در بازدید پنجره ایرانیان از پتروپویا گرانول آریانا مطرح شد:

شکوفایی در دل کویر

پنجره ایرانیان: گروه خبری پنجره ایرانیان همزمان با دومین نمایشگاه در و پنجره اصفهان، بازدید از چند مجموعه تولیدی مهم این استان را در دستور کار خود قرار داد. دور نخست این بازدیدها در شهر تبریز انجام گرفته بود و این بار گروه خبری به کانون تولیدکنندگان اصفهان رفت تا از نزدیک با تلاش‏ های صنعتگران این استان آشنا شود.
  • شنبه 23 آبان 1394 ساعت 10:33

 در گام نخست این برنامه، شرکت پتروپویا گرانول آریانا مورد بازدید گروه قرار گرفت. این شرکت یکی از خوشنام ‏ترین پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی کشور را با نام تجاری بست ویژن تولید می ‏کند. شهرک صنعتی هرند حدواسط اصفهان و نایین بیش از پنج سال است که شاهد تولید و البته بالندگی بست ویژن است. گروه خبری طی بازدیدی که از مجموعه پتروپویا گرانول آریانا انجام داد، از نزدیک با تلاش‏ های بی ‏وقفه ‏ای که در این مجموعه صورت می ‏گیرد آشنا شد. در این میان پای صحبت ‏های قائم مقام مدیر عامل پتروپویا نشستیم و دلایل موفق بودن بست ویژن را در بسیاری از نقاط کشور جویا شدیم. در ادامه گزارش تصویری این بازدید و متن گفتگو با مهندس احمدرضا صادقیان از نظر شما می‏ گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

پیرامون فعالیت ‏های شرکت پتروپویا گرانول آریانا کمی توضیح دهید؟
تولید پروفیل بست ویژن در سال ۱۳۸۸ در شهرک صنعتی هرند در استان اصفهان آغاز شد. در حال حاضر این کارخانه با ۷ خط اکسترود و با بهره‎مندی از بهترین مواد اولیه به تولید پروفیل بست ویژن ادامه می‏ دهد. همانطور که می ‏دانید تولید پروفیل در روندی پیوسته انجام می ‏شود و هر گونه توقف و قطعی خط تولید مشکلات بسیاری را به ‏وجود می ‏آورد، از جمله باعث به بار آمدن ضایعات فراوانی می‏ شود. از این‏رو خطوط تولید بست‏ ویژن به ‏صورت ۲۴ ساعته و ۳ شیفت کار می‏ کنند و وقفه‏ ای در روند تولید به ‏وجود نمی‏ آید.

در خصوص ارتقای توان پرسنل خود چه تدابیری اندیشیده‏ اید؟
افراد مشغول به کار در پتروپویا، همگی از آموزش‏ های لازم برخوردار هستند، به‏ گونه ‏ای که کلیه امور مربوط به بخش‏ های خود را می‏ توانند کاملا مدیریت کنند. البته نظارت نیز بر کار آنها وجود دارد، اما توانمندی و مهارت آنها این امکان را به ‏وجود آورده تا خطوط تولید به ‏صورت ۲۴ ساعته و بدون هیچ مشکل و وقفه‏ ای به کار خود ادامه دهد. این شرکت با هدف تامین نیروی کار حرفه‏ ای و ماهر، از نقاط مختلف استان اصفهان نیروی انسانی متخصص و دارای صلاحیت را جذب کرده‏ است.

پروفیل تولید کارخانه پتروپویا گرانول آریانا در چه سطح کیفی قرار دارد؟
تلاش تمامی مدیران و کارکنان این مجموعه همواره عرضه محصولی باکیفیت بوده و سعی ‎شده است که این تفکر در همه بخش‎ها و اجزاء و مویرگ‎های تولید جاری گردد. بست‎ویژن همواره می‏ کوشد تولید کالای خود را مناسب و در جهت رفاه حال مصرف ‏کننده و محصولی مناسب و مطلوب که با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار باشد، عرضه کند. همچنین ضمن اینکه همواره هدف آن بوده که بست ویژن یکی از برندهای برتر و با کیفیت بازار باشد، این هدف نیز دنبال شده که قیمت این محصولات مناسب و کاملا رقابتی باشد. که در این راستا تا به حال و به اذعان مصرف ‏کنندگان، بست ویژن یکی از بهترین پروفیل ‏های بازار می باشد.

منظورتان این است که بست‏ ویژن بخش خاصی از بازار را هدف گرفته است؟
بله؛ بست ویژن حد متوسط به بالای بازار را هدف گرفته است، یعنی مخاطبان میانه بازار به بالا را مد نظر قرار داده است. ما معتقدیم که از لحاظ کیفیت و قیمت جزء بهترین و مناسب ‏ترین برند‏های موجود در بازار هستیم. واقعیت این است که صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی صنعت همگانی شده و اکنون بالا و پایین شهر از آن استفاده می‎کنند و تنها عده‎ای هستند که حاضرند مبالغ گزافی برای پروفیل‏ های خاص هزینه کنند. با توجه به دارا بودن استانداردهای ملی و بین المللی و مجوز سازمان مرکز تحقیقات با آزمون هوازدگی و با در نظر گرفتن همه این شرایط، ما به‏ گونه ‏ای هدفگذاری کرده ‏ایم که تولیداتمان کیفیتی معین و با ثبات داشته باشد. به‏ هر حال ما محصولات خود را با توجه به مواد اولیه مصرفی مرغوب ۱۵ سال گارانتی می‎کنیم، و این به معنای آن است که باید به فکر ۱۵ سال بعد خود نیز باشیم، چراکه به مدت ۱۵ سال در قبال پروفیلی که امروز تولید می‏ کنیم مسئولیت داریم.

همانطور که می‏ دانیم، مدیریت یک واحد تولیدی ایجاب می‏ کند که وظایف سازمانی تقسیم شود و طبیعتا وظیفه تولید و فروش بر عهده دو فرد قرار می ‏گیرد؛ در برخی موارد این عامل باعث بی ‏اطلاعی بخش تولید از مطالبات بازار می‏ شود. آیا شما در پتروپویا با چنین مشکلی رو به ‏رو نیستید؟
بنده به عنوان قائم مقام مدیریت عامل شرکت پتروپویا گرانول آریانا، همواره با مصرف‏ کننده خود در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ بوده‎ام و از همین ‏رو نظر و سلیقه و درخواست ‏های بازار مصرف را به ‏صورت مرتب در تولیدات خود لحاظ می‎کنم. درست است که واحد فروش معمولا با مصرف‏ کننده در ارتباط مستقیم است، اما تردیدی وجود ندارد که کل مجموعه باید براساس نیازهای بازار مصرف ‏برنامه ریزی شود.

امروزه شاهد هستیم که کیفیت نامناسب برخی از تولیدات یو.پی.وی.سی سبب نارضایتی بعضی از مشتریان از کل این صنعت شده است. به نظر شما برای حفظ و ارتقای بازار در و پنجره یو.پی.وی.سی چه اقداماتی باید انجام داد؟
پنجره یو.پی.وی.سی در ابتدای ورود به کشورمان یک کالای لوکس به شمار می‏ آمد. اما استفاده از آن به ‏سرعت عمومیت پیدا کرد، با این حال، الزامات و استانداردهای آن با همین سرعت توسعه نیافت. از این جهت هرچه که جلوتر می‏ رویم با مشکلات و موانعی بیشتری روبه‏ رو می‏ شویم. اگر روال به همین شکل باشد قطعا تبعات نامطلوبی برای صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی خواهد داشت و شاید به زوال این صنعت بیانجامد. در واقع فعالان و اهالی این صنعت در قبال این موضوع مسئولیت دارند. همانطور که می ‏دانید، برخی از کارگاه‎های تولید پروفیل و کارگاه‏ های مونتاژ در و پنجره با حداقل امکانات راه‎اندازی شده، یا بی‎خبر از استانداردهای موجود، محصولاتی فاقد هرگونه معیارها و استانداردهای حداقلی را تولید کرده و به بازار مصرف عرضه می‎کنند. مسلما محصولات بی‏ کیفیت چنین کارگاه‏ هایی، رضایت مصرف‏ کننده نهایی را تامین نمی‏ کند و متاسفانه این تصور اشتباه القاء می‎شود که پنجره یو.پی.وی.سی پنجره‎ای نامرغوب و نامطلوب است. عمومیت یافتن چنین تصور نادرستی، بزرگترین ضربه را به محصولات یو.پی.وی.سی وارد خواهد آورد. حتی در شرایطی که پروفیل و یراق‎آلات نامرغوب و فاقد کیفیت باشند، باز هم مونتاژکاران وظیفه دارند که پنجره‎ای با این مواد و ملزومات تولید نکنند تا بازار مصرف نسبت به کلیت در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی بدبین نشود. از این رو در جهت بالا بردن دانش فنی مونتاژکاران، شرکت پتروپویا در قالب قراردادی با سازمان فنی و حرفه ‏ای استان اصفهان، در خصوص آموزش نیروهای متخصص، شروع به همکاری و برگزاری دوره ‏های مربوطه کرده است.

