نوید تولید 60 هزار تن شمش آلومینیوم تا تیرماه ۹۹

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) گفت: ظرفیت تولید سالانه این واحد صنعتی، ۳۰۰ هزار تن در سال تعیین شده که تا تیرماه ۹۹ از این میزان، یک‌سوم آن یعنی ۱۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید خواهد شد.
  • چهارشنبه 7 خرداد 1399 ساعت 14:50

به گزارش ایرنا، علی عبدالله‌ نژاد، شامگاه سه‌شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه، در آیین بهره‌برداری از سلول چهل و سوم مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) بیان داشت: با تلاش نیروهای متخصص و بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری تولید، امروز چهل و سومین سلول احیای آلومینیوم در این واحد صنعتی راه‌اندازی شد و با همت جهادگران صنعتی فعال در این مجتمع، هفته آینده و در آستانه عید سعید فطر نیز پنجاهمین سلول احیا به بهره‌برداری خواهد رسید که با انجام این مهم، تولید آلومینیوم از مرز ۶۰ هزار تن فراتر خواهد رفت.

وی افزود: می‌کوشیم تا تیرماه ۹۹ شمار سلول‌های احیا این مجتمع را بر اساس زمان‌بندی موردنظر شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به ۸۶ سلول ارتقا دهیم و برای تحقق این امر، مراحل جذب نیروهای موردنیاز برای این افزایش تولید از طریق آزمون، مصاحبه تخصصی و آزمایش‌های پزشکی و روان‌شناختی انجام شده است.

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) با اشاره‌ به افتتاح فاز نخست این واحد صنعتی توسط رئیس‌جمهوری در چهارم اردیبهشت ۹۹ گفت: با افتتاح این قطب عظیم صنعتی، تحولی بنیادین در رشد و توسعه صنعت آلومینیوم کشور شکل گرفته است، به‌گونه‌ای که توانستیم با تلاش متخصصان در کمتر از یک ماه، ظرفیت ۴۰ سلول احیا در روز افتتاح را به ۵۰ سلول احیا برسانیم و همین روند پرشتاب در سال جهش تولید برای بهره‌برداری از سلول‌های جدید نیز به‌سرعت ادامه خواهد یافت.

عبدالله نژاد بیان کرد: در همه دنیا و حتی کارخانه‌های مشابه داخلی، رسیدن به نقطه ظرفیت نهایی تولید در صنعت آلومینیوم، به‌صورت تدریجی و بر اساس زمان‌بندی و مرحله‌به‌مرحله، امری کاملا طبیعی است اما ما امیدواریم که در سایه همدلی ملی، منطقه‌ای و با استفاده صحیح از ظرفیت متخصصان داخلی در سریع‌ترین زمان ممکن طبق برنامه‌ریزی قبلی تا پایان سال ۹۹ این کارخانه به ظرفیت کامل و نهایی خود که تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال است، برسد و شاهد رشد ۷۰ درصدی تولید آلومینیوم در کشور باشیم.

به نظر می‌رسد با راه‌اندازی 50 سلول احیا، تولید شمش آلومینیوم در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، از مرز 60 هزار تن عبور کند.

فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب که در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد مستقر است، با تولید ۱۲۰ تن شمش آلومینیوم در روز، چهارم اردیبهشت ۹۹ به‌طور رسمی با دستور رییس ‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. افتتاح این مرحله از طرح در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.

چشم‌انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار طرح‌ریزی شده است.

محصولات این مجتمع در صنایع هوافضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول‌سازی و صنایع بسته‌بندی کاربرد دارد.

این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به‌صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته است.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.

سرمایه در گردش موردنیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک صادرات به‌عنوان بانک پیشرو و بانک‌های صنعت و معدن، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.

اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید به ریاست رئیس‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رئیس‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های صورت گرفته بعد از برجام صورت گرفته است.

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.


ثبت نظر

ارسال