خام‌فروشی همچنان در دستور کار صنایع آلومینیوم است!

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر مرکز تحقیقات فناوری آلومینیوم دانشگاه صنعتی اراک گفت: در حال حاضر تمام چالش‌ها و مشکلات ذکرشده در دنیا با ارتباط موثر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برطرف شده است، ولی صنایع آلومینیوم کشور بخصوص استان، متاسفانه تلاش چندانی جهت برطرف کردن مشکلات این صنعت از طریق ارتباط با این مرکز از خود نشان نمی‌دهند و ظاهرا همچنان خام فروشی در دستور کار صنایع قرار دارد.
  • سه شنبه 11 آبان 1400 ساعت 11:13

به گزارش ایسنا، امیرحسین ربیعی اشاره کرد: با توجه به چشم‌انداز افق 1404، ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور می‌بایست به یک و نیم میلیون تن برسد، ولی معدن بوکسیت در کشور بسیار محدود است. به‌عنوان‌مثال ظرفیت معدن بوکسیت جاجرم برای تولید آلومینا نهایتا 250 هزار تن در سال است، درنتیجه می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع آلومینیوم کشور بحث تهیه مواد اولیه است.

وی افزود: چالش دوم صنایع آلومینیوم کشور، تولید برق موردنیاز برای تولید است. مصرف برق صنایع آلومینیوم بسیار بالاست به‌عنوان‌مثال کارخانه آلومینیوم‌سازی ایران در شهر اراک حدود ۳۴۰ مگاوات در روز برق مصرف می‌کند که بیش از یک‌سوم برق شهری است و در شرایط بحرانی تامین برق، صنایع آلومینیوم می‌بایست مصرف برق خود را تا یک‌سوم کاهش دهند که مشکل‌زاست بر این اساس، در این شرایط تنها با ارتباط با اساتید خبره و متخصصین برجسته جهت افزایش بهره‌وری تاسیسات برقی این صنایع می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های مهم صنایع آلومینیوم استان، بحث زیست‌محیطی و آلایندگی این صنایع است که مشکلات جدی را برای شهروندان شهرهای مجاور این صنایع بخصوص شهر اراک ایجاد کرده است. فرسودگی تجهیزات استفاده‌شده در صنایع آلومینیوم و بهره‌وری بسیار پایین فرآیند تولید، خام فروشی و عدم توجه به فرآوری نیز از دیگر مشکلات جدی این صنایع است.

وی افزود: برای تمامی موارد مذکور راه‌حل‌ها در قالب پیشنهاد به این صنایع ارسال شده است، اما ظاهرا خام فروشی در دستور کار صنایع قرار دارد و نکته حائز اهمیت این است که تولید سنتی نیز با مصرف برق بالا و آلایندگی زیاد انجام می‌شود.

ربیعی گفت: با توجه به استقرار صنایع بزرگ و منحصربه‌فرد بالادستی و صنایع متنوع و متعدد پایین‌دستی صنعت آلومینیوم کشور در شهر صنعتی اراک و نیاز مبرم این صنایع به یک مرکز تحقیقاتی دانش‌بنیان بومی، دانشگاه صنعتی اراک به‌عنوان تنها دانشگاه صنعتی استان مرکز تحقیقات و فناوری آلومینیوم را در قطب آلومینیوم کشور یعنی شهر اراک راه‌اندازی کرده است. با عنایت به اینکه جهت ادامه حیات و بقا در بازار گسترده و کاملا رقابتی آلومینیوم در سطح جهانی و منطقه، نیاز به دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و انجام تحقیقات کاربردی به‌منظور بومی‌سازی تکنولوژی‌های روز جهانی هست، لذا مرکز تحقیقات و فناوری آلومینیوم می‌تواند با توجه به مزیت هم‌جواری با صنایع بزرگ تولیدی آلومینیوم و بازار مصرف گسترده در صنایع پایین‌دستی آن زمینه سوددهی و رقابت‌پذیری را با شناسایی مشکلات صنایع تولیدی و ارائه فناوری‌های نوین برای آنها فراهم کند و با این رویکرد گام‌های موثری جهت پیشرفت صنعت آلومینیوم کشور برداشته است.

وی تصریح کرد: تفاهم در همکاری آموزشی-پژوهشی با صنعت آلومینیوم و بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل‌های علمی و اجرایی دانشگاه و صنعت در راستای ارائه خدمات پژوهشی مسئولانه با رعایت ارزش‌های حرفه‌ای و با هدف تبدیل یافته‌های پژوهش و دانش به فناوری و صنعت از اهداف اصلی و مهم مرکز تحقیقات و فناوری آلومینیوم است.

ربیعی بیان کرد: ارتقاء رتبه تولید آلومینیوم کشور در منطقه، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در صنعت آلومینیوم، توسعه کمی و کیفی فناوری‌های تولید آلومینیوم در مراحل مختلف، تربیت و توانمندسازی نیروهای متخصص و کارآمد در صنعت آلومینیوم، افزایش بهره‌وری در فرآیندهای تولید آلومینیوم و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی ناشی از مراحل مختلف تولید آلومینیوم و ... از دیگر اهداف این پژوهشکده محسوب می‌شود.


ثبت نظر

ارسال