کاهش اثرات تحریم با استفاده از ماشین‌آلات ساخت داخل

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت کیمیا فلز البرز گفت: چنانچه در خطوط تولید از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده شود، وابستگی به کشورهای خارجی کاهش می‌یابد و تاثیر تحریم‌ها تنها در افزایش قیمت مواد اولیه آلومینیومی خلاصه می‌شود.
  • یکشنبه 29 فروردین 1400 ساعت 16:24

محمدعلی حسینی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل نامعلوم بودن شرایط بازار، فعالیت خود را متوقف کرده‌ایم و این درحالی است که ظرفیت تولید این شرکت ۹۴۵ تن پروفیل آلومینیومی بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، به چالش خاص و قابل‌توجهی برنخوردیم و فقط تنها مشکلی که برای ما به وجود آمد، نوسان‌های فراوانی بود که در بازار آلومینیوم ایجاد می‌شد و این اتفاق، کار را برای تولید و فروش محصولات، دشوار کرد.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه در خصوص تکنولوژی مورداستفاده در شرکت کیمیا فلز البرز، تصریح کرد: برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی از دستگاه پرس هفت اینچ که توسط شرکت روان‌ذوب اراک ساخته شده است، استفاده می‌کنیم. هیچ‌یک از ماشین‌های خطوط تولید خارجی نبوده و اعتقاد ما بر این است که ماشین‌آلات ساخت داخل کارایی بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد؛ چراکه متناسب با نیاز تولیدکننده ایرانی، ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر یکی از همین دستگاه‌ها با مشکلی روبه‌رو شود، به‌راحتی می‌توان آن را مجدد تعمیر کرد و به چرخه تولید بازگرداند اما در صورت وابستگی به خارج از کشور، باید مدت‌زمان زیادی را صبر کرد تا تکنسین‌های خارجی دست‌به‌کار شوند که آن‌هم مشخص نیست بخواهند کاری کنند یا خیر.

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که مشتریان شرکت کیمیا فلز البرز، چه مجموعه‌هایی هستند، گفت: معمولا اکثر مشتریان ما، بنگاه‌های خریدوفروش پروفیل‌های آلومینیومی هستند و با شرکت‌های کوچک و بزرگ معامله‌ای نداریم.

مدیرعامل شرکت کیمیا فلز البرز در خصوص فروش صادراتی، خاطرنشان کرد: با انجام صادرات بسیار موافق هستیم اما به‌این‌علت که سرمایه کافی و زیرساخت کافی در دست نداریم، به‌واسطه آن، پشتیبانی نیز وجود نخواهد داشت. برای همین هم تاکنون نتوانستیم صادرات داشته باشیم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ارتباط با تامین مواد اولیه، عنوان کرد: در تامین مواد اولیه با کمبودی مواجه نیستیم اما در هنگام خرید از سوی فروشنده‌ها، ارزش‌افزوده محاسبه نشده و متاسفانه فاکتور فروش نیز از سوی آن‌ها، ارائه نمی‌شود. این معضل به‌خودی‌خود، خریداران مواد اولیه آلومینیومی ازجمله شرکت ما را دچار دردسر کرده است.

وی عنوان کرد: از منظر بسیاری از تولیدکنندگان فعال در صنعت آلومینیوم، تحریم‌ها اثرات مخرب بسیاری روی تولید و فروش آن‌ها گذاشته اما تاکنون، اثر مستقیمی از تحریم در روند فعالیت ما یافت نشده است. البته منکر این امر که قیمت مواد اولیه و به‌تبع آن، قیمت تمام‌شده محصولات افزایش پیدا کرده، نیستیم. ضمن اینکه شرکت‌های صادراتی با موانع زیادی به خاطر تحریم‌ها مواجه هستند و بازارهای خود را به‌نوعی از دست داده‌اند.

مدیرعامل شرکت کیمیا فلز البرز درباره تاثیر کیفیت مواد اولیه بر تولید، اذعان کرد: بعضی از فروشندگان آلومینیوم اولیه، محصول خود را یا خیلی خشک و یا خیلی نرم تولید می‌کنند که این امر می‌تواند در کیفیت محصول نهایی اثرگذاری مستقیم داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، بیلت آلومینیومی ۶۰۶۳-۷ برای تولید پروفیل بسیار مناسب است اما همین محصول نیز در ابتدا باید آنالیز شده سپس خریداری شود.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه تصریح کرد: در یک بازه زمانی، یکی از مدیران ارشد دولتی وعده داد که اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ می‌توانند هم بیمه اعضا را رد کنند و هم از طرفی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند و شامل دریافت بیمه بیکاری خواهند شد. بعد از دادن این وعده، هرچه کردیم از سوی بیمه به ما اطلاع دادند که این دسته از افراد فقط می‌توانند به‌عنوان پیش‌فرما یا کارفرما بیمه شوند. سوال این است که چرا وعده‌ای داده می‌شود که هیچ عملی پشت آن نیست؟!

حسینی اضافه کرد: در کنار این موضوع، شرکت بیمه تامین اجتماعی وعده داده بود کارفرمایان مشاغل آزاد در صورت تاخیر در پرداخت حق بیمه خود تا سه ماه، می‌توانند آن را پرداخت کرده و سابقه بیمه برای آن‌ها حساب می‌شود ولی متاسفانه نه مبلغ بیمه را از ما دریافت کردند و نه برای شرکت، سابقه بیمه رد شده است. متاسفانه فقط شرکت‌های بزرگ و دولتی می‌توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات مصوب در خصوص آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا، بهره‌مند شوند.

 


ثبت نظر

ارسال