نانوذرات‌ها جوش دادن غیرممکن آلومینیوم را ممکن کردند

پنجره‌ایرانیان؛ مهندسان دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت نانوذرات‌هایی شدند که جوش دادن آلومینیوم را ممکن می‌کند.
  • سه شنبه 16 بهمن 1397 ساعت 11:46

آلیاژ آلومینیوم که در دهه 1940 ارائه شد، مدت‌ها است وعده استفاده بیشتر در صنعت خودروسازی را داده اما برای استفاده از آن یک مانع کلیدی وجود داشت.

 فلز آلومینیوم یک فلز قوی، محکم و درعین‌حال سبک است اما جوش دادن قطعات این فلزات با روش‌های متداول تقریبا غیرممکن است زیرا هنگامی‌که این آلیاژ در طول جوش دادن گرم می‌شود، ساختار مولکولی آن،‌ جریان ناهمواری از عنصرهای اصلی خود می‌سازد که درنتیجه موجب ترک خوردن محل اتصال این فلز می‌شود.

درحال‌حاضر مهندسان دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، روشی را برای جوش دادن این آلیاژ بانام «AA 7075» ارائه کردند. طبق این راهکار، نانوذرات‌های «کاربید تیتانیوم» در سیم‌های جوش AA 7075 ریخته و به‌عنوان عنصر فیلتری میان ذرات متصل شده استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که این فلز قوی و سبک است، در ساخت بدنه و بال هواپیما مورداستفاده قرار می‌گیرند اما درحال‌حاضر این آلیاژها به کمک پیچ یا پرچ کردن به یکدیگر متصل می‌شوند بنابراین این روش می‌تواند کمک بسیار زیادی به صنعت خودروسازی و ساخت هواپیما باشد.


ثبت نظر

ارسال