وام جدید ساخت مسکن به تولید انبوه مسکن منجر نمی‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با ارزیابی مثبت از افزایش وام ساخت مسکن، گفت: برای تولید انبوه‌ مسکن باید شرایط پرداخت این وام تغییر کند.
  • چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 11:5

به گزارش صما، حسن محتشم درباره وام ساخت مسکن، اظهار کرد: وقتی گفته می‌شود باید ۱۰ درصد رسوب حساب برای دریافت وام مسکن داشته باشیم به این معناست که اگر کسی می‌خواهد وارد ساخت‌وساز مسکن شود حتما باید از قبل در بانک مسکن حساب افتتاح کرده باشد.

وی ادامه داد: متقاضی تسهیلات ساخت مسکن باید در کارکرد حساب خود مقداری از سپرده‌اش رسوب داشته باشد.

محتشم با بیان اینکه فرض کنید که یک انبوه‌ساز یا سازنده از تسهیلات بانک مسکن استفاده نکرده و نزد این بانک حساب سپرده ندارد، تصریح کرد: این سازنده باید بتواند در بانک مسکن حساب باز کرده تا از تسهیلات ساخت بهره‌مند شود. این‌که گفته می‌شود باید ۱۰ درصد رسوب حساب داشته باشد به این معنی است که باید چند وقتی سازنده با حساب خود کار کند و پس‌ازآن بر مبنای محاسبات بانک در یک تاریخ که می‌خواهد وام را پرداخت کند اعلام می‌کند رسوب حساب شما ۲ درصد است.

 

وامی که به سازنده تعلق می‌گیرد بسیار ناچیز خواهد بود

عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در این صورت وامی که به سازنده تعلق می‌گیرد بسیار ناچیز خواهد بود.

محتشم اضافه کرد: تسهیلات جدید ساخت مسکن از یک‌سو هم باعث تشویق انبوه‌سازان و سازندگان برای ساخت شده و از سوی دیگر با شرط رسوب ۱۰ درصدی عملا انبوه‌ساز و سازندگان خیلی کم می‌تواند از وام استفاده کند.

وی با اظهار اینکه به نظرم بازنگری در این مصوبه ضروری است، تاکید کرد: اگر بخواهند به ساخت‌وساز مسکن در کشور کمک کنند، در غیر این صورت تعداد محدودی از انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران شاید بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در تکمیل توضیح خود تصریح کرد: اما این گروه نیز در حداکثر رقم ۴۵۰ میلیون تومانی تسهیلات برای تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرها نمی‌توانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی سازندگان از این وام به‌صورت محدود استفاده کنند، گفت: اما با این شرایط وام جدید ساخت مسکن به تولید انبوه مسکن منجر نمی‌شود.


ثبت نظر

ارسال