ساخت توربین آبی از جنس آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ یک شرکت کانادایی ادعا می‌کند که یک توربین جزر و مدی جدید ساخته است که می‌تواند معادل با ۱۲ صفحه خورشیدی انرژی تولید کند.
  • دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 ساعت 13:6

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، یک شرکت کانادایی فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به نام "آیدنرژی"(Idenergie)  از یک توربین جدید با طراحی هیدروکینتیک رونمایی کرده است که نیروی آب جاری را مهار کرده و آن را به برق تبدیل می‌کند.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از کشورها به دنبال کناره‌گیری از استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند، نیاز به توسعه ابزارهایی برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به‌شدت احساس می‌شود. درحالی‌که پنل‌ها یا صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی تاکنون در بیشتر موارد استفاده شده‌اند، اما هر دوی این سیستم‌ها محدودیت‌هایی در تولید برق دارند.

درحالی‌که توان خروجی توربین‌های بادی به‌شدت به‌سرعت باد وابسته است، پنل‌های خورشیدی تقریباً فقط نیمی از شبانه‌روز را به دلیل وجود نور خورشید در روز، برق تولید می‌کنند؛ اما یک توربین آبی که در جریان آب قرار می‌گیرد، می‌تواند به‌طور مداوم، چه در روز و چه در شب برق تولید کند.

 

یک توربین جزر و مدی سازگار با محیط‌زیست

در گذشته استفاده از توربین‌های جزر و مدی با اختلال در زیستگاه جانوران آبزی و سیستم‌های پوشش گیاهی همراه بوده است. بااین‌حال شرکت "آیدنرژی" مستقر در مونترال کانادا توجه ویژه‌ای به این مشکل رایج داشته و موتور و پروانه‌ای را انتخاب کرده است که به اکوسیستم آسیبی نمی‌رساند و همچنین از آلومینیوم ساخته شده است که بازیافت آن آسان است.

این توربین برای به حداقل رساندن نیازهای حمل‌ونقل به شکل جداسازی شده ارسال می‌شود و می‌توان آن را به‌سادگی طی هفت مرحله ذکرشده در وب‌سایت این شرکت سرهم‌بندی کرد.

طراحی این توربین همچنین شامل یک موتور بدون محور است که از ورود آب به ژنراتور جلوگیری می‌کند و درنتیجه نیازهای تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد.

 

توان خروجی

این توربین در حداکثر توان خود می‌تواند ۱۲ کیلووات‌ساعت برق در هر شبانه‌روز تولید کند و به یک باتری متصل است که به‌طور مداوم آن را شارژ می‌کند. این توربین حتی با ظرفیت تولید برق کاهش یافته، می‌تواند انرژی کافی برای نگهداری وسایل رایج در یک خانه را مانند یخچال، تلویزیون، کامپیوتر و سیستم‌های روشنایی تولید کند.

به گفته شرکت سازنده، یک عدد از این توربین‌ها می‌تواند نیروی تولیدشده توسط ۱۲ صفحه خورشیدی را تولید کند و به‌طور شبانه‌روزی به کار خود ادامه دهد.

در صورت نیاز می‌توان این توربین را برای مطابقت با شرایط جریان آب ازجمله نصب در اعماق کم و مناطقی که سرعت جریان کمتر از یک متر بر ثانیه است، تنظیم کرد.


ثبت نظر

ارسال