بهره‌مندی ۲۵ هزار واحد از تسهیلات بافت فرسوده

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تا پایان سال برای ۲۵ هزار واحد مسکن احداثی در بافت‌های فرسوده تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود.
  • یکشنبه 12 دی 1400 ساعت 11:49

به گزارش مهر، محمد آئینی اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا فضای رقابتی را در بین استان‌ها برقرار کنیم تا این تسهیلات برای متقاضیان پرداخت شود که بدون محدودیت این منابع می‌تواند زمینه عمران و آبادانی در بافت‌های فرسوده را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: با پیگیری وزیر کشور مقرر شد برای ۲۵ هزار واحد ساخت مسکن در بافت فرسوده این تسهیلات با نرخ سود مناسب پرداخت شود که تا آخر امسال با سازوکار مشخص‌شده این منابع قابل پرداخت خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: کسانی که در محدوده بازآفرینی شهری بافت فرسوده، بافت تاریخی سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند، می‌توانند از این تسهیلات نوسازی استفاده کرده و واحدهای جدیدی بسازند.

آئینی افزود: در شهر اردبیل برای متقاضیان ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات در این راستا پرداخت می‌شود که ۸۰ میلیون تومان آن با نرخ سود ۹ درصد و مابقی ۱۸ درصد خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سازندگان حرفه‌ای تا ۲۰۰ میلیون تومان و سازندگان بهره‌مند از فناوری‌های جدید بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کرده و ساخت‌وساز مناسب و مطلوبی را انجام دهند.

آئینی اضافه کرد: به‌عنوان اولین سفر استانی به اردبیل آمدیم تا زمینه و بستر کار ارزشمند را در احیای بافت فرسوده، تاریخی و بهبود سکونتگاه‌های غیررسمی انجام دهیم.

وی بیان کرد: در طول یک سال آینده مقرر شد تا در اردبیل ۴ هزار واحد مسکن در محلات هدف با ارائه تخفیف ویژه از سوی شهرداری اردبیل و پرداخت تسهیلات بانکی اجرایی و عملیاتی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد تا اردبیل را به‌عنوان پایلوت این طرح قرار دهیم تا مستأجران و ساکنان مناطق و محلات ۱۳ گانه اردبیل از فرصت پیش‌آمده به‌عنوان نهضت ملی مسکن و تسهیلات آن استفاده کنند تا در همان محلات امکان ساخت‌وساز واحدها فراهم آید.

آئینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: معاون عمرانی استانداری اردبیل قرار شد سازوکار مناسب این طرح را تا ۲ هفته آینده ارائه کند تا ما برای اولین بار در کشور بتوانیم طرح تولید مسکن نهضت ملی را در مناطق حاشیه شهرها اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: این امر زمینه اسکان مناسب ساکنان این مناطق را فراهم می‌آورد و به بهسازی و ارتقا کیفی زندگی آن‌ها نیز منجر خواهد شد.

آئینی به آخرین وضعیت بافت تاریخی و برخی محدودیت‌های ارائه‌شده از سوی سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: قرار شد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضوابط و مشوق‌هایی برای ساخت‌وساز در بافت تاریخی در نظر گرفته شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: ۲۴ هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد که ما نیز قبول داریم روند بهسازی این مناطق کند است اما با تصمیمات و هماهنگی‌های انجام‌شده با میراث فرهنگی استان‌ها، مقرر شد برای احیای بافت تاریخی از برخی ضوابط و مقررات سختگیرانه پرهیز شده و به‌جای آن تشویق‌هایی در جهت حمایت از سازندگان فراهم آید.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با این تخفیفات و تشویق‌ها متقاضیان و سرمایه‌گذاران در این بافت بتوانند کارهای عملیاتی و اجرایی را به سرانجام برسانند.


ثبت نظر

ارسال