منظور شما این است که کیفیت یک پنجره به‏ طور کامل به پروفیل آن مربوط نمی ‏شود و اجزاء دیگری مانند یراق‏ آلات، شیشه، گالوانیزه، ماشین‏ آلات تولید پنجره و همچنین رعایت استانداردهای فنی در مونتاژ در و پنجره نیز در این میان نقشی بر عهده دارند؟
بله؛ برای مثال شیشه نقش بسیار مهمی را در پنجره ایفا می‏ کند، همچنین یراق‏ آلات، گالوانیزه و سایر مواردی که اشاره کردید. ضمن اینکه به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که نوع ماشین آلات تولید در و پنجره نیز تاثیر به سزایی در محصول نهایی و رضایت مشتری دارد.

برای جلوگیری از این مشکل پتروپویا چه تدابیری اندیشیده است؟ آیا شما بر کارگاه‏ های خود نظارت دارید؟
بله کارشناسان فنی شرکت پتروپویا به صورت نامحسوس و سرزده از کارگاه‏ های طرف قرارداد خود بازدید کرده و بر عملکرد آنها نظارت دارند و تمامی تلفن‏ ها حتی قائم مقام مدیر عامل در اختیار مصرف‏ کنندگان قرار می‏ گیرد تا نقطه نظرات خود را راحت‏ تر اعلام کنند.
ما تمام تلاش خود را در این جهت به خرج می‏ دهیم. اما در نظر بگیرید که روزانه چندین تن بار از کارخانه ما خارج می‎شود، به‏ هرحال تا چه حد می‏ توانیم در نحوه عملکرد مونتاژکاران دخل و تصرف داشته باشیم؟ در واقع نمی ‏توانیم به ‏صورت صددرصدی بر نحوه عملکرد مونتاژکاران نظارت کنیم، اما به این سمت در حال حرکت هستیم. از سوی دیگر ما مرتبا در حال گرفتن بازخورد محصولاتمان از بازار مصرف هستیم و تولیدات خود را بر اساس نیاز بازار گسترش می ‏دهیم.
ما با مشتریان خود در تعامل همه جانبه هستیم و با آنها رایزنی می‎کنیم؛ اما سلایق مشتریان بسیار متفاوت است، با این حال سعی می‎کنیم بر اساس برآیند این نظرات به یک فرمول و استاندارد مشخص برسیم و محصول خود را براساس آن ارتقا دهیم. اما متاسفانه برخی از تولید‏کنندگان پنجره در زمینه رعایت استانداردهای لازم با ما همگام و همراه نیستند. البته در حال تلاش هستیم تا تمام این مشکلات را پشت سر بگذاریم، زیرا هدف ما این است که همچون گذشته یکی از بهترین‎ها در بازار مصرف باشیم.
                                                                                                                                                       نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره ۹۷ ــ آبان ۹۴


ثبت نظر

ارسال