انرژی سبز بهترین و تنها راه‌حل برای تداوم تولید در صنعت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ شرکت FFI (Fortescue Future Industries)، تولیدکننده انرژی سبز، اعلام نموده که بهترین و مؤثرترین راه‌حل برای تداوم تولید در صنعت آلومینیوم، استفاده از "انرژی سبز" در این صنعت خواهد بود.
  • دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 12:19

به گزارش فلزات آنلاین به نقل از رویترز، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به‌خصوص انرژی هیدروژنی نه‌تنها تداوم تولید را به همراه خواهد داشت بلکه در راستای پروتکل‌های تغییرات اقلیمی قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، بسیاری معتقدند که واحد ذوب تیوای (NZAS) که چندی پیش صحبت از تعطیلی آن بود، به‌دلیل نزدیکی به نیروگاه ماناپوری ((Manapouri، تعطیل نخواهد شد.

واحد ذوب تیوای پوینت (Tiwai Point)، حاصل قرارداد مشترک میان ریوتینتو آلکان و گروه سومیتومو است. این واحد ذوب در جنوب‌غربی نیوزیلند واقع شده است که در آن مکان یک نیروگاه هیدروانرژی زیرزمینی قرار دارد. این دو به فاصله 160 کیلومتری از یکدیگر قرارگرفته‌اند و این نیروگاه به‌عنوان بهترین منبع برای تداوم تولید در تیوای شناخته می‌شود.

در سال 2020، شرکت ریوتینتو اعلام نمود که به‌احتمال‌قوی واحد تیوای پوینت را تعطیل خواهد کرد اما در اوایل سال جاری، Felicity Underhill، مدیر شرکت FFT اظهار داشت که با استفاده از "انرژی سبز" می‌توان تیوای پوینت را از تعطیلی نجات داد. این خبر، خبری مهم در این منطقه است چراکه بسیاری از فرصت‌های شغلی در این منطقه به‌نوعی به فعال‌بودن این واحد تولیدی وابسته هستند.

واحد ذوب تیوای پوینت، آلومینای موردنیاز خود را از کوئینزلند و بخش‌های شمالی استرالیا تأمین می‌کند، این درحالی است که 90 درصد از آلومینیوم تولیدشده در این واحد ذوب به ژاپن صادر می‌شود.

صنعت ذوب فلزات، صنعتی انرژی‌بر است. هنگامی‌که در صنایعی نظیر آلومینیوم دیگ احیاء فعال می‌شود، ضروری است انرژی بالای موردنیاز جهت ذوب همچنان تأمین شده و تداوم داشته باشد. در این صنایع امکان خاموشی و تعطیلی دیگ‌های ذوب وجود ندارد لذا کشورهایی که با مشکل تأمین انرژی مواجه هستند در زمینه تولید آلومینیوم با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

مصرف‌کنندگان انرژی، انرژی را با نرخ بالاتری نسبت به واحدهای ذوب دریافت می‌کنند اما نرخ دقیق حامل‌های "انرژی سبز" هنوز اعلام نشده است.

به گفته‌ بسیاری از دست‌اندرکاران بازار آلومینیوم، این صنعت بزرگ به‌منظور تداوم تولید از دو سال آینده به بعد، چاره‌ای جز جایگزین‌سازی "انرژی سبز" نظیر انرژی هیدروژنی به‌جای انرژی فسیلی، نخواهد داشت.

 


ثبت نظر

ارسال