معاون توسعه ایرالکو تشریح کرد:

وضعیت بومی‌سازی در صنعت آلومینیوم کشور

پنجره‌ایرانیان؛ معاون برنامه‌ریزی توسعه و تحقیقات شرکت آلومینیوم ایران از بومی‌سازی حدود 90 درصد نسوزهای مرتبط با صنعت آلومینیوم در کشور خبر داد.
  • دوشنبه 3 دی 1397 ساعت 10:2

به گزارش معدن‌نامه، علیرضا احمدی معاون برنامه‌ریزی توسعه و تحقیقات «ایرالکو» در خصوص دستاوردهای بومی‌سازی صنعت آلومینیوم در کشور اظهار کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت در صنعت آلومینیوم جدا از مواد اولیه، نسوزها هستند که طی دو دهه اخیر 80 تا 90 درصد نسوزهای مربوط به آلومینیوم در کشور بهینه‌سازی شده‌اند.

احمدی افزود: تولید مابقی نسوزها به دلیل نبود مواد اولیه، میزان محدود مصرفشان برای شرکت‌های نسوز صرفه اقتصادی ندارد و می‌توان از طریق ایجاد شرکت‌های کوچک و یا دانش‌بنیان آن‌ها را نیز بومی‌سازی کرد.

وی در خصوص دستاوردهای بخش مکانیکال در این صنعت گفت: به‌طورکلی می‌توان گفت ساخت تجهیزات سخت‌افزاری در فرایند تولید در داخل کشور قابل‌اجرا است؛ اما در برخی موارد برای استفاده از محدوده‌های مالی خارجی مانند فاینانس و یا شراکت و... این تجهیزات از کشورهایی نظیر چین وارد می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به فقیر بودن کشور به لحاظ معادن بوکسیت و نیاز کشور به واردات مواد اولیه گفت: ذخایر معدن شرکت آلومینا رو به اتمام و به دنبال معادن جدیدی است؛ بنابراین در بخش مربوط به مواد اولیه کار خاصی نمی‌توان انجام داد و اگر بشود هم خیلی محدود است.

احمدی بابیان اینکه حدود 500 هزار تن کک در سال برای کل صنعت آلومینیوم و حتی فولاد نیاز است گفت: کک موردنیاز این صنعت به‌طور کامل از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که با توجه به استراتژیک بودن این بخش لازم هست طی چند سال آینده برای تأمین کک به‌طورجدی چاره‌اندیشی شود.

وی تشریح کرد: فرایند کک سازی مقرون‌به‌صرفه نیست و سودی که از فروش مواد خام پالایشگاه به دست می‌آید، به‌مراتب بیشتر از تولید و فروش کک است، بر این اساس دولت باید به لحاظ استراتژیک بودن این بخش کارخانه‌ای با ظرفیت 500 هزار تن ولو اینکه سودآور نباشد راه‌اندازی کند، چراکه صنعت آلومینیوم به‌واسطه این محصول استراتژیک هرلحظه می‌تواند مورد تهدید خارجی قرار بگیرد.

 

 


ثبت نظر

ارسال