حرکت به سمت نرخ‌های بین‌المللی آلومینیوم با افتتاح آلومینیوم جنوب

پنجره ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص افتتاح کارخانه جنوب در لامرد، گفت: افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب در جنوب تاثیر بسیاری بر افزایش میزان تولیدات شمش و مواد اولیه آلومینیومی خواهد داشت و باعث خواهد شد به سمت نرخ‌های بین‌المللی سوق پیدا کنیم.
  • سه شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 11:31

هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در خصوص پریمیوم‌هایی که بر شمش‌های آلومینیومی قرار داده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر میزان مصرف و تولید شمش با هم برابر است اما زمانی که میزان تولیدات در کشور افزایش یابد، باید محصولات تولیدی را صادر کنیم، درحالی‌که این امکان به دلیل پریمیوم‌های بالایی که قرار داده‌اند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای صادرات محصولات باید پریمیوم‌هایی برابر با قیمت‌های بین‌المللی داشته باشیم اما بااین‌حال شاهد هستیم که پریمیوم‌های داخلی 2.5 برابر بیشتر از دنیا است و به همین منظور باید قیمت مواد اولیه کاهش یابد تا بتوانیم محصولات آلومینیومی را صادر کنیم.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به تاثیر فعالیت کارخانه جاجرم بر کاهش قیمت آلومینیوم در کشور، گفت: فعالیت کارخانه جاجرم، هیچ تاثیری بر کاهش قیمت آلومینیوم در کشور نخواهد داشت. ظرفیت کارخانه جاجرم به‌اندازه‌ای کم و اندک است که عملا تاثیری بر قیمت‌گذاری آلومینیوم در کشور ندارد؛ در حال حاضر، از 70 دیگ موجود در این کارخانه، تنها 17 دیگ فعال است که به همین خاطر فعالیت این کارخانه در روند کلی تولیدات چشمگیر و تاثیرگذار نخواهد بود.

وی در خصوص تولید داخل آلومینیوم در کشور، بیان کرد: با افتتاح کارخانه جاجرم تغییری در تولید داخلی آلومینیوم ایجاد نشده و میزان تولید همچنان همانند گذشته است، بدین‌گونه که درگذشته این کارخانه مواد اولیه‌ تولیدی خود را به شرکت‌‌های ایرالکو و المهدی می‌فروخت اما در حال حاضر خود مصرف‌‌کننده آن مواد است.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در مورد تهیه مواد اولیه توسط شرکت المهدی و ایرالکو، عنوان کرد: برخی از کارشناسان این حوزه معتقد بودند که با افتتاح خط تولید کارخانه جاجرم، شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیومی همچون المهدی و ایرالکو برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شوند درصورتی‌که این‌گونه نیست و این دو شرکت در گذشته نیز بخش عمده‌ای از مواد اولیه موردنیاز خود را وارد می‌کردند و تنها فرقی که با گذشته دارد این است که این دو شرکت باید 40 تن آلومینای بیشتر وارد کنند.

گودرزی در مورد تولید شمش‌های آلیاژی در کشور، اذعان کرد: بخش اعظم تولید شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، شمش آلیاژی برای خودروسازان، دایکست‌کاران و ... است و تولید شمش آلیاژی در صنعت آلومینیوم کشور به‌اندازه تولید شمش خالص اهمیت دارد.

وی با اشاره به افزایش نرخ آلومینیوم در بازار جهانی، اظهار کرد: بورس ایران تفاوت‌های عمده‌ای با بورس جهانی دارد و قیمت‌گذاری در آن بیشتر تحت تاثیر قیمت دلار است و بااینکه در جهان، قیمت شمش آلومینیوم سیر صعودی دارد اما چون نرخ ارز در ایران در حال کاهش است، بنابراین نباید منتظر تغییرات چشمگیری در قیمت‌گذاری مواد اولیه این صنعت باشیم.


ثبت نظر

ارسال