(دستورالعمل اجرای نما)

بخش سوم از ضابطه 714

مهندس شهرام علیزاده – مدیرعامل شرکت آلوکد

در این بخش به بررسی فصل هفتم (الزامات طراحی و اجرای نمای سرامیک) بخش نصب خشک سرامیک پورسلانی می‏ پردازیم. مطالب طرح شده در این نوشتار، دستورالعمل اجرایی نما ( ضابطه 714) می ‏باشد که توسط برنامه به ارگان‏ های اجرایی از مورخ 10/1/95 ابلاغ گردیده و لازم الاجرا می باشد و با توجه به اهمیت ویژه آن عینا نقل می‏ گردد.
  • یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 ساعت 17:36

در بخش‏ های آینده به قسمت ‏های دیگر نما نیز می ‏پردازیم و در انتها سعی خواهیم کرد نتایج مثبت و منفی هر کدام از فصل‏ ها را بررسی کنیم.

نصب خشک سرامیک

یک روش نصب سرامیک ‏های مورد استفاده در نما روش نصب خشک می ‏باشد. مشخصات و الزامات سرامیک ‏های پورسلان یا سرامیک‏ های تهویه شونده (Terra Cotta) در این روش در استاندارد ملی ISIRI 25  آورده شده است.

اجزای یک سیستم نصب خشک سرامیک به شرح زیر است:

1- ریل‏ های قائم آلومینیومی با درزبند که به دیوار پشتیبان به وسیله براکت ‏ها و بست‏ های مورد نیاز متصل شده است.

2- بست‏ های آلومینیومی با واشرهای عایق که بست‏ ها به ریل‏ ها به‏ نحو مناسبی متصل می ‏شوند و واشرها مانع ایجاد صدای لرزش حاصل از باد می‏ شوند.

3- پانل‏ های سرامیکی با ابعاد استاندارد که توسط بست‏ ها مهار می‏ شوند.

بست‏ های آلومینیومی در حفره‏ های قطعات قائم آلومینیومی کار گذاشته می‏ شوند و از درزبند برای جلوگیری نفوذ هوا به پشت سرامیک‏ ها استفاده می‏ شود.

اجزای سیستم اتصال خشک

دیوار پشتیبان

دیوار پشتیبان نما که بار سیستم اتصال خشک سرامیکی به آن وارد می شود باید از نظر دارا بودن سطحی صاف و شاقولی و در محدوده رواداری‏ های مجاز و شرایط تعیین شده برای نصب سیستم سرامیکی بررسی شود.

زیرسازی

زیرسازی نصب خشک سرامیک، متشکل از پروفیل‏ های قائم و براکت ‏های اتصال می ‏باشد که این پروفیل‏ ها و براکت‏ ها از آلیاژ آلومینیوم با حداقل ضخامت 2 میلی‏متر تشکیل شده است. این پروفیل‏ ها و براکت ‏ها به نحوی به دیوار پشتیبان متصل می‏ شوند که قادر به تحمل انبساط و انقباض حرارتی و همچنین تغییر شکل‏ های تکیه‏ گاه باشند به طوری که باعث ایجاد تنش و آسیب در پوشش نما نشود. اجزای اتصال پروفیل به دیوار پشتیبان به شرح زیر می‏ باشند:

                                                                                  برای مشاهده فایل پی دی اف کامل کلیک کنید.                                                                                                                                                                       

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 113,114-اسفند95وفروردین96


ثبت نظر

ارسال