مدیرعامل مهر ذوب: افت نرخ ارز، قیمت مواد اولیه را کاهش نداده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت مهر ذوب اشتهارد گفت: تولیدکنندگان صنایع آلومینیومی در انتظار کاهش قیمت مواد اولیه، میزان تولید را به حداقل رسانده‌اند و از خرید مواد اولیه دست کشیده‌اند.
  • دوشنبه 27 بهمن 1399 ساعت 16:28

وحید محمدپور در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: با شروع سال جدید و شیوع ویروس کرونا، به‌طور ناگهانی قیمت دلار و به‌تبع آن، قیمت مواد اولیه روند صعودی خود را آغاز کردند و طبیعتا این امر باعث شد تا بسیاری از صنایع آلومینیومی حوزه پایین‌دست با کمبود مواد اولیه در واحدهای تولیدی خود مواجه شوند.

این تولیدکننده آلومینیومی، عنوان کرد: زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، دو معضل بزرگ به وجود می‌آید؛ اول اینکه بازار اشباع می‌‌شود و دوم، توان خرید مصرف‌کننده نهایی، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. وقتی‌که تولیدکننده، قصد تامین نیاز خود را دارد بالطبع، متعلقات دیگری نیز خریداری می‌کند که تامین نیاز را سخت و دشوار می‌یابد.

وی در ادامه گفت: صنعت ساختمان‌سازی به‌شدت دچار رکود شده و قیمت آلومینیوم نیز با افزایشی که پیدا کرده، بر شدت این رکود افزوده است. هر هفته برای به فروش رسیدن شمش و بیلت آلومینیومی عرضه‌شده در این بازار تا 10 درصد هم در قیمت نهایی فروش این محصولات، تخفیف اعمال شده است اما متاسفانه شاهد میزان تقاضا و معاملات بسیار اندکی در بورس هستیم.

مدیرعامل شرکت مهر ذوب اشتهارد در پاسخ به اینکه آیا رکود در تمام حوزه‌های آلومینیومی مشاهده می‌شود یا تنها در بخش پروفیل این اتفاق رخ داده است، تصریح کرد: در حال حاضر، در صنف تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی، کاهش تقاضا حاکم است؛ برای مثال، اختلاف قیمت بین شمش‌های دست‌ریز و شمش‌های استاندارد بسیار کم بود اما اکنون، این اختلاف قیمت تا هشت هزار تومان نیز رسیده است. در حوزه آلومینیوم آلیاژی رکود کمتری مشاهده می‌شود و اوضاع نسبت به شمش و بیلت خالص آلومینیومی، بهتر است.

وی ادامه داد: دادوستد و معاملات در بازار بورس کالا، هم‌زمان با به وجود آمدن شرایط فعلی حاکم بر آن کاهش یافته است. متاسفانه قیمت‌ مواد اولیه در بازار به‌شدت افزایش یافته و تولیدکنندگان از این حیث که ممکن است کاهش قیمت اتفاق بیفتد، دست نگه‌داشته‌اند و با توجه به کاهش مقطعی نرخ ارز متوقع هستند که باید مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه نیز کاهش بیابد تا تولیدکنندگان بتوانند نیاز خود را تامین و تولید خود را در این شرایط نامطلوب اقتصادی، ادامه دهند.

این تولیدکننده آلومینیومی گفت: باوجود این شرایط، صنایع پایین‌دستی نیز به حجم تقاضا و معاملات بازار بورس کالا چشم دارند و وقتی شاهد این افت چشمگیر هستند، طبیعی است که به سمت خرید نمی‌روند. زمانی که در بورس کالا معاملات شمش و بیلت آلومینیوم همراه با حجم بالایی انجام شود، صنایع پایین‌دستی نیز برای تامین مواد اولیه خود از این طریق، ترغیب می‌شوند.

محمدپور در پاسخ به این‌که با توجه به وضعیت کنونی تقاضا در بورس کالا، در مورد سهمیه‌بندی چه نظری دارید، تصریح کرد: در حقیقت، بورس به هر نحوی به دنبال فروش محصولات عرضه‌شده توسط شرکت‌های تامین‌کننده است و به همین دلیل، از سهمیه‌بندی استفاده شده است تا این فروش بهتر انجام پذیرد اما متاسفانه بازار کشش قیمت‌گذاری‌های دستوری و سهمیه‌بندی را ندارد زیرا با بررسی قیمت کف بازار، می‌توان به‌وضوح دریافت که بازار آزاد بسیار ارزان‌تر از بورس کالا، محصولات آلومینیومی را عرضه می‌کند و به فروش می‌رساند؛ پس طبیعی است سهمیه‌بندی تاثیر بسزایی نداشته باشد.

وی در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: اگر سهمیه‌بندی با عدالت انجام شود، می‌تواند نقش بسزایی در معاملات بورس کالا ایفا کند؛ تولیدکننده باید مطمئن باشد که با توجه به میزان سهمیه اعطاشده به واحد تولیدی خود، آلومینیوم موردنیاز حتما به دستش می‌رسد و طبق آن می‌تواند برای تولید محصولات خود برنامه‌ریزی و اقدام کند.


ثبت نظر

ارسال