بهره‌برداری از سالکو زمینه توسعه صنایع پایین‌دستی را فراهم کرد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: پروژه آلومینیوم جنوب علاوه بر تامین کمبودهای نیاز داخلی، فرصت رونق صادرات این صنعت را فراهم کرده است.
  • یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 ساعت 11:39

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از ایمیدرو، هوشنگ گودرزی اظهار داشت: پروژه آلومینیوم جنوب می‌تواند در تامین نیاز داخل کشور نقش موثری داشته باشد و با این اوصاف در درجه اول باید تامین نیاز آلومینیوم کشور ازنظر مواد اولیه در صدر امور قرار بگیرد.

وی بیان کرد: جانمایی سالکو به صورتی است که به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد، در زمینه ورود مواد اولیه نسبت به دیگر واحدها از شرایطی بهتری برخوردار است؛ بنابراین این موقعیت می‌تواند فرصتی ایده‌آل برای صادرات محصولات این مجموعه نیز باشد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، توجه به صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که تمرکز این کشورها، فقط معطوف به بازار داخلی نیست؛ بلکه بخش زیادی از تولیدات خود را به صادرات اختصاص می‌دهند.

گودرزی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر توسعه صنایع پایین‌دست آلومینیوم، اعلام کرد: صنایع پایین‌دست این صنعت طی سال‌های اخیر به علت عدم کنترل واردات محصولات به‌خصوص از کشور چین صدمه دید.

وی افزود: همچنین از سال گذشته که تحریم‌ها سخت‌تر شد، محدودیت‌های ارزی، محدودیت‌های وارداتی را به همراه داشت.

گودرزی گفت: اگر در سال جاری بحران کرونا رفع شود و اقتصاد به حالت طبیعی برگردد؛ صنایع پایین‌دستی آلومینیوم شکوفا خواهد شد؛ بنابراین نیاز به مواد اولیه بیشتر خواهد بود و این احتمال وجود دارد که میزان صادرات شمش آلومینیوم کاهش یابد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار داشت: در این حالت می‌توان به‌جای صادرات شمش که ارزش‌افزوده کمتری دارد، صادرات محصولات و تولیدات صنایع پایین‌دستی را داشته باشیم. طبق آمار سال گذشته رشد نسبتا مناسبی در پایین‌دست داشتیم، زیرا صادرات محدودتر شد.

وی ادامه داد: امیدواریم محدودیت‌های صادراتی به سمت توقف کامل برود تا زمینه ارتقای صنایع پایین‌دستی چه ازلحاظ دانش فنی و تولیدی و چه ازنظر ظرفیتی و کیفیتی را فراهم کند. در این راستا، آلومینیوم جنوب یکی از عوامل کلیدی تامین مواد اولیه خواهد بود.

گودرزی با اشاره به اقدامات موثر ایمیدرو در توسعه صنعت آلومینیوم کشور، گفت: در همه‌جای دنیای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، زیرا با ریسک بیشتری مواجه هستند را اصولا دولت کلید می‌زند.

وی افزود: در ایران، مسئولیت توسعه معدن و صنایع معدنی به سازمان ایمیدرو داده شده و این مجموعه در توسعه صنعت معدن نقش موثر و کلیدی داشته است.


ثبت نظر

ارسال