واگذاری زمین برای ساخت واحد آلومینا در منطقه ویژه پارسیان

پنجره‌ایرانیان؛ منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان در چند سال گذشته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فعالیت‌های قابل‌توجهی را انجام داده است.
  • سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 ساعت 12:13

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از صمت، حسن شاهرخی مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان گفت: در طرح جامع این منطقه، استقرار صنایع انرژی‌بر همچون پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم درنظر گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات «پارسیان» فراهم کردن شرایط ساخت بندر اختصاصی برای صنایع معدنی است که هم‌اکنون حدود ۹۵ درصد آن به اتمام رسیده است و در چند ماه آینده فاز نخست آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلومینای پارسیان در چه مرحله‌ای است، گفت: شرکتی برای واحد آلومینا با سهام ممتاز ایمیدرو تاسیس شده است و ما در حال واگذاری زمین به آن‌ها هستیم.

شاهرخی در ادامه توضیح داد: آلومینا به‌عنوان محصول و ماده اولیه زنجیره آلومینیوم درحال‌حاضر در کشور ما یک ماده استراتژیک به‌شمار می‌رود، چراکه هم‌اکنون کمبود آن را از خارج وارد می‌کنیم که باوجود تحریم‌هایی که درزمینه فلزات از سوی امریکا اعمال شده، ممکن است فعالیت واحدهای آلومینیوم متوقف شوند.

وی در ادامه افزود: با عنایت به اینکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معادن خوبی در گینه دارد ازاین‌رو باید این کارخانه آلومینا ایجاد شود و کلوخه بوکسیت و پودر وارد کشور شود، ازاین‌رو تاسیس واحد آلومینا در این منطقه کار اقتصادی و استراتژیکی به‌شمار می‌رود.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با مساحت ۹۸۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه است. این منطقه ویژه در سال ۱۳۸۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۳۹۰ از سوی هیات دولت ابلاغ شد. منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان برای اهداف کلانی چون استقرار صنایع سنگین شامل فولاد، آلومینیوم، آلومینا، پتروشیمی و صنایع پشتیبان همچون نیروگاه، آب‌شیرین‌کن، بندر و اسکله درنظر گرفته شده است.

 

 


ثبت نظر

ارسال