با حضور رئیس‌جمهور و وزیر صمت به‌صورت ویدئوکنفرانس انجام شد؛

افتتاح رسمی فاز نخست آلومینیوم جنوب

پنجره‌ایرانیان؛ فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با (ظرفیت) تولید ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم در آیینی به‌طور رسمی با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
  • شنبه 6 اردیبهشت 1399 ساعت 10:12

افتتاح این مرحله از طرح در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار بود و برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است. چشم‌انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در سال برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار طرح‌ریزی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاح این واحد صنعتی که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، تاکید کرد: با احداث کارخانه آلومینیوم جنوب در منطقه صنایع انرژی‌بر لامِرد، شاهد شکل‌گیری عسلویه معدنی هستیم.

رضا رحمانی ساخت و راه‌اندازی بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران را با همت ایمیدرو و سرمایه‌گذاری غدیر عنوان کرد و گفت: آلومینیوم جنوب کامل‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران است که تمامی واحدهای جانبی، سیستم مدرن محیط‌زیست و بندر اختصاصی در پارسیان را در اختیار دارد‌. وی در برابر سوال رئیس‌جمهور درباره بخش بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم گفت: انجام اکتشاف در حوزه بوکسیت و‌ همچنین اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت مربوط به بخش بالادستی است و از دیگر سو برنامه ایجاد شهرک آلومینیوم در لامرد جزو پایین‌دست این مجتمع محسوب می‌شود. رحمانی اظهار کرد: با راه‌اندازی آلومینیوم جنوب، جایگاه جهانی ایران در آلومینیوم از رتبه 18 به 14 در جهان ارتقا یافت. وی درباره تکنولوژی کارخانه گفت: تکنولوژی این طرح برای نخستین بار در کشور استفاده می‌شود.

به گفته رحمانی، طرح آلومینیوم جنوب از سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۹۳ نیمه راکد و تعطیل بود اما ال‌سی (اعتبار اسنادی) آن از سال ۹۳ در سایه برجام گشایش یافت و دستور اجرای آن هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور در دی‌ماه ۹۴ صادر شد.

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در خصوص این واحد صنعتی و موقعیت آن ‌که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد قرار دارد، گفت: هم‌اینک برق، گاز، شریان‌های ارتباطی، آب لازم برای ساخت، سیل بند، گمرک، تاسیسات اداری و سایر ملزومات موردنیاز در این منطقه در دسترس سرمایه‌گذاران و متقاضیان مشارکت در طرح‌های کوچک و بزرگ قرار دارند.

رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: هم‌اکنون عملیات اجرایی برای انتقال آب موردنیاز از خلیج‌فارس با اعتبار یک هزار میلیارد تومان در حال انجام است و با توجه به اینکه پیش‌شرط سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی، تکمیل زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است، این امر با جدیت در دستور کار قرار دارد و پیگیری مجدانه مدیرعامل منطقه یادشده برای دست یافتن به اهداف توسعه‌ای قابل‌تقدیر است.

غریب‌پور با ابراز خرسندی از صدور دستور رئیس‌جمهوری برای شتاب بخشیدن به روند احداث آزادراه لامرد به پارسیان گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در کاهش هزینه تولید، تسهیل صادرات و واردات به این منطقه راهبردی را دارد و انتظار می‌رود وزارت راه ‌و شهرسازی با جدیت به این پروژه بپردازد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین به نقش شبکه بانکی برای تکمیل این طرح اشاره و بیان کرد: تکمیل فازهای این پروژه نیازمند همکاری نظام بانکی است و در این زمینه از مسوولیت‌شناسی کنسرسیوم بانکی با راهبری بانک صادرات قدرانی می‌کنیم اما این امر شایسته توجه بیشتر است. در ادامه غریب‌پور اظهار کرد: صنایع معدنی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب برای جهش تولید، از نقش بارزی برخوردار است و به همین سبب ایمیدرو در این زمینه برای سال 99 برنامه‌های مدونی دارد که باوجود شرایط خاصی که در آن قرار داریم به همت مدیران، کارشناسان و با همکاری بین‌بخشی، وظایف خود را برای نقش‌آفرینی در جهش تولید ایفا خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز که در این آیین حضور داشت در خصوص این طرح گفت: با افتتاح فاز نخست مجتمع آلومینیوم در این منطقه ویژه، فرصت استثنایی برای بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع معدنی مهیا شده زیرا آن‌ها می‌توانند با کمترین هزینه مبادرت به ایجاد صنایع پایین‌دست آلومینیوم کنند. فریدون فدایی‌دولت گفت: برای متقاضیان انجام این کار نیز هیچ‌گونه محدودیتی در تامین خوراک و مواد اولیه در این عرصه وجود ندارد زیرا همه زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد مهیا شده است.

