مدیرفروش یکتا آلومینیوم: عدم مدیریت بازار، تولید را از رمق انداخته است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس گفت: علاوه بر جهش نرخ ارز و افزایش قیمت آلومینیوم، عدم نظارت و مدیریت صحیح در زمینه عرضه و قیمت‌گذاری مواد اولیه آلومینیومی، موجب شده مشکلات تولیدکنندگان پایین‌‌دستی دوچندان شود.
  • سه شنبه 18 آذر 1399 ساعت 13:11

صادقی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، بیان کرد: شرکت یکتا آلومینیوم پارس با بیست سال سابقه فعالیت در زمینه تولید مقاطع و همچنین تیغه کرکره آلومینیومی با توان تولید روزانه 10 تا 15 تن مقطع آلومینیومی و انواع بیلت‌های آلیاژی سری 1000 تا 7000 فعالیت می‌کند.

وی در ارتباط با چالش‌های به وجود آمده برای شرکت، بیان کرد: باید گفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این شرکت با کاهش چشمگیر 40 درصدی در تولید و فروش محصولات خود مواجه شده است زیرا افزایش نرخ ارز، تاثیر منفی زیادی بر قیمت آلومینیوم در بازار گذاشت و این اتفاق، باعث شد تا تامین مواد اولیه با هزینه و چالش بیشتری نسبت به قبل انجام شود.

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس یادآور شد: به‌طورکلی باید توجه داشت که در شرایط غیربحرانی نیز با کمبود مواد اولیه آلومینیومی در کشور مواجه هستیم البته با افتتاح کارخانه سالکو این امیدواری وجود دارد تا صنایع بالادستی در تامین شمش و بیلت آلومینیومی بیش‌ازپیش بتوانند موفق عمل کنند. باید با این نکته نیز توجه داشت که صنعت آلومینیوم هنوز در زمینه تامین آلومینا به واردات وابسته است و این مانع بزرگی در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: علاوه بر جهش نرخ ارز و افزایش قیمت آلومینیوم، عدم نظارت و مدیریت صحیح در زمینه عرضه و قیمت‌گذاری مواد اولیه آلومینیومی، موجب شده مشکلات تولیدکنندگان پایین‌‌دستی دوچندان شود. به‌طوری‌که تناسبی میان نرخ آلومینیوم عرضه‌شده در بورس کالا و بازار آزاد وجود ندارد و همچنین نظم و زمان‌بندی مشخصی در عرضه‌ها دیده نمی‌شود. این امر، باعث می‌شود تا قدرت برنامه‌ریزی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی سلب شود و یا ضررهای زیادی را به آن‌ها تحمیل کند.

وی اذعان کرد: باید گفت که علاوه بر چالش چند نرخی بودن آلومینیوم، باید به حضور دلالان در این صنعت نیز اشاره کرد که با خرید و دپوی شمش و بیلت آلومینیومی، موجب کمبود این مواد اولیه در بازار می‌شوند که این کمبود افزایش کاذب قیمت را به همراه دارد.

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس تاکید کرد: پتانسیل بالایی در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، نظیر صنعت پروفیل آلومینیومی وجود دارد و محصولات این بخش ازلحاظ کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی است اما چالش تامین مواد اولیه باعث شده در شرایطی که هزینه تولید و سایر هزینه‌های جاری به‌خودی‌خود افزایش یافته، صنعت مقاطع آلومینیومی با کمتر ظرفیت واقعی خود تولید داشته باشد. درحالی‌که وجود رونق در این بخش برابر با صادرات و ارزآوری برای کشور خواهد بود.

صادقی در خصوص برنامه توسعه‌ای برای شرکت، اظهار کرد: شرکت یکتا آلومینیوم پارس قصد داشت تا در سال جاری هم در زمینه جذب نیروی انسانی و هم تامین تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز، برنامه‌هایی را اجرایی کند اما شیوع ویروس کرونا و افزایش ناگهانی نرخ ارز، مانع از پیشبرد تمام برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شدند. به‌این‌ترتیب، از خرید خطوط آبکاری و پرس مدرن دست کشیدیم و تمام تمرکز خود را بر حفظ وضعیت موجود گذاشتیم.

 

مدیرفروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس در ادامه تصریح کرد: در هشت‌ماهه سال جاری، کاهش چشمگیر تولید و فروش، موجب افت سودآوری شرکت شده است. به همین دلیل، در شرایطی که قیمت مواد اولیه نوسان دارد و نمی‌توان تخمینی برای هزینه تولید و قیمت محصول نهایی داشت، حفظ نقدینگی در اولویت قرار می‌گیرد و منطقی است که راه‌اندازی فازهای توسعه شرکت به آینده موکول شود.

 

وی عنوان کرد: باید در نظر داشت که علاوه بر چالش‌های یادشده، رکود صنعت ساختمان نیز موجب کاهش تقاضا برای مقاطع آلومینیومی شده است. این موضوع باعث شده است تا در این شرایط، تولیدکنندگان این حوزه، سفارش‌محور شوند.

 

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولین باید در هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های خود راه‌حل‌های منطقی و پایداری را برای حل شرایط بحرانی موجود ارائه دهند و نرخ ارز را کنترل کنند. دولت باید بازوی پیشران تولیدکنندگان باشد و در راستای پیشروی به اقتصاد غیرنفتی حمایت لازم را از صنایع فلزی کشور داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال