۲۰۱۹، سال خـوب آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ شرکت تریمت که تولیدکننده آلومینیوم در آلمان است، از تقاضای قدرتمند این فلز در امسال میلادی که بیش از ۲ ماه از آغاز آن گذشته، خبر می‌دهد.
  • دوشنبه 19 فروردین 1398 ساعت 0:15

به گزارش روزگار معدن به نقل از رویترز، این رشد تقاضا بیش از همه برآمده از جایگزینی آلومینیوم با فلزی مانند فولاد و ماده‌ای مانند پلاستیک است.

کشورهای صنعتی با هدف سبک‌سازی صنایع و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، آلومینیوم را جایگزین مناسبی برای ۲ ماده یادشده می‌دانند.

توماس روتِر، از اعضای هیات مدیره تریمت، تولیدکننده آلمانی آلومینیوم، از افزایش جهانی تقاضا برای این فلز در امسال میلادی خبر داده و دراین‌باره می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که در امسال میلادی، تقاضا برای آلومینیوم چشمگیر باشد، درحالی‌که در ماه‌های پایانی سال گذشته با تعرفه‌های گمرکی که از سوی آمریکا اعمال شده و بر جریان‌های تجاری تاثیر گذاشته بود، شرایط در بازارهای منطقه‌ای بسیار سخت‌تر از آن به نظر می‌رسید که بتوان پیش‌بینی دقیقی درباره آن ارائه داد.

در مارس (اسفند) سال گذشته، آمریکا تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر آلومینیومی اعمال کرد که از چین و اروپا به آمریکا وارد می‌شود. همچنین تحریم‌هایی که بر شرکت روسال، تولیدکننده آلومینیوم روسیه اعمال شد به این معنا بود که تریمت یک عرضه‌کننده مهم اکسید آلومینیوم را برای واحدهای ذوب از دست داده است.

تریمت ادعا می‌کند که این شرکت این توانایی را داشت که عرضه اکسید آلومینیوم را برای سایت‌های تولیدی خود در شرایط امن نگه دارد اما روتر دراین‌باره به رویترز می‌گوید: درباره اعمال تحریم‌های آمریکا بر روسال یک توافق محکم و مثبت برقرار شده که برای تولید آلومینیوم در اروپا و جهان اتفاقی مهم به شمار می‌آید اما شرایط کنونی با راهکارهای موقت به بازار جهانی که همچنان ناپایدار و بی‌ثبات است، تزلزل بیشتری وارد می‌آورد.

او می‌افزاید: اینکه شرکت در امسال بتواند به تولید کامل برسد، به این بستگی دارد که بهای مواد خام و آلومینیوم در یک قانون و قاعده جای بگیرد. بخش آلومینیوم در سطح جهان به دلیل افزایش بهای آلومینیوم دچار مشکل شده است و این افزایش بها برآمده از توقف تولید در یک واحد تصفیه آلومینا به نام آلونورت در برزیل است.

این واحد، بزرگ‌ترین واحد ذوب جهان به شمار می‌آید. در این بازه زمانی از سال، بهای آلومینا به دلایل گوناگون بالاست اما هیچ‌گاه تاثیر خود را در بهای آلومینیوم نشان نمی‌دهد و تا زمانی که این افزایش بها ادامه داشته باشد، می‌تواند مانع استفاده کامل از ظرفیت آلومینیوم شود اما انتظار ما بر این مبناست که این موقعیت در چند ماه آینده به حالت عادی بازگردد. این در حالی است که در پی تنش تجاری چین و آمریکا واردات قراضه آلومینیوم آمریکا به چین در حال کاهش است و این اتفاق به ایجاد این حدس و گمان‌ها منجر شده که آمریکا قراضه بیشتری به اروپا خواهد فروخت.

واردات قراضه آلومینیوم چین همچنین به دلیل استانداردهای جدید محافظت از محیط‌زیست این کشور در حال کاهش است. این استانداردها از ماه جاری در چین اعمال می‌شوند.