وی ادامه داد: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید (کل) ۳۰۰ هزار تن و با زنجیره کامل تولید شامل کارگاه‌های ذوب آلومینیوم، آندسازی، سالن‌های ریخته‌گری و سایر تجهیزات، شرایط بسیار مناسبی برای احداث شهرک صنایع پایین‌دست فراهم کرده است.

فدایی‌دولت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی با مزیت‌های بسیاری همراه است، گفت: تنوع کاربرد و مصرف زیاد محصولات صنایع پایین‌دست آلومینیوم باعث می‌شود تولیدکنندگان دغدغه‌ای برای تامین سرمایه در گردش نداشته باشند و از طرفی ذات و ماهیت بخش زیادی از این صنایع، حجم محدود سرمایه برای شروع تولید است اما در منطقه ویژه لامرد مهیا بودن زیرساخت‌ها، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی موجب می‌شود که شرایط حتی برای سرمایه‌گذاران خُرد نیز مساعد باشد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد اظهار کرد: به سبب راه‌اندازی مجتمع آلومینیوم جنوب در این منطقه ویژه، بزرگ‌ترین شهرک صنایع پایین‌دست آلومینیوم نیز در سایت انرژی‌بر لامرد احداث خواهد شد. فدایی‌دولت اضافه کرد: با برآوردهای کارشناسی، ۹۶ هکتار از اراضی موجود در این منطقه ویژه برای اختصاص به صنایع بالادست آلومینیوم در نظر گرفته‌شده که هم‌اینک درخواست سه مجموعه بزرگ صنعتی برای فعالیت در این بخش در حال بررسی است و با عملیاتی شدن این طرح، جهش بزرگی در تولید صنایع بالادست آلومینیوم رخ می‌دهد. وی همچنین با ابراز خشنودی از حضور تشکل‌های فعال آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: با هدف همکاری با سندیکای آلومینیوم این منطقه، در حال تجهیز دفتری برای هماهنگی نشست‌های مشاوره به متقاضیان سرمایه‌گذاری به‌صورت مستمر هستیم؛ بنابراین گزارش، تست اولیه و آزمایشی این واحد عظیم صنعتی با مدیریت شهریار طاهرپور در آذرماه سال 1398 صورت گرفت و در فروردین‌ماه شاهد تغییر مدیریت آن بودیم و درحال‌حاضر این مجموعه توسط علی عبدالله‌نژاد که پیش‌ازاین مدیر منابع انسانی این شرکت بود، مدیریت می‌شود. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.

سرمایه در گردش موردنیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک صادرات به‌عنوان بانک پیشرو و بانک‌های صنعت و معدن، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.

اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید به ریاست رئیس‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رئیس‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های ایجادشده بعد از برجام صورت گرفته است.

محصولات این مجتمع در صنایع هوافضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول‌سازی و صنایع بسته‌بندی کاربرد دارد.

این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به‌صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم 5 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

برای اجرای این پروژه تاکنون ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی یا معادل 2/ 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته است.


ثبت نظر

ارسال