مدیرعامل هافمن: چشم‌انداز هافمن تبدیل‌شدن به هلدینگ بزرگ در صنعت است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل هافمن گفت: چشم‌انداز ما این است که در آینده به‌عنوان یک هلدینگ بزرگ در صنایع مرتبط به صنعت خودمان وارد شویم.
  • پنجشنبه 19 فروردین 1400 ساعت 12:12

محمد حمیدیه با اشاره به چالش‌های مجموعه هافمن در مسیر صادرات عنوان کرد: در تهیه مواد اولیه‌ای که ما معمولا در بورس از پتروشیمی‌های داخلی خرید می‌کنیم یک سلف یک‌ماهه باز می‌کنیم و ۱۰۰ درصد مبلغ آن را نقدا پرداخت می‌کنیم اما تحویل مواد اولیه چیزی حدود دو ماه به طول می‌انجامد. پس یک تولیدکننده در این شرایط باید سه برابر سرمایه در گردشی که واقعاً نیاز است را وارد چرخه مالی خود بکند تا بتواند از مدار تولید عقب نیفتد. تمام این‌ها تا جایی که می‌رسیم به نقطه‌ای که بگوییم حالا محصول تولیدشده، آلان می‌توانیم در داخل ایران بفروشیم یا خارج از ایران؟

وی افزود: در ایران هیچ‌گونه مشوقی برای صادرات وجود ندارد، نه برای ما، نه برای هیچ صنعت دیگری. از سال ۸۹ جایزه‌های صادراتی را هم برداشتند. در این شرایط ما قرار است با چینی‌ها و با ترک‌ها رقابت کنیم. طبیعتاً هیچ مزیتی نداریم. قیمت مواد اولیه را افزایش داده‌ایم، سه برابر آن مقداری که باید سرمایه در گردش درگیر کنیم وارد چرخه کرده‌ایم، هیچ جایزه‌ای برای صادرات نداریم، هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با این شرایط قیمت ارز بسیار بالا هستند، هزینه‌های گمرکی و…. تنها مزیتی که برای ما در ایران می‌ماند این است که هزینه نیروی کار نسبتاً پایین است. درحالی‌که در این صنعت چون تکنولوژی نوینی وجود دارد و ماشین‌آلات پیشرفته درصد بزرگی از کار تولید را انجام می‌دهند و نیاز به نیروی کار نسبت به صنایع دیگر کمتر است.

حمیدیه در ادامه گفت: پس با توجه به دلایل مطرح‌شده ما مزیت رقابتی چندانی نداریم. به‌غیراز منطقه جغرافیایی که در آن قرار داریم و هزینه حمل‌ونقل نسبتاً پایینی که داریم که البته ناوگان حمل‌ونقل داخلی ما بسیار ضعیف است. به‌طور مثال ما می‌خواهیم باری را به عمان ارسال کنیم حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز این محصولات ما در بندرعباس متوقف می‌شود و می‌ماند تا یک کشتی از مبدا بندرعباس حرکت کند و محصول را تحویل نماید. درحالی‌که این مشکل در کشوری مثل ترکیه وجود ندارد چون در بندرهای بزرگی که در این کشور وجود دارد مثل ازمیر یا مرسین روزانه چندین کشتی بارگیری می‌کنند و به مقاصد مختلف حرکت می‌کنند. وقتی هم که جنس ارسال می‌شود برای برگرداندن پول مشکلات متعددی وجود دارد. به خاطر این مشکلات متعدد اکثر شرکت‌ها از خیر صادرات می‌گذرند و سعی می‌کنند تا همان حدی که می‌توانند در بازار داخل محصولاتشان را بفروشند.

مدیرعامل هافمن پیرامون صادرات محصول به دیگر کشورها اظهار کرد: ما برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیشتر تمرکزمان صادرات به کشورهای افغانستان و عمان بوده است. البته به کشورهایی مثل الجزایر، آذربایجان و ارمنستان و عراق نیز صادرات داشته‌ایم.

حمیدیه حضور به‌عنوان یک هلدینگ صنعتی و ساختمانی را یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه هافمن در بلندمدت دانست و افزود: چشم‌انداز ما برای آینده این است که شرکت هافمن به‌عنوان یک هلدینگ بزرگ در صنایع مرتبط به صنعت خودمان وارد شویم. در حال حاضر طرح‌های توسعه و برنامه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و سعی‌مان بر این خواهیم بود که هرسال یک یا دو کارخانه را در زیرشاخه‌ی صنعت ساختمان افتتاح و راه‌اندازی کنیم. بر اساس همین هدف باید بگویم به‌احتمال فراوان در سال ۱۴۰۰ نیز کارخانه‌ی جدیدی برای افتتاح خواهیم داشت که خبرهای آن در زمان موردنیاز به اطلاع دوستان و علاقه‌مندان می‌رسد.


ثبت نظر

ارسال