شهروندان تهرانی به جلسات کمیته‌های نما دعوت می‌شوند

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس کمیته معماری و طراحی شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: جلسات کمیته‌های نما برای بررسی و تصویب نماهای شهری به‌صورت پایلوت در برخی از مناطق شهر تهران به‌صورت همگانی و با حضور شهروندان برگزار می‌شود.
  • شنبه 18 خرداد 1398 ساعت 11:51

به گزارش ایلنا،‌ جلسه هماهنگی کمیته‌های نمای مناطق در سالن الغدیر شورای شهر تهران برگزار شد، در این جلسه که به ریاست علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران، سهیلا صادق‌زاده مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کمیته‌های نمای شورای اسلامی شهر تهران، مدیران معماری و ساختمان و تدوین ضوابط و قوانین معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و ناظران شورا در کمیته‌های نما برگزار شد مصوبه اخیر شورای شهر تهران درخصوص تعیین ناظرانی از سوی شورا در کمیته‌های این موردبررسی قرار گرفت.

 علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران در این جلسه از راه‌اندازی دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کمیته‌های نما خبر داد و گفت: دبیرخانه هماهنگی و نظارت سه وظیفه مهم دارد که اولا باید میان ناظران شورا در مناطق ۲۲ گانه هماهنگی و وحدت رویه ایجاد کند تا به تبعیت از آن در مناطق رویه‌های واحدی حاکم شود و شهروندان در مورد مراجعات خود دچار مشکل و اختلال نشوند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود ناظران شورا عملکرد کمیته‌های نما را مستمرا پایش و ارزیابی کند تا این کمیته‌ها کارها و کارآمد باشند، گفت: نباید تصور شود این کمیته‌ها گلوگاه‌هایی برای اشکال‌تراشی در کار شهروندان هستند، بلکه شهروندان باید حس کنند این کمیته‌ها کمک می‌کند کیفیت پروژه آن‌ها ارتقا پیدا کند.

رئیس کمیته معماری و طراحی شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بنابراین انتظار داریم به‌طور مستمر از ناظران شورا گزارش عملکرد کمیته‌های مناطق 22 گانه را دریافت کنیم.

اعطا با بیان اینکه جلسات کمیته‌های نما ازآنجاکه به بررسی، تایید و تصویب نماهای شهری می‌پردازد همیشه چالش زا بوده و قضاوت در رابطه با طرح‌ها، بعضا کار ساده‌ای نیست، عنوان کرد: ما در مواجهه با نماهای شهری هم با حقوق خصوصی مواجهیم که حق مالکیت است و هم با حقوق عمومی که همان حقوق شهر و شهروندان است.

رئیس کمیته معماری و طراحی شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در تایید و تصویب نماهای ساختمان‌ها تابه‌حال به بخش دوم موضوع یعنی حق شهر و شهروندان بی‌توجه بوده‌ایم، اضافه کرد: اگر چنین توجهی داشته باشیم این امر ایجاد می‌کند، جلسات نقد، بررسی، تایید و تصویب نمای ساختمان‌ها را به‌صورت همگانی برگزار کنیم و علاوه بر طراح، مالک و ذینفع مستقیم هرکسی بخواهد بتواند در جلسه تصویب طرح شرکت کند.

به گفته اعطا کمیته‌های نما به‌منظور بررسی تایید و تصویب نماهای شهری از معاونان شهرسازی مناطق، یک نفر نماینده جامعه حرفه‌ای، دو نفر از اساتید دانشگاهی در رشته‌های معماری و طرح‌های شهری، نماینده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مرکز و یک نفر نماینده شورای شهر تهران به‌عنوان ناظر تشکیل خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال