مدیرعامل عایق کویر: عرصه بر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت تنگ شده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت عایق کویر یزد گفت: به دلیل اینکه قدرت خرید مشتریان کاهش پیدا کرده است، به کیفیت محصول توجهی نمی‌شود و غالبا ارزان‌قیمت بودن محصول، مدنظر است که به همین خاطر، تولیدکنندگان محصولات باکیفیت، با کوچک‌تر شدن بازار خود، ضررهای سنگینی را متحمل می‌‌شوند.
  • شنبه 3 مهر 1400 ساعت 19:54

سید رضا اخوان دستمالچی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، در ارتباط با زمینه فعالیت خود اظهار داشت: به‌طور مشخص در حوزه تولید دروپنجره‌های آلومینیومی و یوپی‌وی‌سی فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر، با 30 تا 40 درصد ظرفیت اسمی، محصول تولید می‌کنیم؛ چراکه تمام فعالیت ما وابستگی مستقیم به صنعت ساختمان‌ دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که نامساعد به نظر می‌رسد و همچنین شیوع پی‌درپی موج‌های گوناگونی از ویروس کرونا، صنعت ساختمان راکد شده و قدرت خرید مشتریان نیز کاهش یافته است؛ بنابراین با میزان سفارش کمتری از سوی مشتریان مواجه هستیم.

این تولیدکننده دروپنجره آلومینیومی در ادامه مطرح کرد: علاوه بر پروفیل‌های آلومینیومی که برای تولید دروپنجره نیاز داریم، به یراق‌آلات آلومینیومی هم احتیاج است که از طریق واردات از کشور ترکیه، آن را تامین می‌کنیم. البته در سال‌های قبل علاوه بر ترکیه، از کشور آلمان نیز هم واردات یراق‌آلات آلومینیومی و هم پروفیل آلومینیومی داشتیم که در حال حاضر به علت تحریم‌های همه‌جانبه‌ای که علیه کشور وضع شده، با آلمان مراوده تجاری نداریم. قطعا کیفیتی که در کالاهای ساخت کشور آلمان موجود است، در نمونه‌های داخلی وجود ندارد. البته طی چند سال اخیر، تولیدکنندگان تلاش کردند تا کیفیت پروفیل تولیدی خود را افزایش دهند و مرغوبیت آن را بالا ببرند تا در حد رقابت با نمونه‌های خارجی مشابه خود باشد و برای مصرف‌‌کنندگان رضایت‌مندی کافی را به ارمغان بیاورد.

مدیرعامل شرکت عایق کویر یزد در ادامه عنوان کرد: در خصوص تامین مواد اولیه از منابع داخلی، لازم به ذکر است که پروفیلی آلومینیومی موردنیاز خود را از شرکت‌هایی مانند ویستابست، وین‌تک و آکپا خرید می‌کنیم و تاکنون به مشکل خاصی در این زمینه برخورد نکرده‌ایم. مشتریان ما هم پیمانکاران صنعت ساختمان هستند و طی پنج ماه ابتدایی امسال، با کاهش تقاضا روبه‌رو بودیم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه قدرت خرید مشتریان کاهش پیدا کرده است، به کیفیت محصول توجهی نمی‌شود و غالبا ارزان‌قیمت بودن محصول، مدنظر است که به همین خاطر، تولیدکنندگان محصولات باکیفیت، با کوچک‌تر شدن بازار خود، ضررهای سنگینی را متحمل می‌‌شوند. کار ما بر اساس کیفیت است و با توجه به افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش چشمگیری پیدا کرده، خیلی به دنبال کیفیت محصولی که خریداری می‌کنند نبوده و صرفا به مقرون‌به‌صرفه بودن خرید خود فکر می‌کنند.

اخوان دستمالچی در تشریح معضلات به وجود آمده در سال 1400، بیان کرد: مشکلات متعددی در سال 1400 به وجود آمد که گریبان تولیدکننده را گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سرمایه‌درگردش شرکت است؛ همان‌طور که پیداست به هر میزانی که مواد اولیه افزایش قیمت بیاید، باید سرمایه‌درگردش شرکت‌ها نیز بیشتر و قوی‌تر شود که باید برای تامین آن به بانک‌ها مراجعه کرد که به علت این گرانی‌ها، بدهی به بانک‌ها و موسسات مالی افزایش پیدا می‌کند. البته این‌که یک تولیدکننده در بانکی که از آن تسهیلات و وام دریافت می‌کند خوش‌حساب باشد نیز در فرصت پیدا کردن برای پرداخت بدهی، خوش‌شانس‌تر است. به جهت 28 سال سابقه بانکی خوبی که داریم، با بانک‌ها در دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط، مشکلی نداریم.


ثبت نظر

ارسال