موفقیت پروفیل اراک در بازار داخلی

پنجره‌ایرانیان؛ مشاور مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در مورد میزان فروش و صادرات، گفت: محصولات باکیفیت این شرکت، توانسته‌ بازار داخلی را به دست آورد اما در خصوص صادرات، تاکنون بازاریابی و اقدامی از سوی شرکت برای حضور در بازارهای بین‌المللی انجام نگرفته است.
  • شنبه 2 آذر 1398 ساعت 15:45

حامد ایمانی‌راد در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، در خصوص بهبود وضعیت تولید قطعات آلومینیومی در ترکیه، اظهار داشت: برخی از کشورهای مجاور همانند ترکیه به‌واسطه داشتن تکنولوژی‌های نوین تولیدی و همچنین مواد اولیه ارزانی که در اختیار دارند، بهتر می‌توانند وارد بازار رقابتی شوند و درآمد کسب کنند.

وی در مورد تاریخچه و وضعیت شرکت پروفیل اراک، بیان کرد: کارخانه پروفیل اراک از اوایل دهه 60 فعالیت خود را در خصوص تولید مقاطع صنعتی آلومینیومی آغاز کرد. این کارخانه دارای بخش‌های اکستروژن، عملیات حرارتی، آندایز، ساخت قالب، ماشین‌کاری و تولید قطعات مختلف آلومینیومی است.

مشاور مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در مورد تهیه مواد اولیه موردنیاز، توضیح داد: مواد اولیه ضروری برای تولید مقاطع را از شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو) و هرمزال و المهدی که محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، خریداری می‌کنیم.

ایمانی‌راد در خصوص پروفیل تولیدی این کارخانه، عنوان کرد: مجموعه پروفیل اراک با توجه به قدمت، تجربه و امکاناتی که در اختیار دارد، توانسته در بخش‌های مختلف صنعتی وارد شود و محصولاتی همچون پروفیل قطعه ماشین‌کاری شده را به واحدهای مصرف‌کننده تحویل دهد. این واحدهای مصرف‌کننده شامل شرکت‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی، برق و مخابرات، خطوط انتقال نیرو، صنایع استراتژیک دولتی، مراکز نیروگاهی، مجموعه‌های مختلف در حوزه ساختمان و... هستند.

وی تصریح کرد: این مجموعه تولیدی توانسته نیاز واحدهای مصرف‌کننده پروفیل را از طریق تولید محصولات استاندارد، پاسخ دهد. این شرکت با توجه به زیرساخت‌ها، ماشین‌آلات و توان فنی که در اختیار دارد، کشور را از واردات بسیاری از مقاطع بی‌نیاز کرده است.

مشاور مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در خصوص تکنولوژی‌های ضروری برای تولید محصولات، اذعان کرد: صنعت آلومینیوم، صنعت بسیار استراتژیکی در دنیا به شمار می‌آید اما با توجه به مشکلات و موانعی که تحریم‌ها برای کشور و همچنین آلومینیوم ایجاد کرده، تولیدکنندگان ایرانی را از واردات ماشین‌آلات موردنیاز و ضروری محروم ساخته است. به همین خاطر، ماشین‌آلاتی که در حال حاضر شرکت‌ها در اختیار دارند، قدیمی و مربوط به سال‌های گذشته می‌شود. تنها کاری که شرکت‌های تولیدکننده توانسته‌اند در این مدت انجام دهند، به‌روزرسانی دستگاه‌ها بوده تا حداقل بتوانند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند.

ایمانی‌راد در مورد اقداماتی که شرکت پروفیل اراک برای بهبود کیفیت انجام داده، اعلام کرد: این مجموعه از ابتدا، نگاه تخصصی به تولیدات داشته است؛ به‌گونه‌ای که همواره از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت استفاده کرده و همچنین برای تست کیفیت مواد اولیه و محصولات تولیدشده، آزمایشگاه تخصصی متالوژی در مجموعه ایجاد کرده‌ تا بر اساس استانداردهای رایج در دنیا، تولید داشته باشد، همچنین با واردات چند دستگاه ویژه، امکان تولید محصولات باکیفیت و متمایزی را داریم.

وی تصریح کرد: شرکت پروفیل اراک به‌واسطه راه‌اندازی بخش‌های ماشین‌کاری و قطعه‌سازی و همچنین برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری صورت گرفته، در نظر دارد به بازارهای کشور همسایه وارد شود و در سال‌های آتی، صادرات داشته باشد.

مشاور مدیرعامل شرکت پروفیل اراک با توجه به وضع تحریم‌ها و تاثیر آن بر برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها، مطرح کرد: اکثر شرکت‌های تولیدکننده در زمینه واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات نوین مشکلاتی دارند و شرکت‌های صاحب تکنولوژی به شرکت‌های ایرانی خدماتی ارائه نمی‌دهند اما از سوی دیگر، خوشبختانه تا حدودی توانسته‌ایم مواد اولیه آلومینیومی و آمیژان‌های ضروری برای تولید پروفیل و مقاطع را در داخل تامین و تولید کنیم و در این زمینه به خودکفایی برسیم.

مشاور مدیرعامل شرکت پروفیل اراک در پاسخ به این سوال که در خصوص HSE، چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اید، تصریح کرد: مجموعه همواره به‌منظور بهینه‌سازی و رعایت مسائل محیط زیستی، استانداردها و الزاماتی را رعایت می‌کند و برای ورود به حوزه‌هایی مثل تولید قطعات خودروسازی، نیاز بر این است که استانداردهای مربوط به مباحث زیست‌محیطی، امنیت شغلی و... را اخذ کنیم.

ایمانی‌راد در مورد چالش‌هایی که برای تولیدکنندگان وجود دارد، توضیح داد: مشکلاتی همچون تامین نقدینگی و گردش مالی از عمده چالش‌های تولیدکنندگان در سال‌های اخیر به شمار می‌آید. علاوه‌براین، برای واردات قطعات یدکی نیز با معضلات مختلفی مواجه‌ هستیم.

 

 


ثبت نظر

ارسال