کمبود مواد اولیه مهم‌ترین مشکل صنعت آلومینیوم است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر کارخانه آلومینیوم پارس درباره مشکلات این روزهای صنعت آلومینیوم عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلات این روزهای صنعت آلومینیوم به‌ویژه در پایین‌دست آن، نبود مواد اولیه است که به دلیل تحریم‌ها کمیاب یا بسیار گران شده‌اند.
  • شنبه 1 تیر 1398 ساعت 17:20

افشین مقتدر افزود: برای نمونه برخی مواد لاک یا حلال که در فویل‌سازی به کار گرفته می‌شوند، ما به‌عنوان کارخانه با تحریم‌ها دیگر قادر به تهیه آنها نیستیم. اقتدار در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگر که تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است، بازگرداندن ارز صادرات به سامانه نیما و چند نرخی بودن ارز برای تولیدکنندگان است، چراکه شاهد هستیم برخی از تولیدکنندگان ارز نیمایی و برخی ارز آزاد دریافت می‌کنند و در بورس کالا نیز شاهد نرخ جداگانه‌ای برای ارز هستیم و این موضوع سبب سردرگمی تولیدکنندگان می‌شود.

این تولیدکننده در ادامه تاکید کرد: نوسان و چند نرخی بودن ارز مشکلاتی است که از سال گذشته تولیدکنندگان با آن درگیر بوده‌اند، البته این نوسان از ابتدای امسال کمتر شده است اما در کل اگر نظام ارزش‌گذاری و تخصیص ارزها یکپارچه شود، تولیدکنندگان بهتر می‌توانند تولید داشته باشند و حتی به سمت صادرات نیز پیش بروند.

مقتدر با اشاره به مشکلات تهیه مواد اولیه عنوان کرد: وضعیت عرضه‌های شمش آلومینیوم همچنان نابسامان و نامنظم است. وی همچنین خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم که تامین نیاز داخل در اولویت قرار گیرد تا تولیدکننده مواد اولیه خود را به‌راحتی تامین کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تحریم فلزات چه تاثیری می‌تواند بر بازار آلومینیوم داشته باشد، عنوان کرد: هرچند تحریم‌ها یک تهدید به‌شمار می‌رود و ممکن است واردات برخی مواد را با مشکل روبه‌رو کند اما درعین‌حال نیز می‌تواند یک فرصت قلمداد شود چراکه باوجود کاهش واردات در چند ماه گذشته سفارش از کارخانه‌ها افزایش یافته است و ما در این مدت‌زمانی که در تحریم بوده‌ایم، توانسته‌ایم نیروی انسانی به مجموعه اضافه کنیم.

مدیر کارخانه آلومینیوم پارس در پایان تاکید کرد: به‌طورکلی اگر با تغییرات ناگهانی آیین‌نامه‌ای از سوی داخل روبه‌رو نشویم، تولیدکننده در همین شرایط تحریم نیز قادر به تولید و صادرات است، به‌شرط اینکه شرایط داخلی ثابت‌کننده‌ای را برای تولیدکننده مهیا کرد.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال