پیش‌بینی افزایش آشوب در بازار آلومینیوم با پایان تحریم روسال؛

آلومینیوم در 2019 ارزان نمی‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ با تصمیم خزانه‌داری ایالات‌متحده بر لغو تحریم شرکت روسی روسال، بازار آلومینیوم با آشفتگی مواجه شده است چراکه نگرانی جذب میزان بالای آلومینیوم تولیدی این شرکت از ماه آوریل تاکنون وجود داشته است.
  • دوشنبه 3 دی 1397 ساعت 9:51

به گزارش هوشمندنیوز، بر اساس تصمیم خزانه‌داری ایالات‌متحده، تمامی تحریم‌ها علیه روسال تا ۳۰ روز آینده برداشته خواهند شد مگر آنکه کنگره تصمیم دیگری در این خصوص اتخاذ کند. لازم ‌به ذکر است که با کناره‌گیری اولاگ دریپاسکا از تمامی سمت‌های خود، تحریم‌ها علیه روسیه برداشته شدند.

از زمان اعمال تحریم‌ها علیه روسال تاکنون، این شرکت ۳۰۰ هزار تن فلز تولید نموده که عمدتاً در انبارهای اروپا نگهداری می‌شوند. این حجم آلومینیوم، معادل یک‌چهارم فلز موجود در انبار بورس ‌فلزات ‌لندن است.

با لغو تحریم‌ها علیه روسال، این میزان آلومینیوم مجوز فروش رسمی در بازار را خواهد داشت که موجب کاهش قیمت آلومینیوم می‌شود. خبر تحریم روسال موجب افزایش قیمت‌ها شده اما به نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر با شرایط جدید، تغییر قیمت رویه‌ای عکس داشته باشد.

از طرفی تجار آلومینا نگران نوسان در بازار آلومینا هستند چراکه روسال چندین واحد تصفیه آلومینا را تحت کنترل دارد. در اوایل سال ۲۰۱۸، قیمت آلومینا به ۷۰۰ دلار (تن) رسید، اما به‌تازگی به 400-350 دلار (تن) کاهش یافته است. خبر لغو تحریم‌های روسال، امکان فروش آلومینای روسال را فراهم ساخته و موجب کاهش بیشتر قیمت آلومینا خواهد شد.

علی‌رغم تصور برخی از دست‌اندرکاران بازار مبنی بر کاهش قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۱۹، (با توجه به تصمیم برداشته‌شدن تحریم روسال)، مشاورین CRU معتقدند که «بازار آلومینیوم، حذف تحریم‌های روسال را از قبل پیش‌بینی کرده و قراردادهایی را بر این اساس وضع کرده است؛ لذا در سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش قیمت آلومینیوم نخواهیم بود!».

در‌حال‌حاضر قیمت فروش سه‌ماهه آلومینیوم در بورس‌ فلزات ‌لندن با 1/1 درصد کاهش به ۱۹۰۵ دلار (تن) رسیده است که کمترین رقم از آگوست ۲۰۱۷ تاکنون است. این کاهش قابل‌توجه قیمت آلومینیوم، درنتیجه شوک خبری حذف تحریم‌ها علیه روسال است.


ثبت نظر

ارسال