گودرزی: ذخایر بوکسیت گینه نیاز به واردات آلومینا را از بین می‌برد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، گفت: ما درمجموع نیاز به 1 میلیون و 500 هزار تن آلومینا نیاز داریم تا صنعت آلومینیوم کشور با ظرفیت کامل کار کند. 250 هزار تن در جاجرم تولید می‌شود درنتیجه 1 میلیون و 250 هزار تن آلومینا باید خریداری شود که می‌شود، این میزان اگر از طریق ذخایر بوکسیت گینه تامین شود، می‌تواند نیاز به واردات را از بین ببرد.
  • سه شنبه 6 خرداد 1399 ساعت 17:22

هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با برنا در توضیح بیشتر دراین‌باره اظهار کرد: تولید آلومینیوم در کشور مستلزم داشتن آلومینا است. با مصرف دو کیلو آلومینا یک کیلو آلومینیوم تولید می‌شود. در ایران چند اسملتر وجود دارد که آلومینیوم تولید می‌کند. قدیمی‌ترین آن‌ها شرکت ایرالکو و پس از آن‌ها شرکت‌های هرمزال و المهدی هستند. سالکو نیز اخیرا به تولید رسیده است.

او افزود: در حقیقت ایران تنها یک پالایشگاه برای تولید آلومینا دارد و آن‌هم پالایشگاه جاجرم است که از سنگ بوکسیت آلومینا تولید می‌کند، ظرفیت جاجرم برای تولید آلومینا حدود 240 تا 250 هزار تن در سال است که به تولید 120 هزار تن آلومینیوم می‌انجامد. بقیه آلومینای موردنیاز وارد می‌شود.

گودرزی اضافه کرد: ما درمجموع نیاز به 1 میلیون و 500 هزار تن آلومینا نیاز داریم تا صنعت آلومینیوم کشور با ظرفیت کامل کار کند. 250 هزار تن در جاجرم تولید می‌شود درنتیجه 1 میلیون و 250 هزار تن آلومینا باید خریداری شود که می‌شود، این میزان اگر از طریق ذخایر بوکسیت گینه تامین شود، می‌تواند نیاز به واردات را از بین ببرد.

او همچنین گفت: به باور من مشکل اصلی که معدن گینه وجود دارد به نبود سرمایه لازم برمی‌گردد. آلومینیوم هنوز جایگاه پررنگی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور ندارد و این کم‌توجهی معدن بوکسیت گینه را هم مشمول خود کرده است.

 


ثبت نظر

ارسال