کمترین میزان تورم ۵ ساله مسکن؛ اسفند ۱۴۰۰

پنجره‌ایرانیان؛ آمار پنج سال گذشته نشان می‌دهد که بازار مسکن شهر تهران آبان ۱۳۹۹ بالاترین و اسفند ۱۴۰۰ پایین‌ترین میزان تورم نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده است.
  • دوشنبه 19 دی 1401 ساعت 12:28

به گزارش ایسنا، آمارها گویای آن است که در دوره اخیر نوسان بازار مسکن شهر تهران که از اوایل سال ۱۳۹۷ آغاز شده، قیمت مسکن در اردیبهشت ۱۳۹۸ اولین قله‌ی قیمتی را با ۱۱۲ درصد رشد نقطه‌به‌نقطه تجربه کرده و سپس مسیر کاهشی به خود گرفته است.

مجددا روند افزایش قیمت‌ها از خرداد ۱۳۹۹ کلید خورده و آبان همان سال رکورد رشد نقطه‌به‌نقطه با ۱۱۸ درصد که بالاترین میزان افزایش قیمت در ۵۷ ماه گذشته (فروردین ۱۳۹۷ تاکنون) بوده به ثبت رسیده است.

طبق آمار بانک مرکزی، کمترین میزان تورم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن هم به اسفند ۱۴۰۰ مربوط می‌شود که تورم نقطه‌به‌نقطه بازار مسکن شهر تهران به ۱۶ درصد رسید. هفت ماه قبل از آن یعنی مرداد ۱۴۰۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن به تصویب رسید و پس‌ازآن دولت سیزدهم پروژه نهضت ملی مسکن را آغاز کرد. به نظر می‌رسد بخشی از آرامش بازار مسکن در اواخر سال ۱۴۰۰ متاثر از برنامه ساخت یک میلیون خانه در سال باشد.

در ادامه مجددا بازار مسکن شهر تهران روند صعودی به خود گرفته و پس از طی نوساناتی در آذر ۱۴۰۱ تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن پایتخت در آذر ۱۴۰۱ به ۴۷.۵ درصد رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان، نوسانات بازارهای موازی، تورم عمومی و انتظارات تورمی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر نوسانات بازار مسکن است.

اسفند ۱۴۰۰ که بازار مسکن با رشد ۱۶ درصدی به آرامش نسبی رسیده بود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاها و خدمات ۳۴ درصد بود؛ اما به‌تدریج با افزایش نرخ تورم، بازار مسکن نیز روند افزایشی یافت. در حال حاضر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاها و خدمات ۴۸.۵ درصد و تورم بازار مسکن شهر تهران ۴۷.۵ درصد است.


ثبت نظر

ارسال