تقاضای آلومینیوم صنایع ژاپن ضعیف خواهد ماند

پنجره‌ایرانیان؛ انتظار می‌رود که تقاضای آلومینیوم اولیه ژاپن به دلیل روند کُند بازیابی بخش ساخت و تولید از همه‌گیری کرونا ویروس و افزایش واردات محصولات آلومینیومی، همچنان در فصل سوم سال ضعیف باقی بماند.
  • چهارشنبه 4 تیر 1399 ساعت 9:58

به گزارش فلزات آنلاین و به نقل از Argus Media، مذاکرات پریمیوم آلومینیوم اولیه با شرط تحویل CIF در ژاپن اخیرا آغاز شده است و پیشنهادی برای پریمیوم 85 دلار بر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن ارائه شده است. پریمیوم فصل دوم سال در حدود 82 دلار بر تن تعیین شده بود، درحالی‌که پیشنهادهای مقدماتی در حدود 100 دلار بر تن بود. مذاکرات مفصل در خصوص این پریمیوم در حالی انجام شده بود که انتظار می‌رفت کاهش رشد در بخش ساخت و تولید داخلی و جهانی باعث افت تقاضای آلومینیوم ژاپن شود.

با افت جهانی فروش خودرو، تولید شرکت‌های داخلی خودروسازی ژاپن کاهش یافته است؛ درنتیجه، مصرف‌کنندگان اصلی آلومینیوم نیز از ماه آوریل مجبور به کاهش تولید شده‌اند. خودروسازان کاهش تولید را در فصل دوم نیز ادامه می‌دهند، اما شرکت تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن قصد دارد تولید را در ماه‌های جولای و آگوست محدود کند.

تولید محصولات نورد و اکستروژن در ماه آوریل با افت 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 153 هزار و 55 تن رسید. واردات شمش اولیه آلومینیوم نیز با افت 20 درصدی به 111 هزار و 519 تن رسید.

تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی انتظار دارند که تقاضای صنعت خودروسازی پس از کف‌سازی در فصل دوم، در فصل سوم سال بازیابی اندکی داشته باشد؛ اما بعید است که تقاضا قبل از پایان سال جاری به سطوح قبل از شیوع کرونا ویروس بازگردد.

اما انتظار می‌رود که تقاضای قوطی نوشیدنی بازیابی سریع‌تری داشته باشد؛ محدودیت در تجمع و سفر به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس باعث افت تقاضای این محصولات شده بود. در ماه آوریل هزینه‌کرد خانوار در ژاپن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افت داشت، اما انتظار می‌رود که از ماه ژوئن به آهستگی شروع به بازیابی کند؛ دولت ژاپن در اواخر مِی وضعیت اضطراری را لغو کرد و اجازه بازگشایی کسب‌وکارها را صادر کرد.

تقاضای آلومینیوم ژاپن همچنین تحت تاثیر تغییر عوامل بنیادین در تراز واردات و صادرات محصولات آلومینیومی، محدود شده است. تولیدکنندگان محصولات داخلی در فعالیت‌های تولیدی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از تقاضای در حال افزایش خارجی بهره ببرند و عرضه محصولات کم‌هزینه را افزایش دهند. این موارد باعث افزایش واردات و کاهش صادرات محصولات آلومینیومی شده که بر تقاضای کلی این کشور تاثیر گذاشته است.

فروش و تولید محصولات آلومینیومی ژاپن برای دومین سال متوالی به دلیل این تغییر بنیادین، به کمتر از 2 میلیون تن کاهش یافته است. واردات شمش اولیه آلومینیوم نیز برای دومین سال متوالی کاهش داشت و در سال مالی از آوریل 2019 تا مارس 2020 به حدود 1.4 میلیون تن افت داشت.

 

 


ثبت نظر

ارسال