگ احترام به مصرف کننده و رعایت حقوق آن برداریم.

در بخش بعدی، مجری برنامه از دکتر وظیفه‎دوست دعوت کرد تا برای ارائه مطالب خود پشت تریبون قرار بگیرد.

دکتر حسین وظیفه دوست، مدرس و مشاور بازاریابی و رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران به عنوان سومین سخنران همایش، مطالب خود را که در خصوص اصول کامیابی در بازار بود و به صورت مکتوب از طریق ویدئو پروژکتور نیز نمایش داده می‌شد در ۱۸ عنوان ارائه داد.

عناوین هجده‎گانه‌ای که رعایت آنها برای کامیابی در بازار لازم و ضروری است و دکتر وظیفه‎دوست به صورت مبسوط آنها را توضیح داد به این شرح بود:

ـ تعهد و درگیرشدن در کار

ـ پافشاری و اصرار در کار

ـ میل و خواستن

ـ تماس و ارتباط

ـ هدفمندی

ـ آموزش

ـ نگرش مثبت

ـ خودباوری

ـ شیفتگی و غیرت

ـ اقدام و عمل قطعی

ـ درست اندیشی

ـ حرفه‌ای بودن

ـ انگیزه و محرک‌ها

ـ معاشرت

ـ دانش روز

ـ تفویض اختیار به دیگران

ـ تشخیص و تصدیق دیگران

ـ درستی و راستی

آخرین سخنران همایش دکتر غنی‌فر استاد دانشگاه و نایب رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران در صنعت کشور بود که به گفته مجری برای ادای سخنرانی پرطنین به جایگاه دعوت شد.

دکتر غنی‎فر که با صلابت خاصی صحبت می‌کردند در ابتدای کلام با مخاطب قراردادن مسئولان و نمایندگان از آنها خواست که به جای حمایت از مردم و حرف زدن از حقوقشان، به مردم آزادی بدهند تا خودشان تصمیم بگیرند که چه می‌خواهند.

وی در ادامه در حالی که صحبت‌هایش مدام به‎وسیله دست زدن حضار قطع می‌شد با صدایی پرطنین تاکید کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند اختیاردار مردم هستند در صورتی که چنین نیست. حق گرفتنی است، نه دادنی. مردم ما باید فریاد بزنند و حق و حقوق خودشان را مطالبه کنند.

در پایان مراسم از مدیران شایسته‌ای که مجموعه‌های موفقی در زمینه کیفیت و رعایت حقوق مصرف‎کننده را اداره می‌کنند با دریافت لوح یادبود و تندیس ویژه از دست دکتر عدالتیان و دکتر وظیفه دوست تقدیر و تشکر به عمل آمد.

گفتنی است دکتر نعمتی در میانه مراسم جلسه را ترک کرد و دکتر غنی‎فر هم به سبب مشکل و ناراحتی که داشت و ایستادن به صورت طولانی مدت برایش مقدور نبود از حضور بر روی سن و اهداء جوایز عذر خواست.

مهندس محمد حمیدیه مدیر موفق مجموعه هافمن اولین فردی بود که برای دریافت لوح تقدیر و تندیس ویژه همایش به روی سن رفت و در میان تشویق حضار آن را از دست دکتر عدالتیان و دکتر وظیفه‎دوست دریافت کرد.

 


ثبت نظر

ارسال