مشکلات و موانع توسعه صنعت دروپنجره آلومینیومی

پنجره‌ایرانیان؛ صنعت تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی در کشور جزو صنایع قدیمی و دارای سابقه به‌حساب می‌آید ظاهرا با مشکلات عدیده‌ای روبروست. البته تولیدکنندگان دلایل مختلف و متعددی را برای عدم موفقیت خود مطرح می‌کنند که البته از دید کارشناسان نیز منطقی هستند.
  • یکشنبه 12 خرداد 1398 ساعت 10:11

به گزارش فلزات آنلاین، دلایلی مانند افزایش شدید قیمت ارز و به‌تبع آن افزایش قیمت آلومینیوم، عدم ثبات نرخ ارز و همچنین قیمت آلومینیوم، توزیع نامناسب مواد اولیه و عدم دسترسی عادلانه تولیدکنندگان به شمش آلومینیوم باکیفیت، کاهش تقاضا برای مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، مدیریت نابخردانه اقتصادی کشور و... از عمده این دلایل هستند. مشکلات تا حدی در عمق جامعه اقتصادی این صنعت ریشه دوانده که امکان توسعه این صنعت را از دشوار کرده است. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند که تولیدکنندگان داخلی مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، قادر به توسعه، نوآوری و صادرات نباشند؛ با توجه به شرایط ایجادشده، تولیدکنندگان قدرت مانور چندانی نیز ندارند. به هر صورت، نتیجه نهایی تمام این نواقص ایجادشده، موجب شده که صنعت تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی که می‌توانست حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داشته باشد، درحال‌حاضر توانی برای رقابت نداشته باشد و تنها برای بقا تلاش کند.

 افزایش شدید قیمت آلومینیوم سبب شده است تا مشتریان به دنبال محصولات ارزان‌قیمت باشند که این نوع محصولات هم از شمش حاصل از قراضه تهیه می‌شود که نهایتا محصول تولیدشده از آن کیفیت لازم برخوردار نیست؛ از طرف دیگر میزان تولید شمش اولیه باکیفیت داخلی نیز نیاز بازار را تامین نمی‌کند و واردات شمش هم امکان‌پذیر نیست. هرچند تولیدکنندگان توانایی تولید محصولات باکیفیت را دارند، به‌طورکلی دو عامل عدم دسترسی کافی به مواد اولیه باکیفیت و تقاضای محصولات ارزان‌قیمت سبب شده است تا بخش قابل‌توجهی از تولیدات در این حوزه از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد.

 


ثبت نظر

ارسال