اهمیت تعویض پنجره‌ها در کاهش مصرف و تلفات انرژی ساختمان

پنجره‌ایرانیان؛ آیین‌نامه کاهش تلفات مصرف انرژی ساختمان روی میز دولت قرار گرفت.
  • یکشنبه 11 آذر 1397 ساعت 10:56

اگر ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه را یک‌بار خوانده باشید، متوجه می‌شوید که برابر با آن دولت مکلف شده است به‌منظور افزایش ارزش‌افزوده انرژی و تکمیل زنجیره ارزش و کاهش شدت مصرف انرژی در طول اجرای قانون برنامه اقداماتی را انجام دهد؛ بند نخست این ماده‌قانونی به‌صراحت دولت را مکلف می‌سازد تا ترتیبی اتخاذ کند که سالانه تلفات انرژی در بخش ساختمان، پنج ‌درصد کاهش یابد.

برای اجرایی شدن این الزام قانونی در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که آیین‌نامه اجرایی این بند از ماده 44 قانون یادشده، ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، توسط وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و نفت تهیه ‌شود و به تصویب هیئت‌وزیران برسد. حالا وزارت راه و شهرسازی به استناد همین الزام قانونی، آیین‌نامه اجرایی کاهش تلفات مصرف انرژی در بخش ساختمان را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت‌وزیران ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه دولت، در تدوین این آیین‌نامه نقطه نظرات دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و اشخاص حقیقی و حقوقی و تشکل‌های حرفه‌ای مربوط گرفته شده است. شاید نکته قابل‌توجه برای فعالان صنعت در و پنجره و البته شهروندانی که تصمیم دارند تا در و پنجره‌های قدیمی را تعویض کنند اینکه قرار است تعرفه برق و گاز ساختمان‌های موجود که اقدام به تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های جدید دوجداره کنند و عایق‌کاری کف و سقف نهایی را مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان انجام دهند، مشمول افزایش قیمت مطابق تبصره ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف نخواهد شد.


ثبت نظر

ارسال