تاثیر مسدود شدن کانال سوئز بر روی قیمت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ قیمت فلز آلومینیوم در 6 فروردین به علت بسته شدن کانال سوئز 52 دلار در هر تن افزایش یافت و به 2206 دلار در هر تن جهش پیدا کرد.
  • چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 17:14

به گزارش ایسنا، آبراه‌ها در جهان همواره به‌عنوان مسیرهای ترانزیت کالا از اهمیت بی‌شماری برخوردار هستند، چراکه معمولا راهی مناسب و به‌صرفه برای حمل‌ونقل دریایی به شمار می‌روند.

چهارم فروردین به دلیل منحرف شدن یک کشتی باربری بزرگ از مسیر خود در کانال سوئز، مسیر تردد دریایی در این آبراه بسته شد. این رویداد در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.

سوئز، آبراهی در مصر به طول ۱۹۲ کیلومتر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند. احداث این کانال مصنوعی پس از یک‌ دهه و در سال ۱۸۶۹ پایان یافت.

سوئز در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌ است و به‌عنوان میان ‌بُری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت‌وآمد هستند، ساخته شده‌ است تا ناچار به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند.

کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا‌ست. حدود 12 درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود. این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر نیز محسوب می‌شود.

کشتی غول‌پیکر اِور گرین با وزنی حدود ۲۲۰ هزار تُن و طول ۴۰۰ متر، روز سه‌شنبه، 4 فروردین‌ماه، هنگام عبور از کانال سوئز در مسیر حرکت از چین به روتردام هلند، از مسیر خود منحرف شد و به دیواره شرقی کانال گیر کرد و اکنون این کانال از دو طرف مسدود شد.

قیمت انواع فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته با توجه به اعمال محدودیت‌های قرنطینگی و شیوع موج جدید کرونا در کشورهای اروپایی، بیشتر میل به کاهش داشت اما در یکی، دو روز گذشته تحت تاثیر مسدود شدن کانال سوئز، این روند افزایشی شد.

همیشه کمبود عرضه، سبب افزایش قیمت می‌شود، 12 درصد تجارت آسیا و اروپا در انتظار بازگشایی کانال سوئز است ازاین‌رو قیمت فلزات اساسی به‌عنوان مواد اولیه در کشورهای اروپایی تشنه مواد اولیه بالا رفته است.

قیمت فلز آلومینیوم در آخرین روز کاری هفته یعنی جمعه 26 مارس به 52 دلار در هر تن افزایش یافت و به بیشترین قیمت در یک ماه گذشته یعنی 2260 دلار در هر تن جهش پیدا کرد.


ثبت نظر

ارسال