پیش‌بینی بازار جهانی آلومینیوم در پساکرونا

پنجره‌ایرانیان؛ یک یا دو ماه از این سال نگذشته بود که صنعت آلومینیوم به علت شیوع ویروس کرونا و بیماری COVID19 با چالشی جدید روبه‌رو شد و به دنبال آن تاثیرات شدیدی که بر روی قیمت‌ها، تقاضا و مصرف به دلیل تنش‌های تجاری امریکا- چین، تعرفه واردات آلومینیوم امریکا و رکود اقتصاد جهانی گذاشته شد.
  • شنبه 13 اردیبهشت 1399 ساعت 16:46

قیمت نقدی بازار فلزات لندن برای آلومینیوم در سال ۲۰۱۹، ۱۷ درصد کاهش یافت و به‌طور میانگین به ۱۸۳۰ دلار در تن رسید. قیمت FOB آلومینای استرالیا به علت افزایش عرضه که ناشی از تولید با ظرفیت کامل پالایشگاه آلونورت در برزیل است، به ۳۴۲ دلار در تن کاهش یافت.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، قیمت نقدی آلومینیوم LME کاهش بیشتری پیدا کند اما نسبت به سال گذشته نرخ کاهش آن کمتر است در حدود ۷ درصد.

 

چشم‌انداز سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

کاهش پیش‌بینی‌شده در قیمت‌ها در دو سال بعدی نشان‌دهنده‌ ترکیبی از رشد تولید آلومینیوم و مصرف ضعیف آن است. پیش‌بینی می‌شود تولید در دوره چشم‌انداز به‌طور متوسط سالانه ۳ درصد افزایش یابد درحالی‌که میانگین نرخ مصرف به‌طور متوسط یک تا یک و نیم درصد کاهش یابد؛ بنابراین طی سال‌های ۲۱-۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود تولید آلومینیوم بین تقریبا ۶۵ تا ۶۷ میلیون تن در نوسان باشد. در مقابل میزان مصرف بین ۶۰ تا ۶۲ میلیون تن در نوسان باشد. پیش‌بینی می‌شود شیوع ویروس کرونا تقاضای آلومینیوم در چین را که ۵۷ درصد از مصرف آلومینیوم جهانی را شامل می‌شود، در سال ۲۰۲۰، ۲.۵ درصد کاهش دهد. افزایش فشار بیشتر به قیمت آلومینیوم تحت تاثیر هزینه‌های ورودی است، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینا در دوره چشم‌انداز کاهش یابد همچنین قیمت FOB آلومینای استرالیا بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ دلار در تن در نوسان باشد.

کاهش رشد تقاضا از بخش جهانی خودرو نیز ممکن است تاثیر بر تقاضای جهانی آلومینیوم و قیمت‌ها را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تشدید کند.

 

چشم‌انداز برای بعد از ۲۰۲۱

پیش‌بینی می‌شود پس از سال ۲۰۲۱، قیمت نقدی آلومینیوم LME با بهبود مصرف آلومینیوم چین تا سال ۲۰۲۵ با نرخ افزایشی سالانه ۱ درصد به‌طور میانگین بین ۱۶۴۰ و ۱۶۴۵ دلار در تن معامله شود. پیش‌بینی می‌شود مصرف آلومینیوم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ نرخ رشد سالانه ۴ درصدی داشته باشد و به ۷۱ میلیون تن برسد. تخمین زده شده است که طی سال‌های ۲۰۲۵ – ۲۰۲۲، میزان مصرف از حدود ۶۵ میلیون تن به ۷۲ میلیون تن برسد.

پیش‌بینی می‌شود تولید فلز اولیه بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ افزایش ۲ درصدی در سال را ثبت کند و بالغ‌بر ۷۱ میلیون تن شود.

قیمت FOB آلومینای استرالیا نیز تا سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت و به ۳۰۸ دلار در تن خواهد رسید.

مصرف جهانی آلومینا احتمالا افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۲۵ میلیون تن خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف جهانی بوکسیت طی ۵ سال آینده به‌طور میانگین سالانه نزدیک به ۲ درصد رشد داشته باشد و تا سال ۲۰۲۵ به ۳۳۸ میلیون تن برسد که در درجه اول به علت ظرفیت جدید آلومینا در چین و اندونزی است. تولید مواد اولیه نیز در سال ۲۰۲۵ به ۳۷۶ میلیون تن خواهد رسید.


ثبت نظر

ارسال