زیان تولیدکنندگان محصولات آلومینیوم از نوسانات ارزی

پنجره‌ایرانیان؛ شیوع کرونا سبب شد تعامل ما با شرکت‌هایی که قبلا با آنها همکاری داشتیم، به یک‌سوم کاهش یابد.
  • چهارشنبه 26 شهریور 1399 ساعت 10:10

به گزارش دنیای اقتصاد، شمش آلیاژی یا بیلت آلومینیومی نوعی شمش آلومینیوم است که جزو محصولات نیمه‌ساخته در این صنعت به شمار می‌رود که در صنایع مختلف چون لوازم‌خانگی تا صنایع خودروسازی و هواپیماسازی و ... کاربرد دارد. تولیدکنندگان داخلی بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را در این صنعت پاسخگو هستند. هرچند خود این واحدها مواد اولیه موردنیاز را در داخل تأمین می‌کنند، اما با مشکلاتی روبه‌رو هستند که سبب می‌شود گاهی با تمام ظرفیت قادر به تولید نباشند.

مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان اظهار کرد: طی نیمه نخست سال ‌جاری ما در شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان نتوانستیم به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنیم. بر اساس برنامه قرار بود که در این مجموعه ماهانه ۳ هزار تن تولید شمش آلیاژی آلومینیوم داشته باشیم که از این میزان تنها به‌صورت متغیر ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن تولید داشته‌ایم.

فرهاد رضایی در ادامه با اشاره به دلایلی که سبب اوضاع نامطلوب بازار برای آنها شده است، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عواملی که موجب شد ما به اهداف تعیین‌شده خود نرسیم، شیوع بیماری کرونا، نوسان نرخ ارز و بدعهدی خودروسازان است.

وی ابتدا به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا سبب شد تعامل ما با شرکت‌هایی که قبلا با آنها همکاری داشتیم، به یک‌سوم کاهش یابد. البته این موضوع مختص ما نیست و بیشتر شرکت‌ها دچار این مشکل و رکود ناشی از شیوع بیماری کرونا شده‌اند.

مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان به موضوع نرخ ارز نیز اشاره کرد و گفت: نوسان نرخ ارز فعالیت را برای تمام تولیدکنندگان مشکل کرده و قدرت هدف‌گذاری را از آنها گرفته است. از سوی دیگر این تفاوت نرخ دلار از سال گذشته تاکنون برای شرکت ما با ضرر همراه بوده است. برای نمونه ما در سال گذشته هر کیلو شمش دست‌دوم وارداتی از عراق برای تبدیل به شمش را با قیمت دلار ۱۴ هزار تومان وارد می‌کردیم و هم‌اکنون قیمت دلار به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان رسیده است. موضوع نگران‌کننده این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم محصولی که با این قیمت وارد و به شمش تبدیل کرده‌ایم و به خودروسازان فروخته‌ایم را با آنها تسویه‌حساب کنیم و با توجه به افزایش قیمت ارز روی هر کیلو تن شمش آلومینیومی که وارد کرده‌ایم، ۸ هزار تومان ضرر کرده‌ایم. رضایی در ادامه به بدحسابی خودروسازان و نحوه تسویه آنها با شرکت‌های تأمین‌کننده آنها اشاره و خاطرنشان کرد: خودروسازان یکی از عمده‌ترین مشتری‌های ما به شمار می‌روند، این در حالی است که آنها در تسویه‌حساب خود با ما بدحساب هستند و با توجه به روند افزایش قیمت دلار این روند نه‌تنها به‌صرفه نیست، بلکه با ضرر نیز همراه است.

مدیرعامل نگین آلومینیوم گلپایگان در پاسخ به این پرسش که برای تهیه مواد خود با مشکل خاصی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: بیشتر مواد اولیه ما از شرکت‌های داخلی قابل تأمین است و اگر کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد با واردکردن شمش‌های سکندری آلومینیوم از عراق آن را جبران خواهیم کرد. این شمش‌ها، شمش‌های دست‌دومی هستند که ما از آنها شمش‌های با خلوص بالاتر به دست می‌آوریم. شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان جهت تأمین نیاز بازار، اقدام به واردات مواد اولیه مرتبط با صنعت آلومینیوم همچون آمیژان‌های پایه آلومینیوم، نیکل، سیلکون متال، منگنز متال، شمش منیزیم و ... همچنین مواد مصرفی ریخته‌گری مانند توری نسوز و فیلترهای سرامیکی و ... کرده و هم‌اکنون تغذیه بخش عمده‌ای از بازار داخلی را برعهده دارد.


ثبت نظر

ارسال