رئیس سندیکای آلومینیوم: تولید صنایع مادر در خطر است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: تولید شمش آلومینیوم در رده صنایع مادری قرار دارد که بر پایه بهره‌گیری از برق و گاز شکل گرفته است. ایران از ظرفیت محدود بوکسیت برخوردار است و ذخایر انرژی در رده مزیت‌هایی قرار دارند که صنایع آلومینیوم برای بهره‌مندی از آنها و ارزش‌آفرینی هرچه بیشتر شکل گرفته‌اند. بااین‌وجود در طول سال‌های اخیر و با توجه به توسعه محدود زیرساخت‌های انرژی، صنایع با چالش‌هایی در تأمین برق و گاز روبه‌رو شده‌اند. کمبودی که رفع آن کاری اساسی می‌طلبد و باید برای رفع آن سرمایه‌گذاری کرد.
  • چهارشنبه 21 مهر 1400 ساعت 12:43

به گزارش صمت، مهندس گودرزی با اشاره به تعطیلی و توقف فعالیت واحدهای تولیدکننده شمش آلومینیوم گفت: بااین‌وجود، تعطیلی و توقف واحدهای تولیدکننده شمش آلومینیوم با توجه به فرآیند تولید این صنایع، ممکن نیست. درواقع توقف تولید و به‌دنبال آن، راه‌اندازی این‌گونه واحدها بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود. بدین ترتیب اغلب دولت از این صنایع درخواست می‌کند تا در مصارف خود صرفه‌جویی کند. یا با راهکارهای دیگر تولید خود را حتی با ظرفیتی محدودتر ادامه دهند اما توقف تولید نشدنی است. بر همین اساس نیز برای کاهش مصرف گاز در این صنایع نیز پیشنهاد می‌شود طی فرآیندی از پیش تعیین‌شده، از میزان مصرف این صنایع تا حدودی کاسته شود.

وی افزود: در چنین شرایطی، شاهد افت محدود تولید در صنایع آلومینیوم خواهیم بود اما خوشبختانه سیاست‌گذاران آشنایی با عملکرد این صنعت دارند و روند تولید به تعطیلی و توقف نمی‌رسد. کما اینکه طی ماه‌های گرم سال نیز از روند تولید کاسته شد اما درنهایت تولید متوقف نشد. البته افت تولیدی که طی ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم؛ زمینه بر هم خوردن بازار داخلی این محصولات را فراهم نکرد، چراکه بر اساس سیاست‌های دولت تنظیم بازار داخلی بر صادرات اولویت دارد. بدین ترتیب تاثیر عمده چنین روند کاهشی بیشتر بر صادرات و فروش بین‌المللی اثرگذار است.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه خاطرنشان کرد: صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور نیز از گاز به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ هرچند امکان جایگزینی برق به‌جای گاز را دارند؛ اما این تغییر به‌منزله افزایش هزینه تمام‌شده محصولات آلومینیومی و فروش آن با بهای بالاتر در بازار است.

گودرزی اظهار کرد: در همین حال باید تاکید کرد صنایع ما در حالت عادی با چالش‌های عمده‌ای در مسیر فعالیت خود روبه‌رو هستند که عملکرد آنها را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی این‌گونه اقدامات، مشکلات مضاعفی را در مسیر تولید آنها پدید می‌آورد. درنتیجه از سودآوری و بهره‌وری تولید در صنایع پایین‌دستی بیش از قبل کاسته خواهد شد؛ بنابراین این احتمال می‌رود برخی از این واحدها نتوانند از پس رفع چنین مشکلاتی برآیند و تولید خود را در این شرایط ادامه دهند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پایان گفت: بدون تردید دولت می‌تواند با اقدامات گوناگون و برنامه‌ریزی راهکارهایی را برای مواجهه و رویارویی صنایع با این شرایط اخذ کند تا آسیب واردشده به صنایع به حداقل ممکن کاهش یابد. در ادامه نیز اقدامات اساسی را برای توسعه زیرساخت‌های انرژی اجرایی کند تا این مشکل در سال‌های آینده ادامه پیدا نکند.


ثبت نظر

ارسال