رشد قیمت جهانی آلومینیوم با عقب‌گرد تقاضا در بازار داخلی

پنجره‌ایرانیان؛ چشم‌انتظاری مذاکرات برجامی باعث شده تا صنایع تکمیلی فلزی خریدهای خود را به تعویق بیندازند؛ این در حالی است که بهای فلزات در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی مجدد قرار گرفته است.
  • چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 ساعت 11:5

به گزارش دنیای اقتصاد، درحالی‌که روند رو به رشد بهای جهانی آلومینیوم، صنایع تکمیلی این بخش را به خرید از بورس کالا در هفته گذشته ترغیب کرد، سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین و قرار گرفتن نرخ ارز در مسیر نزولی باعث شد متقاضیان از خرید در هفته جاری پا پس بکشند. برخلاف بازار داخلی، آلومینیوم در بازارهای جهانی در مسیر صعود قرار گرفته و این فلز نقره‌ای در این مسیر از محدودیت‌های عرضه از سوی چین، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در دنیا و احتمال تحریم روسیه از سوی دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا و شدت گرفتن مجدد تنش تجاری میان چین و آمریکا سوخت‌گیری می‌کند.

آلومینیوم در بازارهای جهانی با شروع ماه آوریل در مسیر رشد قیمتی قرار گرفت که این موضوع عاملی در جهت تحریک نسبی تقاضا برای این فلز نقره‌ای در بورس کالای ایران در هفته گذشته بود. تولیدکنندگان آلومینیوم در هفته گذشته (منتهی به 27 فروردین) بالغ‌بر 14 هزار و 500 تن انواع شمش و بیلت آلومینیومی را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند. این عرضه با استقبال مناسبی از سوی صنایع پایین‌دستی آلومینیومی کشور روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که خریداران تقاضایی برابر 7 هزار و 640 تن را در بازار اصلی و مچینگ به ثبت رساندند که درنهایت نیز به معامله 7 هزار و 500 تن شمش آلومینیوم از این بازار انجامید. این رقم بیشترین حجم معامله انجام‌شده از این بازار پس از هفته منتهی به 15 اسفند بود. البته در هفته منتهی به نیمه اسفندماه بهای پایه این فلز نقره‌ای بالاتر از قیمت پایه فعلی بود. باوجودی که قیمت جهانی شمش آلومینیوم در روزهای اخیر نسبت به نرخ آن در نیمه اسفندماه رشد داشته اما روند نزولی نرخ ارز در کشور در این مدت باعث شده که قیمت‌های پایه در بازار کالایی کشور نسبت به 6 هفته قبل اندکی افت داشته باشد.

برخلاف تقاضای قابل‌قبول برای شمش آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته قبل، اما خریداران در هفته جاری (منتهی به 2 اردیبهشت) از معامله این فلز نقره‌ای اندکی عقب‌ نشستند؛ به‌گونه‌ای که در روز یکشنبه 29 فروردین برای 8 هزار و 150 تن آلومینیوم عرضه‌شده در این بازار تنها تقاضایی برابر هزار و 500 تن به ثبت رسید که درنهایت به معامله 1400 تن انواع شمش و بیلت آلومینیومی از این بازار نیز انجامید. این عقب‌نشینی از خرید آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در حالی رخ داد که قیمت‌های جهانی این فلز روندی مثبت را طی می‌کنند و برآورد می‌شود که این روند افزایشی ادامه‌دار باشد؛ اما نرخ ارز آزاد و انتظارات تورمی ظرف روزهای گذشته در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند و این موضوعات مهم‌ترین دلایل تضعیف تقاضا در این بازار بوده است.

در روز معامله آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالا یعنی یکشنبه 29 فروردین بهای اسکناس آمریکایی به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود که کمترین نرخ این ارز در سال جدید (1400) بود. درعین‌حال بسیاری از فعالان بازار بر این باور بودند که با توجه به نتایج مثبت احتمالی از مذاکرات وین احتمال افت بیشتر نرخ ارز آزاد به قوت وجود دارد. درعین‌حال در این روز بهای ارز نیمایی نیز افت داشت که استمرار این روند کاهشی در طول هفته می‌تواند عاملی در جهت تضعیف قیمت پایه آلومینیوم برای عرضه‌های هفته‌های آینده باشد.

به هر ترتیب این‌گونه به نظر می‌رسد که بخش قابل‌توجهی از صنایع تکمیلی ترجیح می‌دهند تا مشخص‌شدن دقیق نتایج مذاکرات وین خریدهای خود را به امید افت نرخ ارز و تعدیل انتظارات تورمی در کشور به تعویق بیندازند.


ثبت نظر

ارسال