مدیرعامل آلومینیوم ایده‌آل آمیژه: تولید در اسارت قوانین متعدد قرارگرفته است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت فناوران آلومینیوم ایده‌آل آمیژه گفت: وجود قوانین متعدد به‌خصوص در حوزه واردات و عدم به‌روزرسانی آن‌ها با توجه به شرایط کنونی صنعت و اقتصاد، موجب بروز چالش‌های فراوانی شده که تاثیرات منفی بر تولید داشته است.
  • دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 10:43

رامین دهقان در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: در توضیح مهم‌ترین چالش مخل در فعالیت تولید این شرکت و سایر شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، باید به قوانین دست‌وپاگیر و سخت‌گیرانه که وجود دارد، اشاره کرد. در حال حاضر، فعالیت برای تولیدکننده‌ای که شفاف و همراه با اسناد و مدارک رسمی و معتبر به امر تولید می‌پردازد بسیار سخت است.

وی با گلایه عنوان کرد: برای خرید مواد اولیه خود که بخش عمده آن، ضایعات آلومینیومی است بنگاه‌های ضایعاتی حاضر نیستند صورت‌حساب رسمی ارائه کنند، به‌راحتی فرار مالیاتی می‌کنند و امکان صدور فاکتور برای یک تولیدکننده را فراهم نمی‌آورند؛ در این صورت باید به واردات متوسل شد.

این تولیدکننده آلومینیوم در ادامه گفت: بعضی از تعاریفی که برای واردات وجود دارد، مربوط به سی سال قبل است و حالا هیچ کاربردی ندارد. به‌عنوان‌مثال، تعرفه‌ای مختص ضایعات آلومینیومی تدوین‌شده که برای سال‌های دور، توجیه اقتصادی داشته که این اتفاق باعث ایجاد سردرگمی‌های فراوانی برای تولیدکنندگان شده و آن‌ها را برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود به‌سختی و چالش کشیده است.

دهقان در ادامه این نکته را بیان کرد: بحث مهم دیگری که وجود دارد، مرتبط با نقدینگی و توان مالی مشتریان است که با توجه به افزایش غیرعادی قیمت آلومینیوم طی دو سال اخیر، طبیعتا توان مالی مشتریان و درنتیجه میزان خرید آن‌ها به‌شدت کاهش پیداکرده است که باعث می‌شود سودآوری و نقدینگی شرکت‌های تولیدی نیز بالطبع، افت پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فناوران آلومینیوم ایده‌آل آمیژه در خصوص چالش نرخ ارز و تاثیر آن در فعالیت شرکت، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز، حتی از کرونا نیز موثرتر بود. در زمینه واردات مواد اولیه، زمانی که ثبت سفارش انجام می‌شود تا وقت خرید محصول موردنیاز، طی صرف بازه زمانی‌ طولانی، عمدتا نرخ ارز دچار رشد می‌شود و این نوسان بر قیمتی که از قبل برای خرید بررسی شده بود، تاثیر خواهد داشت و درنتیجه باعث می‌شود قیمت جدید با توان واقعی خرید، بسیار تفاوت داشته باشد. در این شرایط، تولیدکننده به‌ناچار باید یا از خرید منصرف شود یا قیمت محصول خود را افزایش دهد که راه دوم نیز موجب کاهش خرید خواهد شد.

این تولیدکننده آلومینیوم در توضیح ظرفیت تولید این شرکت، اذعان کرد: یک سال از آغاز به تولید شرکت فناوران آلومینیوم ایده‌آل آمیژه می‌گذرد و طبیعتا باید مدت‌زمان طولانی‌تری را طی کنیم تا بتوانیم به ظرفیت تولید قیدشده در پروانه بهره‌برداری برسیم. در حال حاضر در سال دوم بهره‌‌‌برداری به سر می‌بریم. ظرفیت اسمی تولید این شرکت 30 هزار تن شمش آلومینیومی در سال است.

دهقان در خصوص خطوط تولید فعال در این واحد، خاطرنشان کرد: دو خط تولید در این کارخانه وجود دارد که یکی برای بازیافت و آلیاژسازی انواع شمش‌های آلیاژی آلومینیوم و دیگری تولید آلیاژ با کارایی بسیار بالا و آمیژان‌های آلومینیوم است. کاربرد شمش‌های آلیاژی آلومینیوم در صنایع دفاعی، ساختمانی، خودروسازی، رادیاتورسازی، صنایع الکترونیکی و... بوده و بیشترین کاربرد آمیژان‌های آلومینیوم نیز به این صورت است که در فرایند ریخته‌گری قطعات آلومینیومی به‌عنوان کمک‌ذوب به ماده اولیه افزوده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه از چه تکنولوژی تولیدی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنید، گفت: از بهترین و به‌روزترین تکنولوژی دنیا بهره‌مند هستیم. ماشین‌آلات و دستگاه‌های خط اصلی تولید، دارای تجهیزات متعلق به پنج کشور اروپایی است و به همین علت نیز کیفیت محصولات این شرکت خوشبختانه به بیان مشتریان این مجموعه، در دو سال فعالیت، کاهش پیدا نکرده‌ است. تاکنون توانسته‌ایم بهترین کیفیت را در بازار داشته باشیم که نتیجه در اختیار داشتن ماشین‌آلات و تجهیزات نوین و تلاش نیروی انسانی نخبه‌ و متخصص است.

وی در خصوص مشتریان محصولات این شرکت اضافه کرد: بیشترین مصرف محصولات ما در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی مانند تولید دروپنجره و ریخته‌گری‌های به روش تحت‌فشار هستند.

این تولیدکننده آلومینیوم در ارتباط با تاثیرگذاری تحریم‌ها بر فعالیت این شرکت، این نکته را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: نمی‌توان گفت تحریم‌ها بی‌اثر نبوده ولی برحسب تجربه‌ای که داریم، معتقد هستیم سهم مشکلات داخلی نسبت به معضلات به وجود آمده به‌واسطه وضع تحریم توسط کشورهای دیگر، به‌قدری زیاد است که به نظر می‌رسد تاثیر تحریم‌ها بسیار ناچیز است.

دهقان در پاسخ به این سوال مبنی بر صحت ادعاهای دولت در کمک به تولیدکنندگانی که دچار ضرردهی شده‌اند، عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم، کمک خاصی به تولیدکننده‌ای تعلق نگرفته است و ناگفته نماند که ما نیز خیلی به دنبال دریافت تسهیلات ویژه نبوده‌ایم و این موضوع را پیگیری نکرده‌ایم.

 


ثبت نظر

ارسال