مهم‌ترین برنامه «آلوم‌شهر»، تولید ورق آلومینیومی است

پنجره‌ایرانیان؛ بر اساس آمار به‌دست‌آمده، وجود ظرفیت مازاد تولید شمش آلومینیومی، متولیان امر را بر آن داشته است که برای احداث «آلوم‌شهر» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برنامه‌ریزی و اقدام کنند تا در این فضا، مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) خوراک موردنیاز صنایع پایین‌دستی آلومینیوم مستقر در منطقه را تأمین کند و درنهایت، محصولات آلومینیومی با ارزش‌افزوده بالا صادر و بخشی از آن در بازار داخلی عرضه شود.
  • دوشنبه 20 بهمن 1399 ساعت 11:49

به گزارش فلزات آنلاین، یک فعال صنعتی درباره عدم توازن در زنجیره آلومینیوم کشور اظهار داشت: تقریباً 10 تا 20 درصد ظرفیت تولید محصولات پایین‌دستی آلومینیومی کشور فعال است و کیفیت و مشخصات محصولات تولیدشده، مورد انتظار و نیاز بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی نیست. تکنولوژی‌های موجود در واحدهای تولیدی محصولات آلومینیومی بسیار قدیمی است و با این سطح پایین تکنولوژی نمی‌توان محصول باکیفیت تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بهره‌برداری از آلوم‌شهر چه تأثیراتی بر زنجیره آلومینیوم خواهد داشت، گفت: محصولاتی که قرار است در آینده‌ای نزدیک در آلوم‌شهر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد تولید شود، همگی توسط تکنولوژی‌ها و تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته انجام می‌شود. یکی از برنامه‌های اصلی این طرح، تولید ورق عریض آلومینیومی به طریق نورد گرم است که برای دو حوزه قوطی‌سازی و خودروسازی استفاده می‌شود. درحال‌حاضر، این نوع ورق تماماً از کشورهای ژاپن، آلمان و چند کشور دیگر، تأمین می‌‌شود. ظرفیت تولید قوطی در ایران وجود دارد و اخیراً نیز یک واحد تولید قوطی در استان کرمانشاه نیز راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه متولیان امر در نظر دارند که 8 تا 10 سال آینده ایران تبدیل به یکی از صادرکنندگان ورق برای صنایع خودروسازی شود.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد ورق تولیدشده برای بازارهای داخلی مورداستفاده قرار بگیرد و هدف، صادرات ورق به بازار کشورهایی مانند آمریکا، اروپا و ژاپن است. بنابراین محصولی که در «آلوم‌شهر» تولید خواهد شد، دارای سطح کیفیت بسیار بالاتر از تولیدات فعلی کشور است و بازار متفاوتی خواهد داشت.

این فعال صنعتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تولید محصولاتی نظیر پروفیل و سیم و کابل در «آلوم‌شهر» بازار سایر تولیدکنندگان را کوچک خواهد کرد یا خیر، اذعان کرد: علیرغم اینکه پروفیل‌هایی که درحال‌حاضر در کشور تولید می‌شود، کیفیت مطلوبی دارد اما جای کار بیشتری در این صنعت وجود دارد و نمی‌توان گفت که بازار تولیدکنندگان دیگر محدود خواهد شد. ضمن اینکه تمرکز اصلی بر تولید ورق آلومینیومی است.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری برای تولید پروفیل آلومینیومی نیز در «آلوم‌شهر» محدود خواهد بود و تنها نقش تکمیل‌کننده زنجیره به‌نوعی در این منطقه را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل به‌طور قطعی نمی‌توان نظر داد که بر بازار سایر شرکت‌های فعال در زمینه تولید پروفیل چه تأثیری خواهد گذاشت.


ثبت نظر

ارسال