مهم‌ترین چالش‌های تولید آلومینیوم در جهان

پنجره‌ایرانیان؛ بررسی وضعیت تولید آلومینیوم در یک دهه اخیر نشان می‌دهد از سال 2017 به این‌سو تغییر چندانی در تولید این فلز پرکاربرد مشاهده نشده و کل خروجی سالانه این صنعت در محدوده 63 تا 65 میلیون تن قرار داشته است. دلیل اصلی ناتوانی جهان برای پاسخگویی به نیاز صنایع به آلومینیوم، تولید آلومینا است.
  • دوشنبه 11 بهمن 1400 ساعت 10:53

به گزارش دنیای اقتصاد، طبق گزارش موسسه جهانی آلومینیوم، در ماه نوامبر 2021 بیشترین توان جهان برای تولید آلومینا حدود 11 میلیون و 350 هزار تن است که به‌طور روزانه خبر از عرضه 378 هزار تن آلومینا به بازار می‌دهد. برآوردهای این موسسه نشان می‌دهد چین به‌تنهایی 54 درصد تولید آلومینا را به خود اختصاص داده است.

در این راستا تولید اندک اروپا و آمریکای‌شمالی به دلیل هزینه‌‌‌‌های بالای زیست‌محیطی تولید این فلز باعث ناتوانی جهان در افزایش ظرفیت تولید شمش آلومینیوم است. از دیگر سو، انتقال سریع جهان به دوره تکنولوژی‌‌‌‌های سبز و محصولات سبک و مقاوم در صنعت حمل‌ونقل موجب شده تا همین سطح از عرضه با تقاضایی بیشتر از ظرفیت روبه‌رو شود.

چالش دیگری که مانع جدی تولید این فلز اساسی است، سرمایه‌‌‌‌گذاری کمتر از انتظار در این بخش است. کسی تا پیش از پاندمی تصور نمی‌‌‌‌کرد در فاصله 2020 تا 2022 قیمت آلومینیوم به این اندازه رشد کند. از این منظر ظرفیت اسمی تولید آلومینیوم سطحی مشخص دارد که فعلا توان ارتقای چشمگیر در آن نمی‌‌‌‌رود.

یکی از زمینه‌‌‌‌‌هایی که کماکان بهای آلومینیوم را در همین سطح نگه خواهد داشت، احتمالا پتانسیل مشخص تولید آلومینیوم در جهان است که سریعا افزایش پیدا نخواهد کرد.

 


ثبت نظر

ارسال