روتِر همچنین می‌گوید: شمار عرضه‌کنندگان قراضه به نسبت بالاست و ما تاکنون از آمریکا قراضه آلومینیوم خریداری نکرده‌ایم و درحال‌حاضر هم این کار را نمی‌کنیم. البته در صورت پیش آمدن شرایط آن، مانع انجام این کار نمی‌شویم اما درحال‌حاضر هیچ زمینه‌ای برای انجام آن وجود ندارد.

او خاطرنشان می‌کند: واحدهای تولیدی کارخانه تریمت در آلمان در سال مالی ۲۰۱۷/۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶/۱۳۹۷ خورشیدی) ۶۲۵ هزار تن آلومینیوم اولیه و آلومینیوم بازیافتی تولید کردند.

سال مالی این شرکت منتهی به ۳۰ ژوئن (۹ تیر) است. این میزان تولید برابر با میزان تولید سال مالی گذشته این شرکت و برابر با ظرفیت کامل تولید آن است.

واحد تولید تریمت در فرانسه نیز ۱۴۰ هزار تن آلومینیوم اولیه تولید کرد؛ رقمی که نسبت به سال پیش از آن تغییری نداشت.

این عضو هیات مدیره تریمنت همچنین به رویترز توضیح می‌دهد: صنعت خودروسازی، اصلی‌ترین عامل محرک رشد تقاضای آلومینیوم است و خودروهای برقی نیز شتاب بیشتری به این حرکت می‌بخشند.

 همچنین تقاضا از سوی بخش انرژی در حال رشد است و انتظار تقاضای پایدار از سوی بخش ساخت‌وساز و بسته‌بندی را نیز داریم.

رشد تقاضا برای آلومینیوم به معنای توسعه اقتصادی است

امیرحسین بابایی، کارشناس بازرگانی خارجی شرکت نورد آلومینیوم نیز در تکمیل این خبر در گفت‌وگو با روزگار معدن اظهار می‌کند: آلومینیوم به‌عنوان فلزی که در طیف گوناگونی از صنایع کاربرد دارد، در کشورهای صنعتی همواره با تقاضای مطلوب روبه‌رو بوده است و توسعه اقدامات نوآورانه مانند تولید خودروهای برقی در سطح جهان به رشد این تقاضا دامن می‌زند.

این در حالی است که علاوه بر صنایع خودرو، انرژی و ساخت‌وساز، تقاضای صنعت بسته‌بندی هم به دلیل اجتناب از استفاده از پلاستیک، بیشتر شده است.

همچنین آلومینیوم به دلیل تجدیدپذیر و سبک بودن در صنایع گوناگون، جایگزین مناسبی برای پلاستیک است.

وی می‌افزاید: از طرفی دیگر سرانه مصرف آلومینیوم در یک کشور نشان‌دهنده رشد اقتصادی آن است. درنتیجه چون در سطح جهان، امنیت و ثبات بیشتری نسبت به چند سال گذشته برقرار شده و به دنبال آن، رونق اقتصادی اتفاق افتاده است، چنین رویه‌ای می‌تواند به پیشرفت صنایع و رشد مصرف فلزات ازجمله آلومینیوم بینجامد.

نمونه‌ای از این ثبات را می‌توان در عراق عنوان کرد؛ وقتی این کشور به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان در امنیت باشد، صنایع آن توسعه خواهند یافت که به دنبال آن مصرف فلزات پایه ازجمله آلومینیوم توسعه می‌یابد و رقم بزرگی را وارد اقتصاد جهانی می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش تقاضا برای آلومینیوم و سایر فلزات پایه مانند مس، آیا می‌توان امسال را همراه با رونق اقتصادی دانست، پاسخ داد: این اتفاق بسته به این است که آمریکا در اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای خود چه رویه‌ای را اتخاذ کند تا امکان تبادلات اقتصادی در جهان آسان‌تر باشد.


ثبت نظر

ارسال